Gå till innehåll

Vart skall packningen sitta på en genomförning??


CrystalClear

Rekommenderade inlägg

Borde inte den mjuka packningsringen (den svarta) ligga på insidan? För mig låter det mer logiskt, eftersom det är den man vill ha på insidan där vattnet trycker utåt. Då packas den ju mot glaset och tätar läckaget, medan på utsidan så kommer den att göra mindre nytta då trycket av vattnet pressar den från glaset.

Den vita hårda packningen är väl bara till för att avlasta

glaset från att man skruvar för hårt.

Så jag skulle säga:

1) Gängorna (skruvdelen) på utsidan eftersom ifall den behöver justeras/dras åt eller lossas så bör den vara utanför vattnet

2) Svarta packningen på insidan (på rör delen som inte skruvas)

3) Den vita brickan på utsidan (på skruvdelen)

Men ni får rätta mig om jag har fel...

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kollade på min nya tankgenomförning som jag fick idag så satt plast ringen mot den fastasidan och gummiringen mot muttern.

Nu då jag tänker efter så borde ju denna (gummipackningen) sitta på utsidan och täta mot glaset, sätter man den innanför vid muttern så borde ju vattnet slippra igenom gängorna och ut

Fast det beror ju klart hur man sätter den muttern på insidan avglaset eller muttern på utsidan av glaset smiley5.gif.

Så det hela krånglar nog till det åt vilket håll man har muttern smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Tjenare!

Det här med gummi packningen har varit uppe tidigare.

Är inte den gjord av något special gummi som ska klara av salt vatten så att den inte torkar ut och spricker.

Stämmer bra detta. Packningen är utav EPDM gummi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt !

Men om muttern (+nylonbrickan) sitter på in eller utsidan spelar ingen större roll.

Själv satte jag den på utsidan och gummipackningen på insidan.

Det där med att gummipackningen är slut på 6 månader, tror jag inte på.

Du måste fått en gummipackning som var gjord av gelehallon.

Ovanfrån: genomföring-gummibricka-bottenglas-nylonbricka-mutter. Nylonbrickan är till för att motverka medvridning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu är det faktiskt som så att det spelar roll, eftersom att genomföringen är konstruerad för att stå under tryck från den fasta sidan där gummipackningen pressas mot godset.

På muttersidan läcker det genom gängorna och dessutom pressas packningen utåt på undersidan eftersom ingenting stoppar den rent mekaniskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj, det var en gammal tråd nån grävt upp!

Den fasta delen och gummipackningen ska vara inne i karet, vit ring och mutter på utsidan annars läcker det genom gängorna!

Exakt så sa dom till mig på Korallfisken i Linköping också. Och dom om några lär väl ha en hel del erfarenheter.

Dom sa även att dom brukar ta en del silikon på hela delen inne i burken efter dom dragit åt muttern för "dubbelförsäkring".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Du måste fått en gummipackning som var gjord av gelehallon.

Eller så kanske han drog åt mutter för hårt.

Vad hände med packningen när den pajade?.

Det är nog så att vanligaste orsaken till läckande gummipackningar är att dom är för hårt åtdragna. Ett annat är att man har två eller flera packningar på samma sida. Vilket resulterar i att du får ett veck mellan packningarna.

Alltså en tätande yta skall inte dras åt hårdare än att det just precis håller tätt, samma gäller med slangklämmor och aldrig fler än en packning per tätande sida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gräver upp frågan igen.

Sitter nu med en genomförning och vet ändå ej hur den skall sitta. Kommer ha muttern på insidan i karet så hur har ni gjort eller hur SKALL det vara

1: Genomförning - Nylonbricka - Glas - Gummibricka - Mutter

2: Genomförning - Gummibricka - Glas - Nylonbricka - Mutter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...