Gå till innehåll

Nitrattester


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Nej, inte än, jag tänkte slänga upp en tråd på barrreport och kolla med Tom, men mystiskt och framförallt jäkligt irriterande är det med bortfall vid vattenbyten! Hoppas jag inte blir dumförklarad där, men som sagt, jag ville vänta och se om samma sak inträffade vid flera vattenbyten, och det gjorde det tyvärr.

Jag har inte råkat ut för detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer osökt in på Eneye och deras probar. Hur tillförlitliga är dessa egentligen Tedb?

Probarna fungerar väldigt bra men vi har upptäckt att calcium och nitrat proben driftar när PH proben finns i samma vatten. Har man dessa åtskilda är det inga problem. Men jag har själv blivit lite förundrad när man läser vad Hellmalm o Lasse skriver om att mäta nitrat i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Probarna fungerar väldigt bra men vi har upptäckt att calcium och nitrat proben driftar när PH proben finns i samma vatten. Har man dessa åtskilda är det inga problem. Men jag har själv blivit lite förundrad när man läser vad Hellmalm o Lasse skriver om att mäta nitrat i saltvatten.

Säkert en dum fråga men på vilket sätt påverkar pH proben mätresultaten på calcium och nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=692306&perpage=25&pagenumber=1

Den här killen hade samma problem när han hade två PH probar i karet med gemensam jord ! (DYI-bygge)

Var och en fungerade bra för sig,

men när han stoppade i två PH probar i samma kar så fick ha instabila PH-värden.

Lösningen enligt honom var att separera jorden dvs isolera dom från varandra,

vilket blev mycket dyrt enligt honom.

Han undrade hur andra gjorde, utan att konstuktionen blev dyr ?

PH-proben har väldigt hög impedans typ många 100 Mohm,

men har ett ganska stor spänning typ 100mV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Probarna fungerar väldigt bra men vi har upptäckt att calcium och nitrat proben driftar när PH proben finns i samma vatten. Har man dessa åtskilda är det inga problem. Men jag har själv blivit lite förundrad när man läser vad Hellmalm o Lasse skriver om att mäta nitrat i saltvatten.

För att prata för mig själv så var första gången jag jobbade med en nitratelektrod 1987. Mellan 1993 och 1999 använde jag (eller de jag arbetade med) en nitratelektrod i stort sett ett par gånger i veckan. Dessa användes i avloppsvatten och stördes ut ordentligt av ca 100 ppm klorid. Proverna fick specialbehandlas för att ta bort kloridstörningen. Jag har via olika leverantörer av proffssystem letat efter en tillförlitlig metod i saltvatten - inklusive elektrodmodeller men inte funnit några som innebär mindre investeringar än ca 50.000 och ändå inte ha en bättre felprocent än ca 10 %.

Ingen vore gladare än jag om Eneye tagit fram en tillförlitlig nitratelektrod för kontinuerliga mätningar men med min erfarehet av dessa metoder får du ursäkta om jag är tvivlande och vill se hårdvaluta på att så är fallet. Det går inte att utläsa med vilken metod elektroden arbetar på hemsidan och är det så att Eneye tagit fram en tillförlitlig elektrod för kontinuerlig mätning (om så bara för sötvatten) så är det en ganska så stor bravad och en betydligt större marknad än akvariehobbyn finns, speciellt inom avloppsreningen. Skulle den fungera för saltvatten dessutom så är det mer eller mindre en världssensation

Detta är min åsikt - och det står jag för och denna är baserad på de erfarenheter jag har. Om du Ted - eller någon annan kan bevisa motsatsen på ett hållbart sätt - då kan jag ändra mig.

Med detta inlägg är min del i debatten slut, det är upp till var och en att ha en åsikt. Kommer det dock upp en besvisning eller att jag själv får möjlighet att testa en fungerande metod och detta visar att jag har fel så kommer jag också att tala om detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, jag var lite för snabb på att läsa hans artikel.

Det var om man hade två olika kar som var elektriskt isolerande mellan varandra

som han hade problem med att PH-probarna mätvärden inte var stabila.

Har man bara vatten mellan karen, så var det inga problem.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=692306&perpage=25&pagenumber=1

Den här killen hade samma problem när han hade två PH probar i karet med gemensam jord ! (DYI-bygge)

Var och en fungerade bra för sig,

men när han stoppade i två PH probar i samma kar så fick ha instabila PH-värden.

Lösningen enligt honom var att separera jorden dvs isolera dom från varandra,

vilket blev mycket dyrt enligt honom.

Han undrade hur andra gjorde, utan att konstuktionen blev dyr ?

PH-proben har väldigt hög impedans typ många 100 Mohm,

men har ett ganska stor spänning typ 100mV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...