Gå till innehåll

Limma eget mollykar


Tobias

Rekommenderade inlägg

Jag antar att det som pimo nämner "bubble traps" är sedimentfällor i ditt tänk. I så fall så gör första kanalen ner i varje "avdelning" betydligt smalare än kanalen som leder upp till nästa neråt riktade kanal. På detta sätt får du vattenströmen att stanna upp på uppvägen och sedimentet lägger sig mot den vägg som leder uppåt.

MVH Lasse

Aha, jag kanske missuppfattade skissen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, nä. asså sådär många glasskivor hade jag egentligen inte tänkt använt, men akvariet såg så hiskeligt långt ut när jag börjat skissa så jag drog till men någon extra vägg och extra mellanrum. Tänkte som bara visa själva tanken med var jag ska ha den, men det kanske var lättare att bara skriva "bakanför karet" Haha=)

Det är ju bra att få synpunkter på själva filtreringen oxå eftersom jag måste ju ha planerat den noga innan jag börjar givetvis.

Om jag skulle göra en liknande anordning bakom, vilken slags underhållning behöver den? Ska man låta filtreringen vara och gå runt och runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är helt ok på det sättet att den visar lika fel varje gång. Försök att kontrollmäta den mot en riktig optisk hos någpn kompis, sedan vet du vad du ska ligga på din "skala".

Vi gjorde ett test på en bunt sådana på ett möte här i Sthlm ( det finns en tråd någonstans), de visade väldigt olika. Min visar 0,02 för lite, medans andra visade för mycket.

Bara att köpa, så kan du köpa en dyrare i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min visar 0,02 för lite, medans andra visade för mycket.

Bara att köpa, så kan du köpa en dyrare i framtiden.

Okej, men om jag köper en ny sådan och sattsar på att alltid ligga på 1,024-1,025 så borde den inte skifta så mycket att jag skulle hamna utanför max och minimumgränserna. Bara jag ligger stabilt på längre sikt där i mitten så kanske det inte spelar så stor roll om värderna i karet egentligen är något annat tex 1.022..´

Angående sumpen så undrar jag vad ni skulle anse vara en bra styrka på returpumpen?

Är 300l/h för mycket eller för litet när det gäller sump? tänkte en sån här: http://www.pwss.se/product.php?productid=4278&cat=801&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag fått hem glas till akvariet..som ni märker så tar jag bit för bit. Jag kommer inte vilja starta upp det förän till hösten eller senare.

Men nu har jag blivit fundersam. jag glömde ju att säga exakt hur jag ville ha glaset till glasmästaren..jag fick skyltfönsterglas 6mm(helt ok tror jag) men det är ju slipat på alla kanter så en mm till har ju förvunnit! Värst är det i hörnen där det säkert förvunnit 2 mm på vissa ställen..

Måtten är 110cm x 30 x 35 och borde bli ca 115L.. vad tror ni? visst borde det hålla bra ändå?

(jag kommer att ha frigolit mellan glaset och botten-träskivan när det ska fyllas)

post-1273-1446891402994_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att varit skoj, jobbigaste av allt är att om du skulle limma en gång till skulle de bli tiogånger bättre än första gången =-) Det är mina erfarenheter.

Akvariumet är ganska lågt så jag tror inte det skall vara någon större fara. Viktigast är att inte få in luft i fogarna, detta har jag fått tips om. Silikonet skall fungera som lim och fjädring och är det luft i fogen kan det lossna sakta där. Det är bara att testfylla akvariumet i toan. Se till att inte fingra på ytan där limmet skall apliceras, limmet fastnar inte lika bra om du har "flåttiga" fingeravtryck på rutan.

Varför limmar du själv och vad kostade glaset?

Bor man nära Stockholm så är det nästan inte värt jobbet om man vill ha specialmått. Det finns affärer som kan bygga åt en utan att det blir någon större prisskillnad. 110L på golvet är en del så det kan vara skönt att ha ett akvarium gjort av proffs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det är väll helt enkelt för att få det så billigt som möjligt..blev 600kr. Jag bor i umeå. Sen för att få måtten precis som jag ville.

Jo, helt klart nog blir man bättre andra gången, säkerligen tredje och fjärde också. Trots att detta är min andra gång så känner man sig långt ifrån säker alltså. men,men. Jag får hålla tummarna. (och ringa försäkringsbolaget)

Smart idé, jag har ju ett badkar, blir ju perfekt för vattentest. jag kan ju faktiskt låta det stå där nån dag med vatten i=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring försäkringsbolaget och spela gärna in samtalet eller få ett skriftligt svar från dom.

Själv pratade jag med flickvännens kompis som jobbar för ett försäkringsbolag och hon sa följande:

-Under den tiden jag jobbat (6år) har jag haft 2ärenden rörande akvarier. Det ena var uppenbarligen otur och där fick personen ersättning direkt. Det andra var ett akvarium som var 15år gammalt och helt algit, där var vi inte särskilt glada men personen fick halv ersättning. Varje dag är det ärenden som rör lika stora vattenskador som en akvarieläcka, men då handlar det om diskmaskiner.

Det borde med andra ord inte vara några problemas med försäkring. Se till att få det på papper för säkerhetensskull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om akvariet är fackmannamässigt utfört så är det inga problem med försäkring men om man har gjort det själv så är det annorlunda och kan behöva en tilläggs försäkring så du bör kolla upp det noga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut, det ska jag se till! Föressten, vad menade du med att det "sakta" kan släppa i fogarna pga luft? 1 månad, 1 år eller 5 år?

Skulle det röra sig om nått år så känns det nästan lika olustigt om akvariet vore köpt, vid den tiden vet man väll aldrig riktigt om det berodde på mig eller den som limmat det? Nu vart det rörigt, hoppas du förstår vad jag menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag limmar en fog först med tandpetare som distanser. På så sätt får man en lagom tjock rörelsefog mellan glasytorna. Så här limmas det på någon vecka:


  1. Framsida
  2. Höger + vänster
  3. Baksida
  4. Ta bort tandpetarna och "finfoga" insidorna med blött finger

Så på 5-6:e dagen kan man räkna med att provfylla. Är man osäker på härdningstiden så kan man vänta en dag extra.

Vad gäller 4:e dagens aktivitet ("finfogen") så gör man bäst i att maskera ytorna med t.ex frystejp c:a 5-8mm från glaskanten. När du strukit ut fogen med fingret och fått en fin hörnkant - dra bort tejpen och du har ett resultat som ser ut precis som ett fabrikstillverkat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

absolut, det ska jag se till! Föressten, vad menade du med att det "sakta" kan släppa i fogarna pga luft? 1 månad, 1 år eller 5 år?

Vet inte riktigt längden, de va en kille/gubbe som brukade bygga akvarier som sa det till mig. Jag snappade bara upp att det inte fick bli luftbubblor mellan glasen i fogen för då kunde det släppa med "tiden". Vet inte om han syftade på 1mån, 1år eller 7år?

Jag har sett att man kan limma små klickar bredvid tandpetarna, dessa ska bara hålla ihop glaset vid limmningen. Efter ca1-2dygn kan man då tejpa och limma hela fogarna och snygga till invändigt på en gång. Prövade denna teknik när jag limmade in fack i sumpen och det fungerade bra.

Rolig tråd detta kommer bli, här får man verkligen vara med från start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, du menar att man, EFTER silikonet torkat(klickarna) tar bort tandpetarna och har då endast silikon som distans medans man sedan silikonar hela kanten..det blir ungefär som jag funderat på göra tidigare faktiskt. Att jag tar en träskiva sprutar ut en silikonsträng. när den torkat kan juag rulla den lite och klippa i små bitar, sedan använda dem som distans när man limmar.

Nu har jag små, små träbitar (storlek som tändstickor som distans) när jag limmade dessa två sidor. Ska inhandla tandpetare idag och använda dem till de andra två sidorna, kan tänka mig att de har bästa storleken, formen och exakthet(lika varrandra)

Jag gillar (har bara gjort det två gånger, hehe) att limma ett hörn först, på så sätt kan jag se att det blir rakt sen när jag fortsätter limmningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte riktigt du förstår vad som menas med tandpetare/tändstickor,

om du tex tar dem lösa glasbitarna för framsida och en kortsida så tar du tändstickor och sätter mellan glasskivorna så att du får ett litet mellanrum där och så kan du sätta ett par tejpbitar för att hålla det lite på plats och palla upp glasskivorna med nått tex böcker och sen trycker du ut silikon i hörnan mellan tändstickorna (2st kanske) sen när dem här små fästfogarna torkat så tar du bort tändstickorna och gör en finfog i hela hörnan och sen är det bara att fortsätta med resten av bitarna

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det skulle man ju kunna göra när man inte hunnit så långt. Dock så känns det som att på fyra hörn borde det förvinna endel yta från bottenskivan..då glasen pressas ut från botten någon mm i varje hörn, dvs att limmytan mot botten runt hela karet inkl långsidor blir mindre, vilket inte heller är bra.

Vilket av det som är sämre vet jag inte? vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, nu när man tittar genom glaset från sidan på fogen så är hela fogen svart, dvs inget glas mot glas någonstans.. Men jag beställer en ny tub silikon och skär ikväll lös de två sidorna samt rengör alla glasbitar till akvariet.

Limmningen sker troligast till veckan eller nästa helg istället. Denna gång kommer tandpetare även vara i alla hörnen. Akvariet är på ca100L och jag tror att det kommer hålla sig starkt om alla fogar görs nogrant med tandpetare.. Jag måste säga att det känns otroligt skönt att kunna ta all den tid jag vill och inte stressa fram det här. Snart ledighetstid också så lägenheten är för mig själv då sambon drar till familjen sin. En/två veckor hit eller dig gör ju inget då det ska startas upp till hösten;)

För er som inte är intresserade utav limmning så kanske det känns onödigt med denna "disskution"/samtal i "mitt första akvarium forumet". Men det är alltid bra att dela med sig utav det mesta, även grunden. tack för inläggen än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...