Gå till innehåll

Limma eget mollykar


Tobias

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag har funderingar på limma ett eget ca 100L liters kar. Jag har limmat 700 liter förr så det bör inte bli något problem. Jag har har tidigare skött malawiciklider men alltid varit sugen på salt.. rackarns att det tar så lång tid att komma till skott..

Hur som helst så tänkte jag mig måtten 110 * 33 * 30 ungefär...vet inte riktigt än, bara att längden blir 110 cm. Det ska vara ett smalt kar mellan två lister efter en vägg i en hall.

Hur som hellst var jag sugen på göra detta till ett "guppyhotell" eller nano eller va man nu vill kalla det. Jag har ju möjlighet att limma innerglas osv för filter. Men jag vet ännu inte vad jag ska ha för utrustning?? Det enda jag har hemma nu är en Eheim 1200L/h som jag tänkte använda.

Jag vill egentligen ha konkreta råd från er. (har sökt på forumet om mycket, men tycker det är svårt att lära sig bara på det sättet..)

Mitt mål är ungefär två clownisar (går 4st?) och övriga små djur..

* Hur mycket salt per liter ska det vara? köper man en mätare och mäter efter varje gång man bytt vatten osv?

* Filter? (Jag har bara en Eheim innerpump med vanlig filtermassa)Jag är inte rädd för att bygga och hålla på bra jag vet vad jag ska ha för nått och var jag får itag på det.

* Gäller ett kilo LS per liter?

* Täckglas på saltvatten?

* osmos, jag vet fortfarande inte riktigt hur en sådan "manick" fungerar praktiskt. Kemiskt ja, men inte praktiskt.

Ja nu står det still men detta var väll några av mina funderingar. Eftersom att jag vill limma och hålla på så vill jag ju även få det så billigt som möjligt;)

Ursäkta det blev lite långt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det enda jag har hemma nu är en Eheim 1200L/h som jag tänkte använda.

Det blir nog bra, komplettera med ytterligare en på över 2000 liter/h

* Hur mycket salt per liter ska det vara? köper man en mätare och mäter efter varje gång man bytt vatten osv?

Kolla tabeller i slutet på denna : https://www.saltvattensguiden.se/images/stories/artiklar/Scooby_doo/saltvattenskemi_for_dummies_v1.pdf

Cirka 37 gram/liter borde bli bra

* Filter? (Jag har bara en Eheim innerpump med vanlig filtermassa)Jag är inte rädd för att bygga och hålla på bra jag vet vad jag ska ha för nått och var jag får itag på det.

Lägg innerfiltret i bra-och-ha-lådan, köp en skummare istället. En Prizm påhängskummare kan vara en idé

* Gäller ett kilo LS per liter?

Näh, då får det inte plats något annat... ca 15-20 kilo borde bli bra !

* Täckglas på saltvatten?

Saltvattensburkar brukar bara öppna, beror lite vad du tänkt ha för ljus ???

* osmos, jag vet fortfarande inte riktigt hur en sådan "manick" fungerar praktiskt. Kemiskt ja, men inte praktiskt.

Praktiskt är det enkelt, koppla den på kallvattenskranen och låt den slangen med "finvatten" rinna ner i karet och den med "fulvatten" rinna ner i slasken

...även få det så billigt som möjligt;)

Billigt är svårlöst med salt (ursäkta vitsen)

Skummare ca 1000:-

Salt 150:-

Tester 500:-

Bra LS minst 2000:-

Ljus 1000:- och uppåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med makroalger som filtrering kan du komma billigare undan, beroende på dina mål och preferenser:

Salt: 150 kr

Sand: 200 kr (plus lite inkört sand från någon saltis)

Makroalger: 300 - 500 kr

Ljus: 1000 kr

Inga tester, ingen LS, ingen skummare. Använd ditt befintliga filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag Patriks råd var dumt att ge till en nybörjare på saltvatten. Själv tycker jag att du ska lägga mer än hälften du budgeterat i dagsläget på bra böcker om saltvattensakvaristik.

Kolla i nanotråden, Ted, merparten där är nybörjare och lyckats bra, i vart fall om de följer Lasses modell. Makroalger är kanske ännu lättare så länge man inte byter vatten utan håller stabiliteten.

För övrigt anser jag att man bör undvika ordet "dumt" då det lätt kan uppfattas som nedsättande. Andra ord man kan använda är t ex "olämplig", "missriktad", "opassande" m.m och helst anföra en grund för det. Själv anser jag att hänvisning till inköp av böcker kan framstå som den lates svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv är rätt mycket för att "experimentera", som tyvärr har fått stryka på foten på senare tid pga tidsbrist. Likväl anser jag mig som nybörjare med mina knappt 1 år inom saltvattensakvaristiken.

Skummare har jag aldrig kört i något av mina mindre kar utan bara observerat med ögat och haft "lite känsla". Tester har jag inte ödslat någon tid på alls, om man bortser från saltmätare. Mjukkoraller är nog så bra indikatorer på om något är fel än dyr apparatur, likväl är kiselalger i mina ögon överlägsen indikator mot silikattester.

Nu på senare tid kör jag med filtrerare i form av macroalger och Xenia, det förstnämnda efter inspiration från PatriksS.

Det finns olika sorters nybörjare tycker jag; dom som är sedan länge inbitna sötvattensakvarister och dom som aldrig haft ett akvarium.

Jag tror det är väldigt viktigt att kolla upp och bedöma läget utefter vilka tidigare erfarenheter personen har.

Tobias här verkar ha samma bakgrund som jag i ryggen, så åtminstonde jag känner mig trygg att rekommendera dig Tobias:


  • Skaffa enbart det allra nödvändigaste till en början
  • Prova med macroalger och Xenia (korall) som filtrerare
  • Glöm inte belysningen
  • Introducera få saker med långa mellanrum
  • Börja i lugn takt och låt det ta sin tid!

Känner du att dina filtrerare inte räcker till (vilket skulle kännas hemskt konstigt), skaffa skummaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tack för svar allihop! Ang. sand har jag redan sand hemma, (7kilo handplockat korallsand från thailand under backpakerresa, fult..ja vet) Ska man lägga i sand under inkörning eller strö ner den efter några månader då man fått balansen?

Sen så tänkte jag mig kanske två st T5-rör? Vill inte lägga ut pengar på MH än då jag inte kommer sattsa på någon mussla än..(T-maxima är min dröm)

sen hade jag funderat på skippa skummare...ist lägga dit någon slags sump, att dela av akvariet, göra en avrinning till ett fack där jag har olika filter, men där vet jag inte vad man ska ha? biobollar, grus? snäckkross? och ska man byta ut det?

det jag funderat på köpa ist är en osmos nu när jag börjar förstå hur den fungerar..vet ej hur vattnet i Umeå är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller ljuset fungerar T5 rören bättre på ett så långt och smalt kar. Två rör med bra reflektorer räcker för de flesta koraller även om du får bättre tillväxt och kanske färger med starkare ljus.

Jag skulle inte börja med macroalger som Patrik skriver utan använda Lasses metod i stället. Det är bra med avrinning till ett fack för filter med mera. Om du tittar på sumpar och i Maltas tråd så ser du vad som kan vara bra att ha i ett sådant fack. De filter som brukar vara bäst i början är en strumpa med fosfatborttagning. Filtermassor av "sötvattenstyp" brukar bara bli nitratfabriker och skapar bara problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tack för svar allihop! Ang. sand har jag redan sand hemma, (7kilo handplockat korallsand från thailand under backpakerresa, fult..ja vet) Ska man lägga i sand under inkörning eller strö ner den efter några månader då man fått balansen?

AAAAAaaa du gjorde du smart i, det är ju knappast så att det är någon stort brott. Jamenar vem har inte tagit med sand från en strand utomlands någon gång i en burk.

Jag tänker göra samma sak när jag åker till Thailand i vinter, blir nog 4kg sand i en burk. Man lär ju inte bli stoppad för sandsmuggling ha ha ha... Ja kan tänka mig minen i tullen om dom öppnar och häller ut burkinnehållet..... blöt sand med massa "skit" i?!? Varför har människan tagit med detta hem?! Man blir nog bara idiotförklarad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte börja med macroalger som Patrik skriver utan använda Lasses metod i stället.

Använder inte Lasse macroalger också? Skillnaden är väl att han har betare som äter av kiselalger och annat "skräp" under uppstarten...

PatriksS är väl av en annan natur som måste göda sina alger för att få dom att växa, något som inte lär vara ett allt för stort problem om man börjar få lite belastning i burken. (Jag till exempel har precis fått mina macros att börja växa nu efter 3 månader med ökande belastning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder inte Lasse macroalger också? Skillnaden är väl att han har betare som äter av kiselalger och annat "skräp" under uppstarten...

PatriksS är väl av en annan natur som måste göda sina alger för att få dom att växa, något som inte lär vara ett allt för stort problem om man börjar få lite belastning i burken. (Jag till exempel har precis fått mina macros att börja växa nu efter 3 månader med ökande belastning)

Exakt. När jag matade enbart med lite fryst artemia så var tillväxten jäkligt långsam, t o m på Halimeda. Jag övergick till torrfoder och börjat mata oftare, tillväxten tog fart igen. Ett par små försiktiga tillsatser under veckan av KNO3 ser till att fosfatet håller sig väldigt lågt plus att cyanobakterier håller sig undan, samtidigt som nitratet pendlar mellan "lugna" 5-10 ppm (vad det är nu värt med Saliferts NO3-tester).

Att jag själv inte satsar på Lasses metod är av följande anledningar.

För det första så är grejen med mikroalgsmetoden är att ju stabilare burken blir desto mindre mikroalger blir det också, vilket kan enligt min uppfattning förta hela idén med mikroalger som bindmedel. Dessutom binds ju inte hela den inorganiska näringen upp av betare med en gång, utan betare tillgodogör sig en del och resten bajsas ut för ett par omgångar till i kretsen mellan organisk "skit" --> ammonium/nitrat -->mikroalger -->betare. Detta gör att man måste mata väldigt lite, så att de färre mikroalgerna hinner ta upp näringen, eller trigga igång mikroalger på något sätt.

För det andra är mikroalger inget man kan beundra, i alla fall jag inte beundrar mikroalger. ;) Även om betare betar av algerna i samma takt som de uppkommer och man märker inte mikroalgerna av överhuvudtaget, så innebär det samtidigt att man inte får någon upplevelse alls så att säga, man är inte deprimerad pga skitalger, men samtidigt är man inte heller glad. Glad är man å andra sidan av att titta på blomstrande "trädgård" av makroalger. Eller koraller. Massvis med fotsyntiserande koraller kan förmodligen uppfylla precis samma syfte som makroalger, kanske inte i samma utsträckning men ändå. Makroalger är en billigare inkörsport (än koraller) till ens fortsatta ekologiska tänkande inom akvaristiken.

Och slutligen innebär mikroalger att man måste ha betare i form av sniglar, och såväl min erfarenhet som många andras här på SG är att sniglar är jäkligt jäkligt känsliga och en hel mängd kan dö inom loppet av några dagar efter inköp. Det är inte billigt att förlora en hel drös med sniglar; dessutom är jag väldigt känslig till att förlora något levande och vill helst inte känna skulden för sniglarnas död.

Det finns naturligtvis nackdelar med makroalger också, och det första jag tänker på är att vissa av makrosar verkar vara känsliga vid miljöombyten (skillnad i salinitet, temperatur, hårdhet). Istället för sötvattensplantor liknar makroalgerna i detta avseende mycket mer vanliga träd och buskar på land, som genomgår en viss omställning när man planterar om dem. Men när makrosarna väl är etablerade så tuffar de på, är vackra att titta på och binder nitrater, fosfater, koppar, järn och allt annat skadligt och oskadligt. Där är det ingen risk med någon "nitratfabrik". Nitratfabriken får man inte ens i ett välplanterat sötkar, med tillsats av CO2 svarar fiskarnas foder/bajs endast för ca 10% av växternas näringskrav... Även utan CO2 klarar oftast inte fiskfodret bidraga tillräckligt med näring för en tättplanterad burk. Det här med "nitratfabrik" känns faktiskt som ett argumentum ad infinitum, slentrianmässigt upprepar man något som egentligen inte alltid stämmer så ofta och så länge att det till slut börjar betraktas som en sanning. Kanske kan det bli ett nitratproblem under vissa förutsättningar, men långt från i en burk med makroalger i.

Men hur det än är med vad andra anser så har jag märkt en annan nackdel, det som Ramq varit inne på: med makrosar är att det är lätt hänt att man blir alldeles för feg inställd till fiskfodret och kan mata alldeles för lite, vilket resulterar i mycket långsam tillväxt hos makrosar. Ett tiotal frysta artemier varannan eller var tredje dag skulle ta död på mina makrosar: de växte nästan inte alls med ett tjugotal artemier varje dag. Fryst foder har mycket vatten i sig har jag förstått. Nu när jag gått upp till ungefär 1/3 tsk torrfoder (Cyklop Eeze) plus 1/10 del torr phytoplankton (UltraClam från FaunaMarin) varje till varannan dag så ser jag förbättringar, men då pytsar jag i ett per små knivsuddar KNO3 per vecka också, samt lite mikrogödning (järn m.m.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är jag med Patrik. Det är lite som att vara barn på nytt med allt man får lära sig här på forumet. Man skall alltså inte hålla koll på sina värden i ett Nano. Jag har ju hittills lyckats lära mej detta banbrytande att sniglar och eremiter äter alger samt att man kan byta vatten istället för att skumma. Att man dessutom läser av ren lathet var även det nåt helt nytt för mig precis som att du behöver välja mina ord här på forumet. Jag ska ta till mej detta och kankse man vet aldrig slutar det med ett kar liknande det du presterat i korta perioder infällt i väggen i hallen. :-) lägg märke till smilyn som jag även den lärt mej av dej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är jag med Patrik. Det är lite som att vara barn på nytt med allt man får lära sig här på forumet. Man skall alltså inte hålla koll på sina värden i ett Nano. Jag har ju hittills lyckats lära mej detta banbrytande att sniglar och eremiter äter alger samt att man kan byta vatten istället för att skumma. Att man dessutom läser av ren lathet var även det nåt helt nytt för mig precis som att du behöver välja mina ord här på forumet. Jag ska ta till mej detta och kankse man vet aldrig slutar det med ett kar liknande det du presterat i korta perioder infällt i väggen i hallen. :-) lägg märke till smilyn som jag även den lärt mej av dej

På vilket sätt tillför ditt inlägg något i ämnet, Ted? Grow up.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tack för svar allihop! Ang. sand har jag redan sand hemma, (7kilo handplockat korallsand från thailand under backpakerresa, fult..ja vet) Ska man lägga i sand under inkörning eller strö ner den efter några månader då man fått balansen?

Sen så tänkte jag mig kanske två st T5-rör? Vill inte lägga ut pengar på MH än då jag inte kommer sattsa på någon mussla än..(T-maxima är min dröm)

sen hade jag funderat på skippa skummare...ist lägga dit någon slags sump, att dela av akvariet, göra en avrinning till ett fack där jag har olika filter, men där vet jag inte vad man ska ha? biobollar, grus? snäckkross? och ska man byta ut det?

det jag funderat på köpa ist är en osmos nu när jag börjar förstå hur den fungerar..vet ej hur vattnet i Umeå är..

För att återgå till dina planer så skulle du ju kunna titta på detta :

Tunze Nano Reef pack

I det kan du peta i mekaniskt filtermedia eller fosfatabsorberande material + att du får ytavrinning och skumning "på köpet".

Sen kan du ju fundera på om du vill ha en saltburk med koraller eller alger...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halimeda som kommer från Grekiska mythologins ord för Sjö nymph är en caulerpisk alg. Den är likt caulerpan känd för att massreproducera sig sexuellt. När den släpper sina gameter vid anisomgami (alltså två gameter som skiljer i storlek) lämnar den skalet tomt och sen dör den. Halimedia bidrar stort till allt carbonat sediment som finns på rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze Nano Reef pack såg bra ut oveb, men det kändes som ett stort projekt att lära sig alla de där prylarna;) Nämen, jag vet inte riktigt..jag är som sugen på testa med bara en hemmabygd sump och mycket LS. Sedan kontinuerliga vattenbyten. Lyckas jag och trivs med karet så kanske jag inför dyrare utrustning. Jag förstår om många tycker det verkar som en konstig väg att gå. Men jag kommer satsa på en väldigt lång inkörningsperiod.

Appropå det så undrar jag fortfarande hur ni som har sand har gjort? Lagt i den direkt eller efter några månader? Jag tänker rita upp en skiss på akvariet ikväll och förhoppningsvis kunna visa mina tankar..samt söka på material man kan ha i filterfacken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Appropå det så undrar jag fortfarande hur ni som har sand har gjort? Lagt i den direkt eller efter några månader? Jag tänker rita upp en skiss på akvariet ikväll och förhoppningsvis kunna visa mina tankar..samt söka på material man kan ha i filterfacken.

Endera kör man ett tunt lager för att det är snyggt eller åxå ett tjockt (DSB).

Prova och sök med DSB som sökord

EDIT: Kör du sump och mycket LS så lär du inte behöva byta mer än 10% vatten i veckan, skulle du missa en vecka så gör inte det heller något.

I början kan du eventuellt fylla ditt innerfilter (ifrån bra-och-ha-lådan) med något som absorberar fosfat. Exempelvis Rowaphos el Ultraphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har läst om DSB tidigare men tycker att det kan slå fel ibland. Sen har jag bara ca 6 kilo sand kvar så det blir inte någon DSB än iaf.

Haha, (bra-och-ha-lådan=) jag ska söka och läsa om Rowaphos el Ultraphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter bara en liten stunds skissande så tänkte jag visa ungefär hur jag tänker mig karet. Jag tänkte dela av den bakre delen såhär. Efter Martin Palmqvist beskrivning av ytavrinning och biologiskt filter.

Några kanske lyckas se och förstå hur jag ritat, hehe=)

post-1273-14468913937542_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag ha en cirkulation på ca 3200L/H i ett 100 L kar? Är inte det mycket?

Jag har 7000 l/h i 180 liter, det känns inte overkill utan det blir hygglig cirkulation överallt då. Stillastående vatten är ingen hit i saltvatten.

Sumpkonstruktioner är jag kass på men säkert svarar någon annan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen ser väl hyfsad ut, jag skulle dock inte kört med så hiskeligt massa bubbletraps, vad är syftet med det?

Ta istället bort 5-6 skivor från bubbletrapen och kör en hemmagjord skummare och nått hemmagjort fosfatfilter istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter bara en liten stunds skissande så tänkte jag visa ungefär hur jag tänker mig karet. Jag tänkte dela av den bakre delen såhär. Efter Martin Palmqvist beskrivning av ytavrinning och biologiskt filter.

Några kanske lyckas se och förstå hur jag ritat, hehe=)

Jag antar att det som pimo nämner "bubble traps" är sedimentfällor i ditt tänk. I så fall så gör första kanalen ner i varje "avdelning" betydligt smalare än kanalen som leder upp till nästa neråt riktade kanal. På detta sätt får du vattenströmen att stanna upp på uppvägen och sedimentet lägger sig mot den vägg som leder uppåt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...