Gå till innehåll

Algbetande fiskar?


ramq

Rekommenderade inlägg

Som topic lyder.

Frågan ställs flertalet gånger av både nybörjare och erfarna akvarister:

Vilka är bäst på att beta alger, helst som oftast förekommande trådalger?


  • Gul Kirurg sägs vara rätt "på" och käkar, men ryktesvis verkar den inte föredra trådalger.
  • Sjöhare är sedan länge en mästare på trådalger, men den vill jag inte räkna in över den här listan.
  • Salarias Fasciatus (lawnmower blenny) är ju också en hejare, men som med kirurgen - tar den trådalger?

Någon som har några konkreta förslag?

Tanken är att försöka skapa en lista som är lätt att referera till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Scopas är bättre på att ta alger än min gula kirurg, och ännu bättre än Scopasen är min Acanthurus tristis, den är ständigt och noppar på stenen, så jag kan inte klaga på att jag har så mycket alger i karet. Men de tar inga alger som eventuellt kommer på rutorna, däremot har man fått en del fina kyssmärken på glaset efter Salariasen. :)

Fast om de tar trådalger kan jag inte svara på, har inte haft några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

naso kirurgerna brukar vara duktiga på det mesta, kanske inte vlamingi men det ska jag inte uttala mig om, min A. triostegus tycker jag betar på bättre än många andra man sett och ägt. sen har jag fått den uppfattningen att C. strigosus är rätt duktig på att äta alger efter vad man sett och hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten "Rockskipper" blennie som käkar som f.... jag har inte rengjort botten av min tank från alger sedan jag köpte honom. De roliga med han/hon är att hon liksom klättrar med bakrutorna och betar när det är tomt på botten.

Sedan köpte jag en Palett och en gul för en vecka sedan och sedan dess är det tomt på alger i baljan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bekräfta detta från det stimm vi har på Universeum (20 +). De går hela dagarna och noppar på sten och inredning. De går i Hajtanken och där är det ingen aggrisivitet mellan dem.

MVH Lasse

där skrev du nåt Lasse! tänk va mäktigt att ha ett stim av triostegus på kanske 50-100 individer! det vore nåt och då skulle jag besöka universeum oftare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Beror ju självklart vad det är för alger, Salarias Fasciatus är en nog den bästa allätaren i den storleken om man planerar att ha fisk som skall överleva (RSM räcker inte för en sjöhare). Sen är blåbenta eremiter bra på många typer av alger, och bra allätare efter att algerna försvunnit... En bra blandning av sniglar fungerar bra med sålänge det inte blivit för långa trådar.

Är allting nerlimmat så är sjöborrar ett alternativ, satte i 3st i mitt kar för 2 veckor sedan och de har gjort ett riktigt bra jobb (är bara 2 som jobbar, den ena sitter och tjurar i ett hörn och rör dig bara 10cm fram och tillbaka varje dag....).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jani,

har gröna håralger och enstaka röda sträva/hårda alger. Det är främst dom gröna håralgerna som behöver lite särskild uppmärksamhet.

Båda dina förslag var vackra (bra för hemfriden) men det står på reeflex att dom är grävande. Har ingen djup sandbädd att tala om, 0,5-1cm djup. Funkar det ändå tror du?

Har för övrigt ett lekpar clowner, ett par bangaiier och två putsarräkor, så det är lugnt och fint i akvariet.

Tack Reuben också. Blåbenta kanske är ett alternativ. Har inte haft eremiter sen min mantis (RIP) gjorde rent hus. Känns som att det blir för litet för en Fasciatus :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är inte alls lika beroende av sanden som de utpräglade sandfiltrerarna, som jag förstått det, men vill gärna ha lite sand att filtrera så tror inte det du har är nåt problem alls, däremot är det i princip nödvändigt att det finns hår/trådalger för att de inte ska svälta, speciellt första tiden innan dom lärt sig att de kan äta fiskmat, som kan vara lite utmanande ibland... Men samma problem kan det bli med många salarias med flera också..

Jag har själv aldrig haft några håralger att tala om så har tyvärr inte kunnat skaffa nån av dessa vackra fiskar, har varit sugen många gånger när jag sett dem i butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

däremot är det i princip nödvändigt att det finns hår/trådalger för att de inte ska svälta, speciellt första tiden innan dom lärt sig att de kan äta fiskmat, som kan vara lite utmanande ibland... Men samma problem kan det bli med många salarias med flera också..

Som dom säger på tv - nemas problemas. En Amblygobius hemma hos mig kommer nog aldrig behöva smaka på frystorkat om gröna håralger är det som behövs för att mätta magen. ;)

Är någon av dom mer effektiv än den andra? A. hectori är visuellt mer tilltalande än A. rainfordi. Står också att rainfordi bör hållas i par? Inte hectori då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...