Gå till innehåll

Ghostens FÖRSTA AKVARIUM


ghosten

Rekommenderade inlägg

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hur funkar en sk överriningslåda egentligen äöet som en slags sump eller

det är i princip en tom låda med var sitt litet fack på varje sida om glaset och i den lådan sitter det tex ett böjt hårt plaströr som är U format fast upp och ner som suger över akvarie vattnet över kanten konstant med hjälp av hävert och häverten fixar man med en liten nippel som det sitter en slang på, alltså på den högsta punkten på U:et är det ett hål som man drar ur luften med, precis som när du suger i slangen och när väl vattnet sugs över akvariekanten så kommer det att rinna hela tiden tills det blir för mycket luft i röret för att bryta häverten.

detta är i en av tunzes överrinningsboxar iaf, hoppas det hjälpte nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ett hjälpmedel att få vattnet till en sump att borra hål i akvariet då

kan amn säga om jag har fattat rätt

precis, ist för att borra hål i botten/sidan på karet vilket inte alla vill göra så kan man dra vattnet över kanten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

igår kväll upptäckte jag att det har börjat växa ut 2 saker från ls den första har en lång stam med en massa spröt ute vid enden och den andra är bara en massa pinnliknande saker som växer ut.

är livrädd att det skall vara glasros kan man på något sätyt få reda på i ett tidigt stadie att det är glasros eller ej.

bilder på dessa kommer ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man på något saätt känna igen en glasros

jag har hittat en tredje sak som jag tror kan vara en glasros ;)

ser ut som en blomma med en massa tunna spröt och sedan när man närmar sig akvariet så drar den ihop sig och ner i et litet hål där man inte kan se den utan bara hålet efter den.

kan detta vara en glas ros dom andra jag har beskrivit tror jag inte är det utan bara harmlösa saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehehe det funkade i 15 min har ni något tips på hur man skall göra kan det gå om jag hackar väck en liten bit från stenen där den är

Pilla lite på de så den drar ihop sig och sätt en liten bit reef kit (Korallim)över den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade varianten med kokande vatten i en spruta igår kväll och det funkade perfekt för mig för dem smälte ihop med en gång och har inte kommit tillbaka, jag sprutade dock ett par tre gånger på samma.

jag läste om en annan variant där man kan ta citronsaft-calciumhydroxid-vatten och göra en blandning och det ska man spruta ut vid glasrosen och då börjar den att "äta" vätskan och då smälter den innifrån.

det kan nog även vara smart att försöka få tag i ett djur som äter glasrosor tex pepparmintsräka, det ska jag försöka hitta i alla fall

lycka till

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var o köpte 2 clown fiskar och en putsar räka

jag lät dom vänja sig vid mitt vatten i ca 2h sedan la jag i dom i karet. men redan efter 20 min var räkan död varför alla värden är ju bra.

fiskarna mår fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var o köpte 2 clown fiskar och en putsar räka

jag lät dom vänja sig vid mitt vatten i ca 2h sedan la jag i dom i karet. men redan efter 20 min var räkan död varför alla värden är ju bra.

fiskarna mår fint

Koppar kanske, skaldjur är känsliga för sånt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...