Gå till innehåll

Mitt första Saltvattensprojekt


Scontan

Rekommenderade inlägg

Det handlar om ett akravium på upp till 140-180 liter, men med stor sannolikhet mindre.

Håller på att läsa studera lite om Saltvattens kar, och kommer slänga ut lite frågor i denna tråden med jämna mellanrum, har haft en hel del sötvatten, men är nog vad man kan kalla nybörjare vad gäller saltvatten :P

Jag vill starta med ett mindre nu, och see hur det funkar, för att i framtiden kanske starta upp något rejälare. Men just nu finns varken erfarenhet, ekonomi eller utrymme så..

I vilket fall, vad för utrustning Måste jag ha, vad bör jag ha, och vad kan jag lyxa till med?

Edit: Jag har en del anningar, men ju mindre jag skriver, ju mer varierade svar kan jag få - och ju fler ideér kan komma upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin!

Kul att du satsar på detta och jag tror du kan avsevärt mer än du låtsas om då du är inne på att skafa yngel. För att du ska ha riktigt bra svar är det lika bra att läsa massor att sedan ställa frågor om och kring dina tankar för annars får du bara jasså svar. Jag ska svara så enkalt jag kan på denna frågan.

Du behöver vatte, salt, akvarium och pump. Det blir ett low tech kar men det är det du behöver! Svaret låter lite spydigt men det är inte så menat! Jag kommer att hjälpa dig med så mycket jag kan!

Välkommen hit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans också, latmasken inom mig hade hoppats på en bra "vad man bör tänka på ABC"-tråd ;)

Men hur som helst, jag har förstått att tempratur/ljur är 2 väldigt viktiga faktorer i ett saltvattensakvarium, framför allt för koraller.

Och den lägenhet som jag bor i för tillfället blir tyvärr (takvåning :/) väldigt varm, upp emot ~30+ när solen ligger på å värmer på taket. Hur som helst, låt oss leka med tanken på ett kar med följande storlek Höjd: 50 eller 60, bredd 60 och djup 50.

Vad för ljus bör man fundera över, och kyl utrustning, vad behövs där? Känns som en stor risk att tempen vandrar över 30 grader utan något, vilket inte lär vara nyttigt.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AC känns spontant.... inte billigt :)

Dessutom Går det kanske att hålla ner temp genom att byta Mycke vatten, men då kommer ju problem så som passning av akvariumet, för att inte nämna latmasken inom mig :P (om nu ens invånarna skulle tycke om en så ostabil tempratur som de skulle innebära.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AC känns spontant.... inte billigt :)

Dessutom Går det kanske att hålla ner temp genom att byta Mycke vatten, men då kommer ju problem så som passning av akvariumet, för att inte nämna latmasken inom mig :P (om nu ens invånarna skulle tycke om en så ostabil tempratur som de skulle innebära.)

+ att dagliga vattenbyten som räcker för att kyla karet kommer bli otroligt dyrt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du över 30plusgrader i rummet så blir det nog ohållbart.. eller väldigt dyrt om du skall ha koraller :) Dem lär trilla av rätt så fint då dem även behöver en hel belysning som skall hålla dem vid liv..

Jag kommer att köra utan hård belysning i sommar och får försöka hålla det under 30 grader hos mig. Ser jag att temperaturen i akvariet stiger alltför mycket så köper jag en AC och ställer in i mitt rum så den håller temperaturen på ~25 grader i rummet.

Då kommer inte akvariet att bli över 30 grader i nuvarande konfiguration =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scontan låt dig inte avskräckas nu, det är ganska osannolikt att du har fått igång akvariet så pass att du kan stoppa i en massa stenkoraller innan sommaren ändå.

Kör igång akvariet med tekniken du vill använda och LS (levande sten) om det sedan visar sig bli ohållbart värmemässigt får du väll försöka klura ut något då. Mjukkoraller tror jag klarar värme bättre, det kanske är tillräckligt "kallt" för att de ska klara sommaren.

När du väl är igång kommer du efter ett tag att tycka att en AC är ganska billig i sammanhanget.

Man blir ganska avtrubbad för vad saker kostar i den här hobbyn jämfört med sötvatten. Om något år så står du där i akvariebutiken och tänker :

- Ja men 900 för den där fisken, det är ju ganska billigt.

Inte riktigt som med sötvattensfiskar som sällan kostar över 50:-

Lycka till och återigen välkommen till hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer med största sannolikhet inte att ge upp på grund av en sån är sak, kommer nog kolla upp olika lösningar vad gäller AS för rum/lägenheten, eftersom det ibland kan vara ganska olidligt varmt även för en själv.

Men nu Ljus, vad för lyse bör jag fundera på...? Jag vill inte precis behöva byta ut något utan vill ha rätt från början. Vad för alternativ finns, och med vilka för/nack-delar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Nu får du säkert ut mer av svaren eller hur? Jag tror du är med på problemen med värmen. Nu är du inne på belysningen och där ställer de flesta sig frågan T5 eller MH. Det finns massa synpunkter på vad som är bra och inte och varför det ena är bättre än det andra.

T5 kan man har flera källor än man har med MH. Över dit kar skulle jag gissa det går åt 1 st MH eller 4 st T5. Detta gör att du kan blanda olika värmtal på källorna så du får ett behagligt ljus. Dock kompliterar de flesta som har MH med T5 vilket gör att du får samma effekt. MH ger mer värme i karet då det är ett intensivare ljus med sämre verkningsgrad men å andra sidan ger inte T5 "glittret" i vattnet som MH ger. Dessutom sägs det att du inte kan ha stenkorraler lika djupt om du har T% som MH.

Jag har personligen endast T5 och är nöjd med det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm 4st T5 till ett så litet kar? Låter som mycke, men de kanske det inte är, om någon har några bra länkar om belysning så vore de intressant.

Hursomhelst, har inte tittat speciellt mycke, men verkar spontant vara svårt å hitta korta armaturer, runt 60 cm är det kortaste jag hittat hittils.

Vilket fall, här är en T5:a

http://www.pwss.se/product.php?productid=215&cat=591&page=1

Och vad jag förstår så hade jag behövt 2st dito i så fall.

Alltså 2500 + rör.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2076&cat=588&page=1 ( rätt rör till ovan nämda armatur?)

Så 4x 170 till.

Så 3180 + frakt på den lösningen ( letar just nu bara efter lösningar, kommer, när jag vet vad för saker jag vill ha leta mer efter begagnant om möjligt, eller ev billigare lösningar).

Dessutom, märker jag att det finns en mängd olika rör, vilket behövs för vad? Ska man köra samma typ rakt igenom, eller blanda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, fler frågor, hur vet jag hur mycket levande sten jag behöver? Är det fel/onödigt/bra att bara ha levande sten?

Bottenmaterial, mycke/lite, grovt/fint? (och vad är för/nackdel med respektive).

På många låter det som om en skummare är nödvändigt, andra verkar klara sig bra utan, själv vill jag nog klara mig utan om möjligt.

Och vad gäller pumpar etc, har en pump/ytterfilter som samlar damm för tillfället (eheim theromofulter 2322) (tror den pumpar 500l/h eller liknande). Är det något jag kan ha nytta utav?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, fler frågor, hur vet jag hur mycket levande sten jag behöver? Är det fel/onödigt/bra att bara ha levande sten?

Bottenmaterial, mycke/lite, grovt/fint? (och vad är för/nackdel med respektive).

På många låter det som om en skummare är nödvändigt, andra verkar klara sig bra utan, själv vill jag nog klara mig utan om möjligt.

Och vad gäller pumpar etc, har en pump/ytterfilter som samlar damm för tillfället (eheim theromofulter 2322) (tror den pumpar 500l/h eller liknande). Är det något jag kan ha nytta utav?

Normalt brukar man säga minst 10% av vattnets volym i kg levandesten, alltså 10kg för 100 liter.

Men ska du köra utan skummare så borde du nog ha mer.

Varför vill du köra utan skummare?, du kan ju köpa nån billig liten syrestensskummare som drar ut lite skit iallafall.

Ytterfiltret kan du använda, fyll det med levandesten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt brukar man säga minst 10% av vattnets volym i kg levandesten, alltså 10kg för 100 liter.

Men ska du köra utan skummare så borde du nog ha mer.

Varför vill du köra utan skummare?, du kan ju köpa nån billig liten syrestensskummare som drar ut lite skit iallafall.

Ytterfiltret kan du använda, fyll det med levandesten.

Så som akraviumet kommer stå, så vill jag ha så lite teknik som möjligt i/vid tanken, och dessutom, om det inte är Nödvändigt så ser jag ingen anledning att skaffa det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessutom, fler frågor, hur vet jag hur mycket levande sten jag behöver? Är det fel/onödigt/bra att bara ha levande sten?

Bottenmaterial, mycke/lite, grovt/fint? (och vad är för/nackdel med respektive).

På många låter det som om en skummare är nödvändigt, andra verkar klara sig bra utan, själv vill jag nog klara mig utan om möjligt.

Och vad gäller pumpar etc, har en pump/ytterfilter som samlar damm för tillfället (eheim theromofulter 2322) (tror den pumpar 500l/h eller liknande). Är det något jag kan ha nytta utav?

Det är inte fel att ha levande sten. Däremot kan det gå illa om man köper beg LS som i tidigare kar har haft fel förutsättning, ex medicinerat. Dock är det inte nödvändigt. Jag som är rellativt nybörjare rekomenderar att köra med LS.

Vad gäller botten material ska du antingen ha en tjock bädd eller en tunn. Du ska inte ha något mitt emellan då det då kan bli nitritgenerator av det hela vilket kan förgifta hela karet. Har du tjock bädd får du inte ha några djur som rör om i sanden. Sök på DSB (djup sand bädd). Grovleek ska inte vara grövre än att sandvändarna klarar av den och inte finare än att den ligger kvar även om du har kraftig cirkulation.

Om du använder ytterfilter ska det bara vara kortare stunder och du ska rengöra filtret ofta. Missköter man det bildas det nitrit där. Dock går det att använda för diverse preparat typ aktivt kol mm.

Så som akraviumet kommer stå, så vill jag ha så lite teknik som möjligt i/vid tanken, och dessutom, om det inte är Nödvändigt så ser jag ingen anledning att skaffa det hela.

Det enda du behöver är pumpar och värmare. Resten går att klara sig utan men det blir mer överkurs då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat göra lite förfrågningar om vad ett kar kan tänkas kosta, nu när jag äntligen fått "grön" från "chefen" och även har ett område tilldelat för karet, lutar mot att jag kommer beställa ett antal glasskivor och limma lite själv, och det hela handlar nu om en kub a 60cm per sida. Alltså har karet vuxit till hela 216 liter.

Men, vad gäller tjockleken på glaset, har jag fått väldigt varierade tankar/ideér, från 10mm ner till 6mm (han menade på att det var helt 100% safe). Så nu kommer min fråga, vad behövs? Och hur vet man när man behöver vad? (antar att det hela har med tryck etc att göra).

Och lite mer om teknik, finns en direkt bidragande orsak till att jag vill ha så lite teknik som möjligt, och det är att det kommer bli insyn in i karet från alla 4 sidor, vilket gör att det blir lite tråkigt med för mycke "bröte" på en eller flera sidor. Har någon annan något liknande kar, och hur har ni löst det?

Och ni som inte har det, vad för ideér på lösningar har ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat göra lite förfrågningar om vad ett kar kan tänkas kosta, nu när jag äntligen fått "grön" från "chefen" och även har ett område tilldelat för karet, lutar mot att jag kommer beställa ett antal glasskivor och limma lite själv, och det hela handlar nu om en kub a 60cm per sida. Alltså har karet vuxit till hela 216 liter.

Men, vad gäller tjockleken på glaset, har jag fått väldigt varierade tankar/ideér, från 10mm ner till 6mm (han menade på att det var helt 100% safe). Så nu kommer min fråga, vad behövs? Och hur vet man när man behöver vad? (antar att det hela har med tryck etc att göra).

Och lite mer om teknik, finns en direkt bidragande orsak till att jag vill ha så lite teknik som möjligt, och det är att det kommer bli insyn in i karet från alla 4 sidor, vilket gör att det blir lite tråkigt med för mycke "bröte" på en eller flera sidor. Har någon annan något liknande kar, och hur har ni löst det?

Och ni som inte har det, vad för ideér på lösningar har ni?

Finns tabeller på internet där du kan läsa av hur tjock glas du MÅSTE ha, lite tjockare är aldrig fel.

Ang tekniken, varför inte köra en liten sump under karet, så slipper du problemet med ett tekniken tar plats och är ful samtidigt som du har alla fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...