pikkenix Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Vad är detta för krabba som hägt med min acropora?Revsäker eller inte? Citera
pimo Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Hittade en likadan i en acropora jag köpte, men såg den och tog bort den innan jag hunnit stoppa den i karet."håriga" krabbor brukar väl oftast vara busar. Citera
crille Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 jag har en krabba i en acropora,svart o vit, men den vet jag är bra, det där med ludna krabbor är en myt anser jag Citera
oveb Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Jag har säkert en 6-7 st krabbor i burken men har bara vid ett tillfälle misstänkt dom för skador. Fast jag har aldrig tagit dom på bar gärning så då slipper dom Gustavsbergsexpressen...EDIT: Alla utom en av mina är ludna. Citera
Sunny Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Tycker det ser ut som en "teddybear" crab, sånna som ska ha en tendens att tugga acroporor rätt bra ? Mvh,Sunny Citera
pikkenix Postat 27 april 2007 Författare Postat 27 april 2007 Verkar inte finnas något positivt med dem så de åker ut - tack för hjälpen! Citera
Sunny Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Njae de kanske de gör, jag kan ju ha fel och det kanske inte är en sådan.Tycker dock att det ser ut som en sån.Har själv en massa krabbor i karet och de äter på alger som inget annat vill röra...du kan ju låta dem vara kvar,men håll ett vaksamt öga på dem så blir det nog bra.Mina krabbor tuggar lite polyper ibland men inget som jag anser farligt eller dödligt för korallen,tvärtom faktiskt tycker det verkar som om det uppmuntrar korallens tillväxt. Citera
Lakestream Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 De där intensiva blå ögonen känner jag igen... De är duktiga på att sätta i sig polyper. Jag trodde länge att han tog hand om min stora acro. Tyvärr fattade jag inte misstanke även om acron började få vissa vita områden. Men när han började ta nattliga utflykter till mina andra acroporor och beta polyper även där så föll poletten ner. Nu är han spetsad död och begraven på en trottoar i Guldheden. Ingen är gladare än mina acros Citera
Tedb Postat 27 april 2007 Postat 27 april 2007 Cymo sp. ???Cymo melaodactylus ? http://decapoda.free.fr/illustration.php?n=2&sp=212http://www.int-res.com/articles/meps/214/m214p111.pdf Citera
Sillen Postat 28 april 2007 Postat 28 april 2007 Verkar inte finnas något positivt med dem så de åker ut - tack för hjälpen!Jag kan inte uttala mig om just din krabba men krabbor gör nytta i karet då de äter upp det döda som annars blir skit i akvariet.Om du kollar på GustavFs inlägg om myter har han en jätte bra länk om myten om lufdna krabbor! Citera
Klubbsson Postat 28 april 2007 Postat 28 april 2007 Har ni krabbor som ni inte vet vart ni ska göra av med dom så tar gärna min muräna dom. Han gillar alla krabbor oavsett dom är håriga eller inte Citera
mr cheezy Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Hade men en sådan krabba du har där på bilden som jag såg satt och åt på mina acroporor. Han blev inte lång varig i mitt kar. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Jag vet inte just denna art men symbiotisk krabbor i Acroporor är ett stor plus behåll dom de gör nytta! Skyddar korallen och rensar upp. Citera
petrol Postat 19 juni 2007 Postat 19 juni 2007 Jag vet inte just denna art men symbiotisk krabbor i Acroporor är ett stor plus behåll dom de gör nytta! Skyddar korallen och rensar upp.Absolut!!Var med när Dykaren fick en leverans, satt en acroporakrabba i varje acropora.Så var helt säker på att det är en bad guy innan den åker ut. Citera
greger Postat 23 juni 2007 Postat 23 juni 2007 Acropora-krabborna har en "mask" dvs ett band över ögonen, Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.