Gå till innehåll

Krabba


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Jag har säkert en 6-7 st krabbor i burken men har bara vid ett tillfälle misstänkt dom för skador. Fast jag har aldrig tagit dom på bar gärning så då slipper dom Gustavsbergsexpressen...

EDIT: Alla utom en av mina är ludna

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae de kanske de gör, jag kan ju ha fel och det kanske inte är en sådan.

Tycker dock att det ser ut som en sån.

Har själv en massa krabbor i karet och de äter på alger som inget annat vill röra...

du kan ju låta dem vara kvar,men håll ett vaksamt öga på dem så blir det nog bra.

Mina krabbor tuggar lite polyper ibland men inget som jag anser farligt eller dödligt för korallen,tvärtom faktiskt tycker det verkar som om det uppmuntrar korallens tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där intensiva blå ögonen känner jag igen... De är duktiga på att sätta i sig polyper. Jag trodde länge att han tog hand om min stora acro. Tyvärr fattade jag inte misstanke även om acron började få vissa vita områden. Men när han började ta nattliga utflykter till mina andra acroporor och beta polyper även där så föll poletten ner. Nu är han spetsad död och begraven på en trottoar i Guldheden. Ingen är gladare än mina acros :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte finnas något positivt med dem så de åker ut - tack för hjälpen!

Jag kan inte uttala mig om just din krabba men krabbor gör nytta i karet då de äter upp det döda som annars blir skit i akvariet.

Om du kollar på GustavFs inlägg om myter har han en jätte bra länk om myten om lufdna krabbor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag vet inte just denna art men symbiotisk krabbor i Acroporor är ett stor plus behåll dom de gör nytta! Skyddar korallen och rensar upp.

Absolut!!

Var med när Dykaren fick en leverans, satt en acroporakrabba i varje acropora.

Så var helt säker på att det är en bad guy innan den åker ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...