Gå till innehåll

cyano eller?


Draedon

Rekommenderade inlägg

har på sista tiden fått ett riktigt algproblem i burken.. har väl att göra med lite slarvig skötsel, övermatning och en osmos som är sopslut..

se bifgoade bilder.. vad är det för skit? cyano? testade att skrubba lite med en tandborste, lossnar lätt och är lite slemmigt i konsistensen.

Hur löser man det här smidigast? Har köpt en deltec fr509 som jag ska köra igång så fort jag får hem rowaphos. sen kommer det nya delar till osmosen så då ska jag göra ett vattenbyte och suga ur så mycket alger som möjligt.

annars då.. alganex, antired och dom där sakerna.. är det något att ha?

edit: man kanske skulle bifoga bilder också...

post-2037-14468914003265_thumb.jpg

post-2037-14468914003651_thumb.jpg

post-2037-14468914003879_thumb.jpg

post-2037-14468914004051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano, skulle jag säga. Jag har haft framgång i tidigare burkar genom att dra ned på tiden/mängden för blåljus i kombination med att suga ut det man kommer åt. Men man vet ju aldrig säkert varför det uppkommer eller försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har cyano på botten i mitt och det har jag tänkt att inte göra nåt åt faktiskt, ska se hur lång tid det tar innan dom försvinner av sig själva och hittills har det gått riktigt bra! inte så mycket kvar utav dom..

lånar tråden lite :)

nån som vet om dom är skadliga på nåt sätt? eller drar med sig någon annan nackdel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min cyano försvann när jag tog bort skummaren. Jag har sett det vid två tillfällen och Lasse hade en teori om att detta inte är omöjligt när det gäller cyano (balansen/proportioner mellan olika näringsämnen). Om du inte har några mätbara näringsvärden kan du pröva att stänga av skummaren ett tag om inget annat funkar även om det låter knäppt.

Annars skulle jag prövat ökad cirkulation och möjligen antired.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cirkulationen tycker jag är rätt bra redan (2x tunze 6000 + new-jet 3000 från sump).

drar jag på mer så börjar saker flyga runt :P

jag testar lite olika saker, antired ser jag som en sista utväg.. jag gillar inte att hälla i "mirakelmedel" i burken.

Tålamod är nog det bästa verktyget, som alltid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en del problem med cyano, har provat alla andra trix som kan tänkas men har inte blivit av med skiten, så idag kör jag antired.

Fy f-n vad det skummar, fyller ju koppen på 10 minuter.

Ser ut som det fungerar, men xenian gillar det inte, hoppas bara den klarar sig.

Alla andra djur ser ut att må bra.

Ni som använt antired.

Är det ok att dra ner effekten på skummningen en stund, skummar ju så in i h-e?

Står inget om det i bruksanvisningen. Hur gjorde ni?

Skummningen börjar avta lite nu, men ska ju pyttsa i en skvätt till senare idag, så jag antar att smma fenomen kommer igen då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har för mig att du ska stänga av uv, men skummaren ska vara på, skiten hamnar där.

Det är bara skummaren som går, men får ju ränna på muggen å tömma koppen hela tiden typ var 10minut.

Så frågan är om jag kan sänka effekten på skummningen lite, så den inte skummar över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållit på och experimenterat en hel del i mina småburkar vad gäller cyanon. Det första jag gjorde var en variant på Clownens stänga av skummaren. Jag tillsatte lite kaliumnitrat (en knivsudd på 27 liter). Effekten där blev att det som var cyano på sten och där det fanns ljus drog sig tillbaka ganska snabbt medans mattan på sanden blev kvar. I samtliga kar hade jag även makroalger typ caluerpa - den ökade tillväxte i samtliga kar med nitrattillsats. I ett akvarium satte jag även dit några eremiter för att de skulle bråka omkring. Den röda mattan på skuggiga ställen försvan även i detta efter en viss tid. I det tredje var det antagligen inte cyano utan troligvis dinoflagelater. Här hände i stort sett inget varket efter nitrattilsats, eremiter eller annat. Först när jag började använda kalkvatten vid påfyllningarna försvann detta. Detta är erfarenheter från mina system - ej kalkeringsbara till andra system direkt skulle jag tro men kanske kan ge några idéer. Och jag avser inte att starta igång ytterligare en nitratdebatt - detta är bara ett konstaterande att så här funkade det för mig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...