Gå till innehåll

Sump i källaren


elNico

Rekommenderade inlägg

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Liten update: Har slitit halva dan med att städa ur all j***a skit i min källare, och nu när det e rent blir jag sugen på o måla väggarna o lägga nåt golv. Kan man lägga klinker? Andas det? jag tror jag har hört det men....

Vet inte varför man ställer en sån fråga på ett akvarie-forum, skulle kanske ställt den frågan på byggahus.nu om den siten finns?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt du i denna tråden så har man det sammlat med ditt Sump i källaren tråd

säkert fler som hittar eller haft tanken med att flytta ner allt i källaren....

Jag skulle fixat ordning när du ändå håller på där nere måla om etc

Jag har fattat själv att det är bättre att lägga klinkers för att det andas men vad har du idag för golv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är det cement/betong golv och väggar. Jag blev så sugen på att få det snyggare efter att ha sett Gillbergs kar:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11081

Så otroligt snyggt! Ja e grymt avis! Jag tror jag sticker tidigare från jobbet imorrn o köper på mej nån billig klinker, lite fix o massa väggfärg så får vi se!

Två bilder: före och efter städning, källaren har aldrig varit använd till nått vettigt. Faktiskt först efter tillbygget på huset som det inte har runnit vatten genom hela driten. På höstarna förr stod det 5 cm vatten men nu har det varit torrt i några år.

Beror naturligtvis på en ordentlig dränering, men jag har fortsatt att ha källaren till ett tomburks och PET-flaska förråd. (sju 160lit. fyllda säckar för den nyfikne)

Känns riktigt roligt, ska bara ha tag på en sump som heter duga (stor) sen jäklar!

post-1008-14468914028669_thumb.jpg

post-1008-14468914028887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsätter med lite frågor här....jag har 2 ikväll!

1. Räcker en 25mm durso ner till sump?

Karet e på 375 liter, jag vill ha en omsättning på kanske 1500 liter.

Kommentera gärna om jag bör ha större/mindre flöde och varför isf!

Fördel med 32mm-rör ner?

2. Det blir troligen en 2meters balja på 280 liter som sump, "bara för att den får plats". Jag har ju obegränsat med utrymme, 12-15 kvm iaf så jag tar i.

Jag e sugen på en DSB, kanske några mangrove-plantor, jag vet inte riktigt än.

Frågan lyder: Hur hade ni inrett sumpen?

Tankar, funderingar och förslag mottages tacksamt!

Källaren e målad och, om jag hinner, köper jag klinkers imorrn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog försöka fixa nån stora jävla balja eller liknande och använda som sump för att slippa köpa ett dyrt kar som ändå ska stå i källaren.

sen fixa en till balja, i samma eller mindre storlek och koppla ihop med "sump baljan", däri skulle jag köra dsb och kanske testa med några mangrove plantor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde defenetivt intrett en del med levandesand och mangrove men ändå att man kan stänga av den om det skulle gå åt pipan

Kolla denna rördragning tyckte det var smart med de nersticken för olika tillbehör kolfilter, rowafosfilter etc

Allt tjaffis innan 27sekunder kan du strunta i :)

vid 41sekunder var det jag tänkte på

post-736-14468914042505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Pimo: Jag hade tanken på en balja men jag tror det blir lättare o greja med ett fyrkantigt kar. Bygga fack och fixa genomföringar mm. Sen ett beg akvarium kostar nog inte mer än en "stor, jävla balja" ;-)

Jag köpte 2meterskaret, tänkte att det blir lätt o dela av i lagom fack.

-Wrang: Joo, jag hade faktiskt planerat nåt liknande, vill ifs inte ha en massa filter men...skall iaf ha ett avstick till kalkreaktorn.

Jag hade tänkt så här ungefär:

-Första 50 cm; plats för skummare, kanske en kran för vatten byte oxo.

-0,5 => 1,5 DSB (100*35cm 15 högt)

-1,5 => 1,8 kanske LS, har bla massa död sten liggandes. Doppvärmare

-1,8 => 2 Returfack, klarvattenkammare, doppvärmare

Sumpen e 40 högt och jag hade tänkt fylla upp det till 25cm med vatten, tot 200 liter förutom LS och sand.

Frågan e hur man ska kunna stänga av Dsb i det här läget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niklas: pratade med daniel (metcrue) idag om vattenbyten kom underfull att man skulle haft en kran i sumpen för att lättare göra vattenbyten. bara ett kran rätt ner i brunnen

Du sätter DSB antingen "bakom" där vattnet kommer ner eller efter där vattnet pumpas upp. Så antingen så matar man denna med inkommande vatten eller så matar man den med de vattnet som pumpas upp igen med en bypass

post-736-14468914043666_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sumpen börjar bli klar men jag är tveksam till en grej: Skulle det vara bättre med skummaren i första facket och efter det kommer DSB:n? Då kan ju karets invånare dra nytta av smådjur som följer med upp.

Som det ser ut nu sitter DSB:n först, sen skummarfack och sist returfack.

Skickar med 2 skisser, vilken e bäst?

Fråga 2: Sand till DSB:n vilken o var köper man?

post-1008-144689141308_thumb.jpg

post-1008-14468914130993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser mycket snyggt ut på båda. Gillar den lilla slangpumpen för osmospåfyllning ;)

Nja jag gillar nog mer att man skall kunna stänga av refugiumet helt å hållet ifrån systemet, ifall det ej skulle funka eller "kracha"

Så jag tycker enligt modell 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ta ett foto på min sump som har alla dessa egenskaper som ni pratar om.

Kranar för avstängning upp & ner ur karet, direkt avlopp ner i golvbrunn vid vattenbyte, ytavrinningen går direkt till kalkreaktor, nitratfilter, skummare samt uvc(ej inkopplad) samt x-tra kranar för avtappning av slagg samt för inkoppling av fler grejer.

Sumpreturen går delvis genom ett fosfatfilter kombinerat med kolfilter samt min kylanläggning.

Allt står bakom en betongvägg med karet på ena sidan och karet på ett annat.

Jag tar lite foton idag när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser mycket snyggt ut på båda. Gillar den lilla slangpumpen för osmospåfyllning ;)

Nja jag gillar nog mer att man skall kunna stänga av refugiumet helt å hållet ifrån systemet, ifall det ej skulle funka eller "kracha"

Så jag tycker enligt modell 1

Mmm håller med, snygg e den min pump!

Det är så jag bygger nu, men läste nånstans att det va bättre att ha skummare först, DSB sen????

Jag kan ta ett foto på min sump som har alla dessa egenskaper som ni pratar om.

Kranar för avstängning upp & ner ur karet, direkt avlopp ner i golvbrunn vid vattenbyte, ytavrinningen går direkt till kalkreaktor, nitratfilter, skummare samt uvc(ej inkopplad) samt x-tra kranar för avtappning av slagg samt för inkoppling av fler grejer.

Sumpreturen går delvis genom ett fosfatfilter kombinerat med kolfilter samt min kylanläggning.

Allt står bakom en betongvägg med karet på ena sidan och karet på ett annat.

Jag tar lite foton idag när jag kommer hem.

Nu e det kväll o jag väntar på bilder med låååååånga förklaringar:ler:!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm håller med, snygg e den min pump!

Det är så jag bygger nu, men läste nånstans att det va bättre att ha skummare först, DSB sen????

Jo det är det optimala en fet refugium som producerar en massa föda för koraller och fiskar. Så då bör den nog vara efter skummaren som du skriver.

Men hur det än blir så blir det säkert ett maffigt bygge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jäkla snyggt! Ser ut som ett labratorium eller ett offentligt akvarium!

Undra hur många dinarer han har lagt ner på sitt kar?!

Daniel hade naturligtvis glömt adressen såklart, så jag tackar för länken.

Mitt blir kanske inte riktigt lika fint......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

K, här kommer en bild.

Allt samlat, fragg/extrakar, RO, handfat att göra rent pumpar mm.

Första facket på sumpen är en DSB, andra facket för skummare och doppvärmare. Detta fack är bottenborrat med kran för snabba vattenbyten. Sista fack med en enkel bubbelfälla till retur.

En HLP 8070s står för retur och loop i sumpen. Den driver oxo ett fosfatfilter+kalkreaktorn. UV-c är ej inkopplat än så länge men det finns färdigt uttag för den oxo.

post-1008-14468914387437_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...