Gå till innehåll

Sump i källaren


elNico

Rekommenderade inlägg

Joo vi diskuterade lite fram och tillbaks....om du har rätt att röret ner är för litet får jag nog leva med lite ljud. Vägrar att köpa nytt o dra om all den skiten;-)

Ska prova först med en storlek större durso, har köpt 32mm prylar fram till genomföringen. Känns som detta är standardproblemet med durso standpipe, innan man får till det blir man tokig av det j***a slurpljudet....

Problemet bygger oxo vidare nere i sumpen då jag inte kan ha en flottör till påfyllningsvattnet eftersom ytan höjs o sänks i returfacket. Allt på grund av icke intrimmad durso:-(

-Jens och Bjarne, visst e det en lekstuga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu vet jag inte hur du byggt din durso.

Jag borrade ett 5mm hål i sidan på min änd huv genom huv och rör, på det sätte kan man ställa luftinsuget till durson genom att vrida på huven så man får ett svagt vacuum, men ändå får den lagom med luft så sörplandet upphör. Min e knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet som jag trodde var att när man kör med en durso så får man en luftbubbla hela vägen ner helt korrekt kör man då längre rör som Niklas har ner i källaren så trodde jag att denna bubblan är så lång/stor så den hindrar flödet och allt eftersom luftbubblan evakuerar ut upp igen så fylls röret upp med enbart vatten när hela röret är fyllt så blir det en hävert verkan å SLURP så foshar allt vatten ner snabbare än vanligt pga häverten. Sedan då häverten bryts så blir det ett kluck och den är som innan. Klucket blir alltså då röret är fyllt och precis då luftbubblan är "gjord" igen i röret.

Föreslog då att ta ett större rör för att då undkomma att röret fylls hela vägen upp innan det blir en sån kraftig hävert som i sin tur suger åt sig luft.

Hoppas att ni fattar vad jag tror/funderat över

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas ser väldigt bra ut, Wrang har rätt med att vattnet blockerar sig själv i röret det blir som vaccum.

Jag hade samma problem i början men det löstes med att jag monterade ett T-kors på röret precis under akvariet och drog ett rör upp vid sidan om akvariet på samma vis som man gör med luftare till vvs system i alla hushåll.

Det blev ett litet sörplande från luftaren men det dämpade jag med att stoppa i en filtersvamp i röret.

Nu har jag ett jämnt flöde ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej!

Ska ta o prova det oxo, låter klart som ett bra alternativ. Fast först blir det grövre durso. Eller både och;-)

Drog du T-kopplingen precis under genomföringen?

-Marko, jag har provat det, även en slang i toppen med strypning. Hjälpte inte. Jag tror att Wrang och Bo har rätt i det här fallet.

Får prova så fort jag får tid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niklas, jag vet inte var du har din utgång från karet, min ytavrinning sitter i sidan och jag har varit tvungen att dra ett rör ca 60 cm åt sidan för att komma över tvättstugan (fick inte borra hål i vardagsrumsgolvet heller) där har jag satt min luftare och det är på svängen ner i källaren.

Har du ditt hål under karet tror jag att du ska montera luftaren så nära genomföringen som möjligt.

De rör som jag har använt för avrinning är samma som man använder till vaskavlopp (de vita) de är lätta att jobba med pga de har gummitätningar i flänsarna bara att trycka ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
:?: Har du testat t-kopplingsmodifieringen ännu? Blev det någon förbättring i så fall?

(Nyfiken då jag ju som du vet planerar en liknande lösning som du byggt. )

Hehe, lite lustigt, jag skriver i din tråd o du skriver i min.....men nej jag har inte "haft tid" för det ännu.

Jag tror det konstigaste e att Frugan o hennes kompis satt o tittade i karet o tyckte det va mysigt med det bubblande ljudet... -Jag blir aldrig klok på domdärna;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, lite lustigt, jag skriver i din tråd o du skriver i min.....men nej jag har inte "haft tid" för det ännu.

Jag tror det konstigaste e att Frugan o hennes kompis satt o tittade i karet o tyckte det va mysigt med det bubblande ljudet... -Jag blir aldrig klok på domdärna;-)

Jepp, jag tänkte jag skulle återgälda vänligheten! :nöjd:

Fast, det kanske inte är så vänligt att plåga dig med en massa frågor överallt vart du vänder dig när jag tänker efter... :smiley9: Hur som helst, ämnet var ju redan på tapeten i din tråd så då passade det bra att det fortsatte avhandlas där.

Ja, vem kan bli klok på sån´a märkliga djur?? Deras pH-värde är helt stokastiskt och icke stabiliserbart, men de är ju väldigt fascinerande samtidigt, så det är väl därför man håller sig med dem!! :ler:

;););););)

(OK, dags för botgöring för det dåliga skämtet - Riktar en sån här mot mig själv som straff: :nuke:)

OT PS. Svenshögen, snackar vi då mellan Stenungsund och Ljungskile??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
K, här kommer en bild.

Allt samlat, fragg/extrakar, RO, handfat att göra rent pumpar mm.

Första facket på sumpen är en DSB, andra facket för skummare och doppvärmare. Detta fack är bottenborrat med kran för snabba vattenbyten. Sista fack med en enkel bubbelfälla till retur.

En HLP 8070s står för retur och loop i sumpen. Den driver oxo ett fosfatfilter+kalkreaktorn. UV-c är ej inkopplat än så länge men det finns färdigt uttag för den oxo.

attachment.php?attachmentid=16358&d=1188850719

Hur går det där hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, joo...

Man e inne på guiden varje dag, men jag har varit snål med bilder!

Jag ska rycka upp mej, jag lovar!

Hur det går? jaa, det är trångt...vill bli av med korall för det växer som ogräs. Har skaffat mej en kejsare för ett tag sen, konstigt, det var precis efter besöket hos Pwin.

Annars går det fint, nu i sommarvärmen håller karet en temp på 24 grader max, en billig kylare har jag alltså.

Fick låna en Skummare av Daniel, så nu kör jag dubbla. Inte för att det behövdes, men vem kan säga nej till en HS. Lite skoj o jämföra deras båda skum...jag har fortfarande nästan 0 i nitrat och absolut 0 i fosfat(Salifert, mätbart) med eller utan dubbla skummare.

Man sitter med en 2 meter lång sump o den känns för liten.....men jag trivs gytt i min källare!

Speciellt nu i värmen, iskallt golv och en nästan lika kall öl. Gytt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej där har jag väl gett upp.....för ett tag iaf.

Det verkar som den suger för mycket luft men stryper jag blir det inget drag. Sen låter själva rören i sej, kanske även det för att det går luft i dom. Jag har provat lite olika lösningar, men så länge tanten inte gnäller för mycket orkar jag inte bry mej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

På begäran, dags för lite bilder=)

Första bilden, min hemgjorda avluftning. Ett gammalt osmosfilter, när jag mätte PHt efter avluftning i calcium granulatet ligger det på 7,5. Reaktorn kör jag med 6,5.

Andra bilden, min nya skummare under provkörning.

Tredje bilden, Daniels gamla IKS Midi=) Fick igång den med hjälp av en gammal kompis som har lödat om hela eldosan.....alla lödningar var spruckna! Men nu funkar den igen, och styr min Reaktor.

Observera tempen;-)

post-1008-14468916032272_thumb.jpg

post-1008-14468916032542_thumb.jpg

post-1008-14468916032802_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att se. Blev skummaren som du velat?

njaa...ville egentligen haft ett stigarrör på 110 mm, men det blev 90. Tog ett begagnat Deltec fosfatfilter o kapa på mitten, orka inte ställa mej o fräsa en bajonettkoppling som vissa andra gjorde!;-)

Sen får vi se när jag får hem den andra pumpen, som det är nu driver den inte upp skummet tillräckligt. Men å andra sidan så är det ingen belastning i karet den står i.

Möjligen kommer jag att kapa kroppen nån cm till, vi får se vad den andra pumpen kan åstakomma.

Den är fortfarande i exprimentstadie....Beta version 0.8 ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...