Gå till innehåll

Dave´s nya Percula 120


Dave

Rekommenderade inlägg

Japp åkte till Lerum och skaffade lite mer sten, blev ca 10 kg o fin sten blev det med! Dock var det ett jäättejobb o ställa dit den som jag ville ha den. Men det rätt bra blev det!

20070720-mersten.jpg

Att jämföra med före:

IMG_0276.jpg

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det där blev ju jättebra - grattis igen!

Damsellen Parasema har jag haft i mitt nanokar innan det kraschade :ledsen: (lärde mig mycket av det som jag använt när jag körde igång mitt 400-kar). En mycket trevlig firre, och som du säger, och absolut prisvärd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

tja inga nya bilder just som det är nu, men har ändrat i karet igen. Fick fixa lite bättre plats för ett par fraggar jag fick från Anders i Säffle. Sen så dog först min clowntang och sen min A Leucosternon... Tangen var fin o hullet o åt bra. Blev inte jagad eller liknande utan bara försvann. A Leucosternon däremot var smal och eländig. Vilket jag såg då jag koppade in den hemma. Hurra, att man aldrig lär sig.. Folk i affären, handlaren vispar till o visar mig inte påsen innan han packar ner den. Så norr om Säffle för att handla fisk, det blir det aldrig mer. Stackars djur.

Så det suger lite granna. Men annars växer korallerna på som fasen o ett nytt inköp har gjorts, en wrasse: false leopard wrasse som är så hemskt vacker. Dock gräver denna ner sig då den är stressad o ny. Så jag har inte sett så mycket av den. Men det kommer, låter honom vara. Likaså gör resten av gänget i karet vilket är tur.

Nästa post blir med lite bilder!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 7 månader senare...

varför kan du inte ha kvar akvariumet när du får bäbis för? det tar väl ändå inte sååå mycket tid per vecka? vet inte hur mycket tid ni lägger ner, men jag har inte så mycket att göra i mitt kar iaf! (jag kanske har missat något man ska göra varje vecka) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! jo klart det blir störst att bli pappa! Fredrik jag har ett litet hus och vi snackar alltså liiitet! Så vi behöver platsen, det är ett STORT akvarium och sen pengarna: tanten ska nu i oktober vara hemma i nästan ett år och vi tappar ca 4000 i månaden på det. Så mindre elräkning och inga inköp kommer o göra sitt. Men kommer nog ha kvar mitt 25 liters karantärskar o köra igång sen. får se!

och sen svar ja: jag e nervös som FAAN inför detta med födseln, efter bebisen kommer ut kan jag skydda den men före det så e man en åskådare. .. .

:)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler bebisar som kommer in i saltträsket (det kommer väl upp ett kar igen om något år eller så?). Upplevelsen vid födseln är oslagbar. Lova att du inte fäller en enda tår när du får se den lilla krabaten (det går inte att hålla sig).

Grattis i förskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Såja mina vänner, då har köparen varit här och hämtat karet. Han har haft sötvatten i 10 år så det kändes bra och sälja till honom. SÅ nu är det riktigt tomt hemma faktiskt? Så suget efter ett nytt kar är stort. Har kvar mitt 25 liters, startar ev det o har här vid datorn o något litet i. Är svag för små goobies, får se. Men i framtiden så har Chuck (flickvän) sagt OK till ett RSM från red sea! he he. Så jag e nog snart tebaks :)

Puss i Ljumsken

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du inte ha okinawae vill säkert nanoakvariet jag satt upp till mina elever i skolan ta dem!

Du Dave - jag har ju också P120:a, kör du helt på originalfiltersystemet? Jag har ju rivit bort allt och kört med bitar av LS i filterfacket, men jag är inte nöjd. Jag funderar på att installera ett droppfilter med en 1000-literspump som får gå tillbaka över filtermatta som jag lägger över LSfiltret, och göra rent den veckovis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dave, hur hade du gjort med filtret?

Du Dave - jag har ju också P120:a, kör du helt på originalfiltersystemet? Jag har ju rivit bort allt och kört med bitar av LS i filterfacket, men jag är inte nöjd. Jag funderar på att installera ett droppfilter med en 1000-literspump som får gå tillbaka över filtermatta som jag lägger över LSfiltret, och göra rent den veckovis.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte orginal, jag hade en 20 litershink med stenkross etc. Dock vet jag inte vad ett droppfilter ska ha för verkan? har du en 1000 literspump kopplad låter det inte som det kommer droppa? sen att ha ett förfilter före stenen är ingen dum ide, då minskar behovet att rengöra stenen och ta ur den, skölja den i nytt saltvatten och göra rent i facket. Jag hade filtervadd vid överrinngen och där skummaren släppte vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...