Gå till innehåll

Köpa från Kina?


Clownen

Rekommenderade inlägg

tycker man ej ska dömma ut produkterna från Kina, oavsett om det är lampor eller andra produkter. (Har själv varit där och sett billiga kopior av olika produkter, men även det som vi kallar "kvalitet" och "orignal" hemma som dock tillverkas i Kina och exporteras till oss.)

Jämför själv här gällande olika MH lampor:

http://www.reeflightinginfo.arvixe.com/

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Icke att förglömma; hur många lamptillverkare tror ni det finns i världen?

Vilka tillverkar t.ex. BLV, CoralVue, Radium, XM o allsjöns olika märken?

Detta kallas OEM och förekommer överallt i princip i alla industrier - utan detta skulle vi inte ha den prisbild vi har idag.

Att sedan en viss leverantör väljer att ha ett billigare och sämre material i sin lampa, so be it. Du kanske får vad du betalar för, men som Laggeman nämner - ibland finner man russin i kakan.

Det vore väl finurligast om man kunde identifiera dessa lampor mot någon specifik tillverkare. Att döma ut ALLT från ett visst land och därmed dra alla över en kam låter inte speciellt genomtänkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om sprängd anka...

En arbetskamrat kom hem från en 14-dagar resa till just Kina i slutet på förra veckan, och han berättade att det fanns plagiat på det mesta och han köpte själv en Canada Goose-väst för en relativt billig peng. Nu är han inte alls intresserad av denna hobby, så jag kan inte få någon rapport från något som kan vara av intresse för tråden, men han berättade om en gubbe på landet som drack tre snapsar om dagen och tre flaskor risvin om dagen på helgen. Gubben var dryga 70 och såg ut som 40 tydligen...

Inte bara för akveriet som vodkametoden kan göra nytta tydligen, men man ska vara försiktig. En nubbe för mycket så åker man på en krasch...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

lätt? What.. jag tyckte det var massa krångliga saker att fylla i och ebay-sidan suger ju getpung när det gäller att förståsigpåskiten :)

Paypal var ju lika bökigt det med..

Eller är det jag som är helt lost och dolar på fel ställen när jag ska försöka beställa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att böka med PayPal och kineser var lättare än jag trodde, otroligt mycket lättare. Att handla över nätet och eBay har liksom öppnat en helt ny värld när det är såhär lätt...

Håller med. Jag beställde en refraktometer igår. Den kostade mig 282 kr inklusive frakt. Att lägga beställningen på ebay och betala via paypal tog nog tio minuter, men då ägnade jag 9,5 minuter till att välja mellan de tre olika refraktometermodeller och försäljare som jag fann.

Har man inte ett Ebay och Paypalkonto tidigare tar det några minuter till första gången för att fylla i alla uppgifter men särskilt krångligt är det inte. Jag kan dock hålla med om att både ebay och paypalsidorna kan upplevas som lite röriga. Jag har köpt varor från Asien och USA på Ebay vid minst 5 tillfällen och det har fungerat klockrent varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, jag vet inte om jag använt ebay så mycket att jag blivit van vid layouten, men jag tycker sidan funkar klockrent. PayPal-sidan behöver du ju i stort sett bara besöka när du registrerar dig, sen sköts ju allt från ebay. När man väl är registrerad på PayPal så går betalningen mycket snabbt. Man kan genomföra köpet och betala bara genom några få musklick, vilket tar lätt under minuten. Mycket smidigt, men det är lätt att förköpa sig. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ät det som är problemet också; dollarn har ju sjunkit som en sten så helt plötsligt är allt från andra sidan pölen väldigt billigt. CoralVue 250W Twin-ballast för endast $185+$10 är ju nästan löjligt billigt...

Vilken tur att man står i att renovera garaget så att man inte har pengar över till förlustelser!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...