Gå till innehåll

Osmos


Irene M

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag räknade ut vad det kommer att kosta mig att fortsätta köpa renat vatten på apoteket. :censur: Jag har bestämt mig att köpa ett osmos system... Hmm. vill veta allt om den. Hur fungerar den? Vad ska man välja för märke. Var hittar jag en bra? Jag vill inte ha en massa konstig teknik utan enkelt och hållbart. :smiley9: Jag har ju bara små akvarier. Men med bebisar blir det många vattenbyten med lite mängd varje dag. Några förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e-bay är ett utmärkt ställe att köpa en på.

Jag ropade in en 4 stegs osmos med tillhörande extra utbytesfilter för 850 spänn inklusive frakt.

Kolla här tex.

Man brukar väl säga att kolpatronerna bör bytas en ggr/år, själva membranet håller i minst 2 år. Has man silikatfilter på så byter man det mediat när det ändrar färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en timer kopplad till en magnetventil före osmosen. Timern har jag ställt in så jag får lagom med vatten.

Vad är en magnetventil? Hur funkar den? :smiley24:

Jag ropade in en 4 stegs osmos med tillhörande extra utbytesfilter

Vad menas med en 4 stegs? Är det bättre att ha en sån? Jag vill inte köpa någon och sen när jag lärt mig hur den fungerar ångra att jag inte köpte en bättre! :ler:

Är det olika svårt att byta filter och rengöra beroende på vilken modell man väljer?

Vad är ett silikat filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är en magnetventil? Hur funkar den? :smiley24:

Det är en ventil som öppnar och stänger när den får ström. Typ en elektrisk kran kanske man kan kalla den.

Vad menas med en 4 stegs? Är det bättre att ha en sån? Jag vill inte köpa någon och sen när jag lärt mig hur den fungerar ångra att jag inte köpte en bättre! :ler:

Är det olika svårt att byta filter och rengöra beroende på vilken modell man väljer?

Vad är ett silikat filter?

Jag antar att med 4-stegs menas att vatten renas i fyra steg.. kolfilter, sedimentfilter, membran och sillikatfilter.

Sillikatfilter är precis vad det låter som; ett sillikatfilter! ;)

Det tar bort sillikater (och fosfater?) från vatten vilket förhindrar dryga alger från att uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört utan osmosfilter nu i ett drygt halvår utan bekymmer, men då jag klickade in på länken som Marko länkade till på eBay, så kunde jag inte riktigt hålla mig utan fick hem ett 4-stegs med extrafilter för under 850kr inkl. frakt! Säljaren hade flera styvcken, så jag la lägsta möjliga bud och fick det för det också. $50 för osmosen och $70 för frakten. :)

Lite galet att frakten kan vara högre än priset för produkten.

Skälet till köpet är också att vi flyttar till hus, får nyckeln nu på fredag, och även om det är kommunalt vatten och det samma som Malmö har, så är jag lite så där när det kommer till gamla rör i gamla hus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...