Gå till innehåll

Arcticreef´s Red Sea Max


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Hej där!

Hur går det med temperaturen? Jag fick ner min med en liten datorfläkt för 90:-.

Priset på sten verkar inte alls vara kopplad till kvalité... Jag såg till att all min sten var i kar som var igång, gissa om jag fick konstiga blickar av säljarna när jag ville ha bestämda stenar från deras visniningskar. Men det var ett bra val att göra så, kryllar av liv gör det.

Hur trivs din manadarin?

Ha du stoppat ner några korallen än? Jag har några stycken i mitt RSM.

Mvh Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hade mindre tur med tempen. Blev tvungen att skaffa en kylare som kostade mer än 90 spänn... Men nu är den ok.

Mandarinen verkar må alldeles utmärkt. Äter och inspekterar karet ständigt.

Har skaffat min första LPS. En riktigt läcker hammarkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du för storlek på stenen?

MVH

Poppe

Har -tror jag- ca 17 kilo i burken. De flesta är i 2-3 kilos klassen.

Arcticreef har blivit med SPS:er!! I går var jag hemma hos Oveb som mycket generöst delade med sig av sina SPS. Den enda motprestationen jag kunde komma med var ett antal dumma/naiva frågor.

Bl.a. fick jag en bit av hans fantastiska montipora sp. Nu gäller det att jag får den att växa lika bra som hans. Annars får jag väl göra ett besök hos Triton och köpa någonting färdigt och sedan hävda att jag fått Ovebs fragg att växa ofattbart snabbt...

Det var mycket inspirerande att se hans burk som är oehört vacker efter mindre än ett år. Han berättade även om Vargklos burk som lär vara någonting bortom sans och förnuft. Att få se det vore mycket, mycket spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu satt igång Balling light enl Fauna Marins web site. Inte helt omkomplicerat men nu tror jag att jag börjar begripa. Ca låg igår på 420 och pH börjar kypa upp från 8.0 till 8.2. Magnesium ligger på 1200.

Fraggarna jag fick av Oveb (tack igen!) ser glada ut. Själv tycker jag att de växt lite men det kan vara önsketänkande...

Har lagt i sju stycken små ermekitkräftor. Börjar få en kraftfull renhållningspatrulll nu. Själv tycker jag att omrstjärnorna är läckrast. De verkar ha en övernaturlig förmåga att ana att mat är på gång. Oerhört intressanta varelser!

Kan också berätta att röda kalkalger börjar dyka upp både här och där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vid min senaste räd mot Triton köpte jag en vackert rosa fungia. lade den på sandbädden enl instruktionerna men nu på morgonen ser det ut som den har flyttat på sig lite grann! Mitt hemmabioblioteket är lite bristfälligt så jag har inte kunnat slå upp det. Är det så att dessa kreatur kan förflytta sig för egen maskin??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ja tror dom kan flytta sej ngt!

En fråga: funderar på att köpa ett read sea max. Är tilltalad av akvariets nätta mått=passar bättre i en lägenhet, o skönt att slippa åbäket med hetallhalogen med allt vad de innebär(avskärmningsproblem, tvingandet att bygga en överdel som ser ut som en ful skortsten för att skärma av lampan hyffsat mm.mm). haft salt tidigare i kanske 20 år, mest stora kar, så de känns spännande att testa ett störe nanokar. tips? tankar? /mvh Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ja tror dom kan flytta sej ngt!

En fråga: funderar på att köpa ett read sea max. Är tilltalad av akvariets nätta mått=passar bättre i en lägenhet, o skönt att slippa åbäket med hetallhalogen med allt vad de innebär(avskärmningsproblem, tvingandet att bygga en överdel som ser ut som en ful skortsten för att skärma av lampan hyffsat mm.mm). haft salt tidigare i kanske 20 år, mest stora kar, så de känns spännande att testa ett störe nanokar. tips? tankar? /mvh Jonas Roman

Det var som... Fungian känns mest som en sten, tycker jag. Man upphör aldrig att förvåna sig.

Jag är mycket nöjd med RSM. Mitt första saltvattenskar (efter en massa sötvatten) och det har varit väldigt lätt att få att fungera. Men faktum är, skulle jag köpa ett första kar nu och med den kunskap jag har skulle köpa något helt annat, nämligen ett Deltec Microreef. Kolla på Tritons hemsida. De har en "Triton Edition" med extra mycket ljus. Det är lite dyrare än RSM men har en högre "möbelkvalitet" samt är oerhört mycket mer flexibelt. Men som sagt, trots det är jag väldigt nöjd med mitt RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På akvariets bakre vägg växer nu en (ganska vacker) matta av gröna alger. Såg igår för första gången en Aplysia (sjöhare) som jag köpte. Den far omkring som en sådan där självgående gräsklippare från Huskvarna och lämnar ett spår efter sig i algmattan. Den verkar kunna trycka i sig hur mycket alger som helst. Ett otroligt fascinerande djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs microreef är väl drygt 200 l..då är vi ifrån nanokonsecptet. tanken för mej har just varit att frångå de större traditionella karen med sump, metallhalogen o allt de där, till ett nanokar, men ändå med fullvuxen utrustning, fast av ett minimum. då verkar ju readsea max bra. är möbelfinischen tveksam??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs microreef är väl drygt 200 l..då är vi ifrån nanokonsecptet. tanken för mej har just varit att frångå de större traditionella karen med sump, metallhalogen o allt de där, till ett nanokar, men ändå med fullvuxen utrustning, fast av ett minimum. då verkar ju readsea max bra. är möbelfinischen tveksam??

Nejdå, den är helt OK. Hustrun hade inga protester när jag ställde det i vardagsrummet. RSM är på 130 liter. Det eller 200 gör nog inte en så stor skillnad. RSM har ju också sump men den sitter bakom istället för under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hustrugodkännande brukar ju vara en bra indikator på god kvalite beträffande de estetiska.

microoreef är ju nästan 3 ggr så dyrt!! för bara 100 liter till....då verkar read sea betydligt mer akvarium för pengarna. man har ju exakt samma utustning. den enda skillnaden är att man inte har möjligheter till att lägga tillkalkreaktorer etc till read sea...sumpen är ju fylld såattasäga...men de vill jag inte ändå..för som sagt...denna gång skall jag bgegränsa teknik o storlek till ett minimum. därför fastade jag för read sea...men deltecs är inte helt uteslutet..ska fundera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hustrugodkännande brukar ju vara en bra indikator på god kvalite beträffande de estetiska.

microoreef är ju nästan 3 ggr så dyrt!! för bara 100 liter till....då verkar read sea betydligt mer akvarium för pengarna. man har ju exakt samma utustning. den enda skillnaden är att man inte har möjligheter till att lägga tillkalkreaktorer etc till read sea...sumpen är ju fylld såattasäga...men de vill jag inte ändå..för som sagt...denna gång skall jag bgegränsa teknik o storlek till ett minimum. därför fastade jag för read sea...men deltecs är inte helt uteslutet..ska fundera.

Berätta vad du bestämmer dig för att skaffa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lutar de åt deltec i alla fall! E så mkt snyggare! Men ack så dyrt...

Hehe! Tänk vad man kan ställa till... Satsa på "Triton Edition" med extra mycket ljus!

Går faktiskt lite i Deltec planer själv. Om man sålde hustruns pendlarbil så kanske....

Tillbringar alltför mycket tid stirrandes på burken. Har kommit till den slutsatsen att om det finns "UFO aliens" kommer de inte alls från yttre rymden utan från "inre rymden", dvs havet. Igår såg jag tex en fungia kräkas (yup, den kräktes verkligen)! Tydligen hade den fraktat upp alldeles för mycket räkkött till munnen och klarade inte av att smälta det utan kräktes helt sonika upp överblivet käk till min "clean-up crews" oförställda glädje.

Det är helt otroligt sådana livsformer det finns i havet! Varför började jag inte med denna hobby långt tidigare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De får nog bli ett microreef PLUS isåfall, 5 cm djupare (alltså mellan fram o bakglas), vilket ju alltid är trevligt, o knappast nån större prisskillnad. Vet du vilka t5or som ingår som standard? kan de va så lite som 2x39w. ett minimum är väl 3x39 eller kanske 4x39. triton edition med x-tra mkt ljus...hmm..är inte 4x39 ganska optimalt o inte direkt extra...? man kan ju nämligen få de precis som man vill från deltec, så de gäller ju att välja rätt från start....vet du nåt ställe med bättre pris. 18900 eller va de nu va är saftigt..tyvärr är allt ett reda sea max mer prisvärt...men de klart..deltec är en helt annan finish...jag tänker så hjärnan snart liknar din fungia....lycka till med dina planer o meddela gärna hur du tänker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan 18 900 kr för en Deltec kännas saftigt, å andra sidan tänk på att folk kan betala 16 000 - 18 000 kr för en LCD TV, eller en häftig gamer-dator, helt normalt, och där snackar vi om själlös teknik som blir föråldrad om två år. Ett kvalitetsakvarium blir väl inte föråldrat så snabbt, och som ni redan är inne på - saltvatten ger nog mera underhållning och fascination än t ex tv-spel i det långa loppet. :)

Men precis som med datorer kan man plocka ihop sitt saltvattensakvarium själv och förhoppningsvis få precis det man vill ha, ibland till ett pris som är långt under fabriksmodeller. Fast jag tror att plocka-ihop-mentaliteten infinner sig först när man är på sitt andra kar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De får nog bli ett microreef PLUS isåfall, 5 cm djupare (alltså mellan fram o bakglas), vilket ju alltid är trevligt, o knappast nån större prisskillnad. Vet du vilka t5or som ingår som standard? kan de va så lite som 2x39w. ett minimum är väl 3x39 eller kanske 4x39. triton edition med x-tra mkt ljus...hmm..är inte 4x39 ganska optimalt o inte direkt extra...? man kan ju nämligen få de precis som man vill från deltec, så de gäller ju att välja rätt från start....vet du nåt ställe med bättre pris. 18900 eller va de nu va är saftigt..tyvärr är allt ett reda sea max mer prisvärt...men de klart..deltec är en helt annan finish...jag tänker så hjärnan snart liknar din fungia....lycka till med dina planer o meddela gärna hur du tänker.

Go for it! 4x39 w borde räcka alldeles utmärkt. Karet är ju inte så djupt. 18900 är nog det bästa priset jag har sett. Men lägger du på 10 papp så kan du ju köpa den större modellen från Deltec... Nä, skoja bara

Vad PatriksS säger ovanför håller jag med om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet e att jag just köpt en lcd tv för ....

men, men...jag håller helt med...är de kvalite så kör jag på ett deltec. Nu väger jag mellan ett plus eller ett standard. plusvarianten hänger ut 10 cm från bänkanten, standardvarianten hänger ut 5cm. De senare är nog rent estetiskt snyggare, serr nog lite konstigt ut med ett så stort överhäng som 1dm..som om akvariet skulle tippa...men detta är ju rent estetiska aspekter. har ni nån erfarenhet av deltecs t5 rör. funderar på 2 st aquablueplus o ett pure actinic o ett actinic plus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...