Gå till innehåll

Arcticreef´s Red Sea Max


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

kruxet e att jag just köpt en lcd tv för ....

men, men...jag håller helt med...är de kvalite så kör jag på ett deltec. Nu väger jag mellan ett plus eller ett standard. plusvarianten hänger ut 10 cm från bänkanten, standardvarianten hänger ut 5cm. De senare är nog rent estetiskt snyggare, serr nog lite konstigt ut med ett så stort överhäng som 1dm..som om akvariet skulle tippa...men detta är ju rent estetiska aspekter. har ni nån erfarenhet av deltecs t5 rör. funderar på 2 st aquablueplus o ett pure actinic o ett actinic plus.

Skippa blåljuset och kör med kritvita så får du tillväxt på dina nya (gissar jag) koraller.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

På panoramakaret är vad jag vet fyra rör standard. Osmostank saknas. Överhänget på tio cm tyckte jag ej störde.

Åter igen, lägg till lite och köp ett Deltec Laminate...

laminate blir för stort...100x45x45(50) passar min lägenhet bättre, o priset är redan i högsta laget, så ett laminat blir de nog inte. väger nu mellan plus eller standard. om jag väljer standard, räcker de kanske med tre rör?? har ni ngr kunsksper om deltecs t5 rör. hur är aquablueplus? är de i princip ett vitt rör, som bör kompletteras med nåt blått??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har just upptaäckt vad inget akvarium kan vara utan: sjöhare/aplysia. Jag har sagt dert förut och jag säger det igen: ett fantastiskt djur. Begriper inte hur den kan konsumera så mycket alger. Men vad jag begriper ännu mindre är hur mycket exkrementer den kan producera. Det verkar som om det "kommer ut" mer än det "kommer in".

Kan också nämna att studier av minnesfunktionen hos aplysia har renderat en forskare Nobelpriset i medicin. Undrar vad min sjöhare tänker på...?

http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2000/illpres/kandel.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har fått instruktioner från döttrarna nu. Fast Lennart Nilsson har väl ännu länge inte så mycket att frukta från arcticreef. Så här ser det ut, i alla fall. Tyvärr har uppbyggnaden av burken stannat av under början av juli då jag kommer att emigrera om bara några veckor. Men vänta bara till i oktober någon gång. Då skall jag börja med ett nano extraordinaire om allt går som planerat.

I nedre delen av glaset sitter några stenhårda gröna alger. Får inte bort dem med vanlig algskrapa. Nån som vet hur man kan bära sig åt?

Oveb, ser du hysterix o montiporafraggarna? Satan i gatan, de växer ju! Det trodde jag inte att jag skulle lyckas med!

post-3231-14468914334764_thumb.jpg

post-3231-14468914334848_thumb.jpg

post-3231-14468914334922_thumb.jpg

post-3231-14468914334999_thumb.jpg

post-3231-14468914335071_thumb.jpg

post-3231-14468914335151_thumb.jpg

post-3231-14468914335226_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oveb, ser du hysterix o montiporafraggarna? Satan i gatan, de växer ju! Det trodde jag inte att jag skulle lyckas med!

Kul att det växer, snyggt är det åxå !!

Hystrixar kan tokväxa när de trivs och får bra med ljus. Försök skapa flera "kolonier" ifall en får spader och dör !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Tjo.!

hur har det gått med värmen nu ? snygg balja!

Jora, det funkar utmärkt. Men jag fuskar, jag har ju en kylare. Tvärr ser jag inte sa mycket av burken nuförtiden da jag flyttat till Schweiz. Det är döttrarna som sköter det at mig förutom de helger jag är hemma.

Ar dock pa gang att bygga upp ett kontorsnano. Känns tungt att bara kunna läsa om baljor och inte ha nagon själv :-(.

Ett glädjeämne är att akvariehobbyn är mycket större här nere än hemma och det finns drösvis med butiker som i manga fall har helt spektakulära sortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Nu är det gjort. Jag tröttnade på bullret från fläktarna i den inbyggda belysningen. Jag köpte istället

en beggad Giesemann Nova II från en vänlig själ på SG, installerade en 250w, 14000K lampa som Triton rekommenderade högt. Resultatet var magiskt! Helt tyst. Den glimmrande starka ljuset. Hela familjen älskade det. Dessutom skaffade jag en Ozongenerator (10-50mg/h) som jag kopplade in till skummaren. Satte den på minimum, körde underca 45 min och vattnet blev helt klart. Lika osynligt som luft. Tänker bara köra den vid behov men detta är något jag verkligen kan rekommender. Obs att jag också kör UV-C.

Kommer att visa lite bilder när dottern har behagat fota burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har installerat de nya fläktarna från Red Sea och de är verkligen knäpptysta. Fick de gamla utbytta alltså. Dessutom fick led:en utbytta mot nya och starkare. Hur håller sig tempen med MH:t förresten, Christer? Bilder emotses med stor tacksamhet! :)

Tempen sjönk!!! Tidigare har den legat på ca 28 grader trots kylare. Nu dråsade den ned till 25 på ett par timmar.

Släng locket och kör öppet med MH!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om lampan eller ozon? Vad gäller lampan så tror jag att det är mycket smart gjort av dig, jag var själv starkt inne på att det inbyggda ljuset inte räcker till för sps:er (men väl för mjukisar och lps). Kan bara gratulera i den delen. Ozon och uvc tänker jag också testa när jag byter burk, just nu sparar jag pengar till karet. Däremot hur ozonet dödat algerna har jag ingen uppfattning om just nu tyvärr (det kan ha varit cyano?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...