Gå till innehåll

Den eviga sandfrågan


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Detta är inte om sands vara eller inte vara. Jag vet att åsikter och smak går isär där.

Jag vill själv ha ett tunt lager sand av estetiska skäl.

Det känns dock som att jag har önskemål som stretar åt olika håll och jag önskar därför rekommendationer.

Jag vill ha så vit sand som möjligt. Detta har jag dock bara sett i mycket fin form. Kan inte tänka mig att man kan få den att stanna på botten när man kör circulation.

Jag vill samtidigt ha något som är fint nog att passa sandvändare (typ gobies).

Finns det något som är vitt, fint nog för sandvändare och samtidigt inte blåser iväg?

Kör idag med faxegrus och tycker det verkar för grovt och det är dessutom mycket mörkare (gulbrunt/beige) än jag skulle önska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har riktigt finkornig sand (korallgrus, 0-2mm) den ligger still trots 2x tunze stream 6000. fick dock experimentera lite med pumparnas riktning innan den låg helt still överallt. får fortfarande en liten kal fläck i ett hörn, men det kan jag leva med.

Korallgrusen är kritvitt, men det blir ju lite missfärgat av alger osv men det håller sig skapligt vitt med lite sandvändande djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv lagt i sand efter att karet varit i gång ett tag och har konstaterat att det inte bara är pumparna som gör kala fläckar på botten utan och fiskar eller andra djur. För mig är det inget problem utan djuren har mycket att säga till om vad det gäller karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har riktigt finkornig sand (korallgrus, 0-2mm) den ligger still trots 2x tunze stream 6000. fick dock experimentera lite med pumparnas riktning innan den låg helt still överallt. får fortfarande en liten kal fläck i ett hörn, men det kan jag leva med.

Korallgrusen är kritvitt, men det blir ju lite missfärgat av alger osv men det håller sig skapligt vitt med lite sandvändande djur.

Jag tittade lite i din tråd och det såg ut som du hade mycket grövre och mörkare bottensubstrat. Har du bytt under resans gång?

I och med att du ändrade pumparnas riktning, kände du att du fick döda punkter nära botten vad gäller circulationen?

Jag har inte sett så mycket korallkross. Den jag sett tycker jag dock inte varit speciellt vit. Har varit rätt nära den gulbruna färgen hos faxegrus. Ser iofs ganska vitt ut i karet (om man blåser på med rätt ljus), men inte det där jättevita.

Jag har själv lagt i sand efter att karet varit i gång ett tag och har konstaterat att det inte bara är pumparna som gör kala fläckar på botten utan och fiskar eller andra djur. För mig är det inget problem utan djuren har mycket att säga till om vad det gäller karet.

Lite kala platser i karet bekymmrar mig inte så jättemycket. Så länge det bara är i liten skala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tittade lite i din tråd och det såg ut som du hade mycket grövre och mörkare bottensubstrat. Har du bytt under resans gång?

I och med att du ändrade pumparnas riktning, kände du att du fick döda punkter nära botten vad gäller circulationen?

Jag har inte sett så mycket korallkross. Den jag sett tycker jag dock inte varit speciellt vit. Har varit rätt nära den gulbruna färgen hos faxegrus. Ser iofs ganska vitt ut i karet (om man blåser på med rätt ljus), men inte det där jättevita.

Jag hade grövre grus i början, men det var så fult att jag sög ur det efter ett tag, här är en bild på det gruset jag har nu:

attachment.php?attachmentid=13238&d=1174899538

Döda punkter ang cirkulationen, det har jag säkert.. eller kanske inte döda, men ställen där det cirkulerar väldigt lite. Det är ju så gott som omöjligt att få allt vatten överallt att röra sig med alla grottor osv i inredningen. Men det är inget som bekymrar mig det minsta.

Och det här gruset är verkligen vitt. MEN.. tänk på att du säkert kommer få lite alger osv som ändrar färgen på gruset, men med lite sandvändande djur så brukar det ordna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och det här gruset är verkligen vitt. MEN.. tänk på att du säkert kommer få lite alger osv som ändrar färgen på gruset, men med lite sandvändande djur så brukar det ordna sig.

Har du något namn, märke, beteckning eller liknande på gruset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Grabbar,

Jag kör ju ganska fin sand i mitt kar som e på ca 500liter och innan körde jag 2x12000 + 4600 från returen... (Dsb dessutom) det knepiga med sanden för min del har varit att få lagom cirkrulation över den men ändå få den att ligga kvar... men det försökte jag planera innan jag startade bygget men det blev rätt knepigt ändå.men efter små justeringar me sten o pumpriktningar så funkade det.

Så Absolut finkorning sand funkar men det krävs e del finlir :)

Jag kör med 0,25mm-0,55 funkar än idag man får bara se till att pumparna inte blåser mot något som e för nära eller att de e riktade snett neråt.

mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
tyvärr inte.. köpte det på korallrevet. Men jag har för mig att pwss har ett grus som är jäkligt snyggt, tror dom kallar det för "ciklidgrus".

Nån som använder eller vet om detta inte släpper från sig något skit? Ciklidgruset på PWSS alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det och har inte märkt något.
Ciklidsand är kalsit som är fosilt kalk, inga problem det funkar klockrent och den sanden är verkligen dekorativ, Min håller sig kritvit. Jag kör med 1-3cm tjockt lager.

Beställde o hade i det i karet i Söndags.. ca 1-2cm lager.. riktigt fin vitfärg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...