Gå till innehåll

Bilder från J. Svärd - 735liter


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 232
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kanske ljög lite för det har hänt både tråkiga och bra saker. Min gula kirurg fastnade i streamen och dog 3 dagar senare. En mandarin en gobi och min hexatenia dog utan synliga orsaker. Ersättare är en banangylta en E. Bicolor & P. Imperator. Imperatorn är en chansning får väl se hur det går. Han äter bra och är framme mycket och pickar redan på en del koraller men det visste jag innan jag köpte den men hoppas att han inte ställer till med för mycket skada för jag ska flytta den till mitt nya kar när det är igång om ca: 4-6 månader.

post-764-14468912030342_thumb.jpg

post-764-14468912030447_thumb.jpg

post-764-14468912030543_thumb.jpg

post-764-14468912030641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har haft många motgångar på det sistone tappade några stenkoraller och även en del fisk anntagligen så är det prick och imperatorn och gramman har haft det värst men de börjar se bättre ut nu. putsarfisken hjälper de så mycket han kan och uv't är på hela tiden. Lite nytt är det i karet, putsaren och Frimandin är nya. Min nya salarias åt och åt och det verkade vara frid och fröjd men så började han andas snabbt och dan efter dog han samma symptom har de andra också haft som har kilat vidare. Nu ska jag bara låta det vara och se om det går över inga nya fiskar på ett bra tag men karet funkar bra för övrigt. lite nyss tagna bilder kan jag bjuda på.

vy6kw.jpg

namnls2dn.jpg

namnls24em.jpg

namnls36io.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna dog när jag flyttade den. Jag har haft ett dåligt kh den sista tiden och har varit dålig på att se till att höja det så jag tror att det kan vara en möjlig orsak för 2 andra acroporor har också dött och det har gått fort! en av dem lyckades jag bryta av ca 25% och limma fast igen och det lyckades den har till och med fått tillbaka en blå topp. jag skulle vilja få tag i en ny riktig fin acropora för att ersätta förlusten men det är ju inte så lätt i detta land utbudet är minst sagt magert. Nu har jag i alla fall höjt kh't till 8.6 innan hade jag bara 5,0. Tilsätter en blandning av bikarbonat och trippelbuffer direkt i osmosvattenkaret till den automatiska vattenpåfyllningen så slipper jag jiddra var och varannan dag med att manuellt tillsätta det i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra om dina acroporer. Det där med KH har jag också haft problem med också.Det e så viktigt när man håller på med dom där små liven.. E du stockholm nån gång får du gärna titta förbi och hämta lite frags av mig!! Sen kan jag säga att det e på vägen en stor laddning med sps..Pm mig om du e intreserad av det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett par frågor om acroporer, kar ett mindre kar på 75 liter om jag skaffar en MH på 70-150w kan jag du skaffa acroporer, har läst att de kräver mycket ljus. Ska skaffa ett mycket större kar till sommaren. Vad är övriga saker jag bör tänka på om jag skaffar acroporer, vilka tillsattser behöve till vattnet, hur pass stor cirkulation osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att 250w är det minsta om du ska ha acroporor och tur är väl det för det är den vanligaste styrkan som säljs som begagnad om du inte vill köpa nytt. Jag doserar kalcium och karbonater för kh't och sedan behövs magnesium och strontium. Om du har optimala förhållanden så växer de ganska fort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Efter pricken och andra mindre bekymmer så har jag inhandlat en ny fisk och efter 3 veckor så har den inte fått prick utan är pigg och kry så kanske det är över med sjukdomar för den här gången. Jag har också skaffat ett par nya koraller, Annars så ligger karet på sparlåga då arbetet med det andra projektet har hållit på. En liten bild på min nya firre.

Siganus magnifica

post-764-1446891218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperatorn hade prick som tog död på han + ozzy och en massa andra fiskar. Det enda som överlevde var Mirakelfisken, Frimandin, Banangyltan. Putsarfisken & Frökenfisken. Nu så verkar det vara över och fiskarna som klarade sig verkar vara helt friska. Det är tufft men man måste komma över smällarna och köra vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad tråkigt :ledsen:.

Det hade jag missat totalt, du kanske har skrivit det i någon annan tråd.

Det kan verkligen bli tunga motgångar i denna hobby. Hoppas du slipper prick och andra besvär nu.

Fast det är alltid kul å se nya bilder, så fortsätt gärna att posta.

Hur går det med ditt 828L? Det var ett tag sedan du la upp bilder på detta i din andra tråd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nerläggningen närmar sig men det hindrar inte att köpa lite nya firrar. Jag köpte 10st parasema fröknar till igår och en C.Bicolor + en staghorn Acropora och nu så blir det inget mer till den här burken. Detta blir antagligen de sista bilderna från detta kar, Jag tackar alla för all beröm och vänliga ord jag trodde aldrig att det skulle bli så många besökare på denna tråd men den växte till en av de mest besökta på Sg.

Tack allihopa:kram:

445bw.jpg

220jc.jpg

882nx.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...