Gå till innehåll

Ebay


Nicolette

Rekommenderade inlägg

Hej! Är ny med saltvatten och är nu på jakt efter ett osmosfilter.

Har tittat på denna men funderar nu på att hitta snålare men ändå bra alternativ på ebay. Min fråga är om några av er har erfarenhet av att beställa därifrån? Jag tänkte främst på beställningar från USA, hur slipper man undan tull och moms i så fall? :smiley24:

Tacksam för svar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte ett sånt här http://cgi.ebay.com/MWS-PORTABLE-REVERSE-OSMOSIS-WATER-FILTER-100-GPD-NEW_W0QQitemZ270130155535QQihZ017QQcategoryZ20684QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Billigt, fick efter en fråga till försäljaren ner frakten till drygt nån hundralapp... än så länge fungerar det bra men har väl bara kört ut en 2000L ur det ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan be dom skriva "Gift" på paketet så slipper du tullen, dock kan det bli problem vid ersättning från transportförtag om det visar sig att dom haft sönder grejorna under transport.

Jag beställde den osmosen som länkades till på e-bay, fast med silikatfiltret oxå.

Tyvärr var det någon sorts problem med att skicka från canada, det slutade med att dom skickade en ny från deras lager i tyskland, om möjligt fråga om dom kan skicka en därifrån med en gång, det går fortare och du slipper tullen.

Jag vet fler som skickat efter från canada utan problem.

Denna köpte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko - Okej va bra, då blir det ev. så att jag beställer från tyskland :) Eller kan jag kanske till och med hitta en i Tyskland när jag åker dit i oktober tro? Brukar osmosfilter vara billigare där:?:

Är du nöjd med ditt osmosfilter? Hur länge har du haft det igång?

Mvh

// Nicolette

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag köpte så sålde de både från Tyskland och Canada så det borde väl inte vara några större problem att få den skickad därifrån. Ifrågasätt fraktkostnaden så tror jag de kan lösa det, kollade igenom gamla mail nu och jag fick ner fraktkostnaden till 20euro och osmosen kostade 28pund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en sådan Osmos från Canada för snart tre veckor sedan, den ligger någonstans i USA och enligt kollisökningen så anges orsaken vara "behöver mera dressuppgifter" och jag har varit i kontakt med DHL USA som är transportören, de kan inte ge mig mer hjälp utan hänvisar till DHL i Sverige som ska starta en kollisökning härifrån. Jag hoppas bara nu att de ska kunna hjälpa mig, ska ringa dit lite senare idag.

Gav 850 inkl. frakt för en Osmos med 4-stegs filter som ska ge dryga 300 liter per dygn.

Svårslaget pris här i Sverige, men med allt strul så kanske man skulle beställt ifrån Tyskland i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.. hehe nu känns det lite knepigt det här. Det klart att det vore ju skönast att kunna knalla in på en butik och köpa med sig en osmos. Då känns det bättre med tanke på garantier och sånt.. Men dessa prisskillnader på att beställa hem och butikerna i sverige!! Aja.. ska fundera ett tag till :smiley24: Man får ju inte heller vara dumsnål, men det har ju funkat för er andra (hoppas det löser sig för dig Laggeman).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har just ringt till DHL Sverige, de kan se att paketet har lagts in och registrerats men sedan verkar det ha gått virrvarr i det stora ulandet i väst, för de (DHL) har kodat om paketet på vägen med någon ny kod som telefonisten här inte var familjär med. Vi får se om det löser sig, annars får det skickas tillbaks till avsändaren och han skicka om det eller skicka ett från Tyskland istället. De ska söka paketet iaf, och se varför det har blivit omregistrerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he...

Då är det säkert samma som hände med min första beställning, den har inte kommit än.Beställde för 2 månader sedan, det slutade med att dom skickade en från tyskland istället, kom hem till dörren på en vecka. Ni kan alltd fråga om dom kan skicka en från tyskland istället, för dom från canda verkar ju inte komma fram.

Man börjar ju undra om dom lärt sig läsa i staterna, det borde ju stå SWEDEN på paketet?

Förövrigt är jag skitnöjd med den, funkar kanon fint. Har varit igång ca 3v nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !!

Jag är nöjd med min osmos som jag köpte på ebay,den var på 190 l/dygn men utan silikat filter vilket jag kanske ångrar lite nu,den kostade ca 450 kr med frakt.

Frakten tog ca 1,5-2v och levererades från Frankrike.

Mvh. Freddi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DHL ringde precis och ska köra ut min efterlängtade osmos från Canada imorgon.

Runt en månads leveranstid är väl inte ett plus i kanten, men man får väl se på helheten och då är det ok för mig iaf.

Nya kranar är på väg in och nu ska det nya karet fyllas upp. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ut min Osmos igår. Paketet var lite manglat och hade ett hål i kanten, men innehållet såg ut att ha klarat sig bra. När jag kollade på adresslappen så hade killen skrivit USA som mottagarland, inte konstigt det hade farit rundor. :/

Sen hade DHL läst av ett litet "a" som en 0'a, så gatuadressen blev något konstig.

Jag har ännu inte testkört den då jag var tvungen att gå och lägga mig tidigt, började kl. 5 i morse och ska jobba till 19, så jag behövde lite sömn inför dagen. :) Blir ett par hektiska dagar nu fram till semestern. På söndag ska jag åka och köpa överrinningskam, bakgrund och borra skivan som liggar mellan ställningen och karet, sedan ska det kopplas ihop med lite slang och annat så jag kan få ruljans på karet. Slänger upp en ny tråd om det så fort det kommit någonvart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Niklas:

Både ja och nej. Det tog några veckor innan den kom fram som sagt, och jag har dessutom fått fel produkt, en utan silikatfilter. Det kom jag fram till efter en vecka. :) Det har varit en hel del på jobb som gjorde att jag bar kopplade in den och körde upp vatten så fort jag kunde då vi höll på o flytta i samma veva och det bara var akvariet kvar i lägenheten.

Sen har jag problem med högt Kh och det kan dessutom vara så att jag sparat fel vatten ut från osmosen.

Det finns två slangar ut, en väldigt lång blå slang som jag tog för slaskvatten, och en väldigt kort där det sitter en klisterlapp "300GPD" vilket jag tog för finvatten, men om man mäter silikathalten så innehåller slaskvattnet inget, medans mitt finvatten har en svag tendens till det.

Men i övrigt fungerar den alldeles utmärkt! :)

Jag har mailat säljaren om fel produkt, fick till svar att den skickas ifrån Tyskland och fick en mailadress jag skulle pröva få svar på, men har inte haft ork/tid till det då jag vill få färdigt huset först.

Jag märkte när jag hade min 250W MH att jag fick en del brunalger i karet, men de har så smått försvunnit nu när jag bara kör en 70W Mh + 18W T8 lite tillfälligt, håller på o få fram priser på T5'or som kan passa över karet. Hela karet drar mindre nu än vad enart min gamla MH gjorde, så det är lite en prioriteringsfråga också det där med ljuset.

Hopas min invecklade svar gav dig någon inblick.

:)

Fredrik:

Du får söka på produktnamnet,testa även tyska eBay, www.ebay.de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var väl det jag misstänkte sedan jag mätt de olika halterna i vattnet... :x

Har bytt ca 50 av de drygt 300 literna, ska göra ett större byte i helgen då jag hade tänkt möblera om bland stenarna, får se om man kan få lite bättre nivåer på Kh efter det.

Tack för klargörandet Stig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...