Gå till innehåll

Sps med förtunnad vävnad = Jodbrist??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har stor respekt för de tre stora i SPS-gänget, Janne, Magnus och Pwin och deras erfarenhet. Jag tvivlar inte på vad ni säger och när Pwin säger att hans problem försvan när han började dosera kalium så är min fråga - i vilken form doserade du kaliumet?

Vad jag inte får ihop är dock varför det skall gå en gräns vid ca 350 ppm kalium. Kalium är det tredje makrogödningsämnet och alla levande organismer behöver kalium. Om det är organismer som använder fotosyntes så måste ämnet tas upp ur vattnet eller jorden - beroende på vilken organism som det gäller. För djur så kommer kaliumet in med maten. Man kan tänka sig att korallerna dels får in kalium via zooxantellerna och via maten till koralldjuret. I vårt fall skulle bakterierna stå för matvägen. Men jag har svårt att inse hur det både för zooxanteller och bakterier det skulle uppstå en gräns vid 350 ppm där de inte skulle kunna ta behövligt kalium från vattnet. En liten tillsats av "välbalanserade kaliumsalter" löser då frågan i ett nafs. Ni får ursäkta mig - men jag får inte ihop det här och varför det skulle vara olika typer av kaliumsalter om det var kaliumet som var problemet?

För att jag skall tro på detta så får någon försöka bevisa för mig varför det under 350 ppm kalium i saltvattnet varken bakterier eller zooxanteller klarar att ta upp kalium ur vattnet men att de klarar detta i samma ögonblick som koncentrationen är över 350 ppm från samma vatten.

Allting försvåras också av att det inte finns någon bra test för kalium så det finns ju heller inga bevis för dessa 350 ppm som skall vara gränsen.

Är det dock så att preparatet av "välbalanserade kaliumsalter" även innehåller E 252 så förstår jag bristdiskussionen och varför det är allvarligare vid näringsfattiga miljöer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kraschade ett kar fullt med SPS för några år sedan i något som betedde sig exakt som Thomas Pohl beskriver Kalium brist. På den tiden tillförde jag ingen kolkälla och inga produkter från KZ över huvud taget.

All jag tillförde var Jod och Strontium från Reef Evolution, jag körde då Balling metoden för kalcium och karbonater fullt ut. Jag bytte ca 200 liter vatten per månad. Det funkade i knappt två år innan kaliumen tog slut och korallerna började dö, en del arter på två dagar och andra sakta, helt enligt Pohls beskrivning.

Intressant Per..En fråga: när du använde balling ..körde du med NaCl fritt salt? kan de inte tänkas tillföra en del kalium??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en del sps:er som med tiden har fått väldigt väldigt tunn vävnad.

Till en början hade korallerna helt andra färger, mycket åt det bruna hållet, sedan blev det riktigt mörk lila och rosa och efter det gick de över till att bli ljusrosa.

Nu har det blivit tydligt att det är något som saknas eftersom de håller på att bli mer eller mindre vita. De är dock inte döda utan bara färglösa.

Fick förslaget att det skulle kunna vara brist på jod och har således doserat upp nivån till bra nivåer. OM det skulle vara så att bristen på job har tunnat ut korallerna hur lång tid kan det då ta innan de börjar att producera ny tjockare vävnad?

Finns det någon annan än jag med liknande problem eller en annan tänkbar lösning??

Mvh Andre

kaliumbrist har kastats fram..o de kan de säkert bero på..men jag skulle vilja återkoppla till din grundfråga, om jodbrist eller ej.

Vi vet ju att jodbrist gör att zoozanthellerna kan dö, dvs korallerna blir ljus o sen vita, bleaching. Jodbristen kan bli mer tydlig om man plötsligt ökar ljusmängden, byer lampa etc, då en relativ zoozanthellbrist då blir mer märkbar. Jag har drabbats själv av detta, doserade jod, o efter ca 3-4 veckor hade korallen hämtat sej igen. de intressanta var att alla korallerna reagerade inte, så säkert är korallerna olika känsliga för jodbrist.

Man kan ju mäta jod för säkerhets skull..men jag tycker dessa tester är svåra...Den jod vi tillför är ju oftast jodid, o vissa tester mäter jodat, så man kan bli lite förvirrad av detta.

De har ju länge ansetts att aktivt kol kan utarma i synnerhet jod...jag är mer tveksam till detta...har alltid kört rätt så aggressivt med aktivt kol, o förrutom ovan nämnda tillfälle, haft bra jodvärden (jodid, som går att mäta). För att ge ett råd skulle jag dosera jod, ngr veckor, på den tiden borde de märkas om de handlar om jodbrist.

Lycka till

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig nu men jag har i alla fall under ett antal år pysslat med SPS...! Kolla mina bilder på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18861. Jag inbillar mig att jag har en viss erfarenhet vid det här laget...

Och under de senaste månaderna har jag varit tvungen att dosera både nitrat och fosfat i min burk! Så fort jag slutat ett par dagar så drabbades flera koraller av RTN. Näringen förbrukas enormt fort i min burk! Jag tillför dock inte några stora mängder men ändå... Mitt mätvärde vad gäller fosfat har hela tiden varit 0! (ROWA)

SPS ÄÄÄÄÄÄR extremt känsliga för svängningar (kanske inte alla Montiporor dock...), speciellt när vi pratar om snabba SÄNKNINGAR av nitrat/fosfat. Men även andra svängningar kan vara förödande exempelvis snabba ljushöjningar.

Vissa koraller kan behöva upp mot ett halvår att ställa om från ett högre näringsvärde till ett lägre.

I detta läge kan det då vara smart att dosera lite näring men först bör man naturligtvis kolla värdena. Sedan kan man SAKTA låta näringsvärdena sjunka till den nivå man önskar.

Magnus, ta det lugnt, jag angriper inte dig som person, utan bara ett påstående som i just det aktuella fallet råkar just komma från dig. Let's be friends, finns inget behov av utropstecken o. dyl. Jag betvivlar inte för ett ögonblick dina kunskaper om och erfarenhet av SPS:er, men samtidigt är det kanske lite missvisande att hänvisa till dina bilder på koraller som är,,,hmmm,, vad skall man säga - förgiftade? - med vad som tros vara kopparsyra. Rätta mig naturligtvis om jag har fel. Hade du länkat till pwins kar eller acuarios, som inte kör zeo fullt ut, så kanske vore det en helt annan femma.

Ditt kar är ändå mycket intressant för mig ur annan synvinkel. Jag tror nämligen helt och hållet på dig när du berättar att dina koraller mår bra av nitrat och fosfatdoseringarna. Varför? Jo, jag tror att du matar för lite. Om du kunde uppskatta hur mycket fiskmat du stoppar i den burk som du länkat till så vore jag väldigt tacksam. Har du några fiskar där överhuvudtaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vet ju att jodbrist gör att zoozanthellerna kan dö, dvs korallerna blir ljus o sen vita, bleaching.

Nej, det vet vi absolut inte. Var kommer det ifrån - källa? Att det dessutom skulle behövas för zooxen, som är en alg/växt? Joddosering är en av de mest omstridda frågorna. Läs här, bläddra där till "Supplementing Iodine".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, ta det lugnt, jag angriper inte dig som person, utan bara ett påstående som i just det aktuella fallet råkar just komma från dig. Let's be friends, finns inget behov av utropstecken o. dyl. Jag betvivlar inte för ett ögonblick dina kunskaper om och erfarenhet av SPS:er, men samtidigt är det kanske lite missvisande att hänvisa till dina bilder på koraller som är,,,hmmm,, vad skall man säga - förgiftade? - med vad som tros vara kopparsyra. Rätta mig naturligtvis om jag har fel. Hade du länkat till pwins kar eller acuarios, som inte kör zeo fullt ut, så kanske vore det en helt annan femma.

Ditt kar är ändå mycket intressant för mig ur annan synvinkel. Jag tror nämligen helt och hållet på dig när du berättar att dina koraller mår bra av nitrat och fosfatdoseringarna. Varför? Jo, jag tror att du matar för lite. Om du kunde uppskatta hur mycket fiskmat du stoppar i den burk som du länkat till så vore jag väldigt tacksam. Har du några fiskar där överhuvudtaget?

När du säger att magnus har förgiftade koraller pga att han använde zeospur, som väl inte är bevisat någonstanns att det innehåller kopparsyra? bara spekulationer, så kan jag inte ta dig seriöst.

Din algbalja imponerade inte på mig, och vad jag förstår har du aldrig haft någon sps men ska testa det nu?

Jag tycker att du ska skaffa dig lite mer praktisk erfarenhet innan du ger dig på riktigt erfarna akvarister och kallar deras koraller "förgiftade"

Att sitta och agera "expert" utan några som helst erfarenheter inom området funkar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin/Pimo, läs mitt inlägg nogrannare nästa gång innan du oombett börjar försvara någon som kanske inte behöver ditt försvar, vi pratar bara lite när du kommer inrusande. Sedan läs SG:s regeln 3.7 innan du angriper mig som person och inte det jag skriver. Jag har inte "gett mig på" någon. Däremot är det sådana inlägg som dina som hämmar den fria diskussionen helt och hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Per! Ja, visst är det skumt! Du bytte ju samtidigt vatten också... Och korallerna kom tillbaka när du började dosera, vad jag förstått, eller hur!

Tja, korallerna själva förbrukar inte kalium i den mängden så någon annanstanns måste förbrukningen ligga!

Magnus, vid vattenbytena repade sig korallerna, men bara för två-tre dagar.

Jag har stor respekt för de tre stora i SPS-gänget, Janne, Magnus och Pwin och deras erfarenhet. Jag tvivlar inte på vad ni säger och när Pwin säger att hans problem försvan när han började dosera kalium så är min fråga - i vilken form doserade du kaliumet?

MVH Lasse

Lasse, jag doserade KZ K-balance, vad den nu innehåller.

Intressant Per..En fråga: när du använde balling ..körde du med NaCl fritt salt? kan de inte tänkas tillföra en del kalium??

Jonas, jag doserade NaCl fritt salt men slarvade med det det sista 9 månaderna innan problemet kom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jörgen

Jag har läst igenom bibeln (Zeovit-guiden). Jag undrar bara var din i normala fall av mycket väl utvecklade bondförnuft har tagit vägen (obs en av de bättre komplimangen du kan få av mig :)) i detta fall. I texten finns inget som bevisar något, bara påstående och doseringen 1 ml per 100 liter kan i det fall som preparatet skulle bestå av rent kalium (fast) röra sig om en höjning med ca 20 ppm av kaliumnivån när den normalt ligger mellan 380 och 410 ppm. Nu är ju inte preparatet fast utan flytande och en dosering på 1 ml på 100 liter skulle för mig snarare vid stark koncentration medföra en höjning av koncentrationen mellan 1 till 5 ppm. Man varnar samtidigt att preparatet är väldigt starkt och en överdosering kan medföra ökad algtillväxt. Detta innebär att om jag skulle ligga på 410 ppm kalium skulle riskera mer alger och att när vi har algproblem borde sänka kaliumhalten.

Jag tror att sanningen om detta preparat snarare går att leta i meningen

<DIR>

as well as two additional available elements in highly concentrated form.

MVH Lasse

</DIR>Edit:

Lasse, jag doserade KZ K-balance, vad den nu innehåller.

Ja då kan vi dra slutsatsen att det preparatet hjälper men jag vidhåller fortfarande att rent logiskt kan det inte röra sig om kaliumbrist. Det finns mer ingridienser i det preparatet och jag tror (observerar tror) att Magnus instiktivt har gått rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska alla diskutionen börja spåra ut?

Jag är dock med inne på "för lite kalium spåret".

Och bästa sättet för dig att ta reda på om det är detta är att skaffa ett kit. KZ har ett kit, svårt att läsa av. Men du kan köpa T.ex Faunamarins referensvätska som har en kalium halt på 395 om jag inte minns fel.

Ett bra medel för att höjja är k-balance, finns även en k-balance strong som är starkare haha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har stor respekt för de tre stora i SPS-gänget, Janne, Magnus och Pwin och deras erfarenhet. Jag tvivlar inte på vad ni säger och när Pwin säger att hans problem försvan när han började dosera kalium så är min fråga - i vilken form doserade du kaliumet?

Vad jag inte får ihop är dock varför det skall gå en gräns vid ca 350 ppm kalium. Kalium är det tredje makrogödningsämnet och alla levande organismer behöver kalium. Om det är organismer som använder fotosyntes så måste ämnet tas upp ur vattnet eller jorden - beroende på vilken organism som det gäller. För djur så kommer kaliumet in med maten. Man kan tänka sig att korallerna dels får in kalium via zooxantellerna och via maten till koralldjuret. I vårt fall skulle bakterierna stå för matvägen. Men jag har svårt att inse hur det både för zooxanteller och bakterier det skulle uppstå en gräns vid 350 ppm där de inte skulle kunna ta behövligt kalium från vattnet. En liten tillsats av "välbalanserade kaliumsalter" löser då frågan i ett nafs. Ni får ursäkta mig - men jag får inte ihop det här och varför det skulle vara olika typer av kaliumsalter om det var kaliumet som var problemet?

För att jag skall tro på detta så får någon försöka bevisa för mig varför det under 350 ppm kalium i saltvattnet varken bakterier eller zooxanteller klarar att ta upp kalium ur vattnet men att de klarar detta i samma ögonblick som koncentrationen är över 350 ppm från samma vatten.

Allting försvåras också av att det inte finns någon bra test för kalium så det finns ju heller inga bevis för dessa 350 ppm som skall vara gränsen.

Är det dock så att preparatet av "välbalanserade kaliumsalter" även innehåller E 252 så förstår jag bristdiskussionen och varför det är allvarligare vid näringsfattiga miljöer.

MVH Lasse

Nej, E 252 är Magnus trick.

Jag försökte som vanligt söka på ZEOvit-forumet, den största boven är förmodligen skummaren.

350 är ingen magisk gräns utan mer ett riktvärde som du skall försöka hålla dig ovanför.

Varför korallern behöver kalium lyckades jag ej förstå men "Potassium Concentration & Amino Acid Uptake" kan ju vara något att djupdyka i för hugade. http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=8405 Själv ska jag gå och spela badminton.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, E 252 är Magnus trick.

Jag försökte som vanligt söka på ZEOvit-forumet, den största boven är förmodligen skummaren.

350 är ingen magisk gräns utan mer ett riktvärde som du skall försöka hålla dig ovanför.

Varför korallern behöver kalium lyckades jag ej förstå men "Potassium Concentration & Amino Acid Uptake" kan ju vara något att djupdyka i för hugade. http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=8405 Själv ska jag gå och spela badminton.

/Janne

Jag tittade på referensen. visst är det så. Kalium är oerhört viktig i cellerna och det finns aktiva pumpar sk natrium/kalium pumpar i cellmembranen. Men själva kärnan i mitt resonemang är att även 350 ppm kalium är en mycket, mycket hög koncentration och därför bör det absolut inte uppstå någon kaliumbrist hos marina organismer. Sötvattens innehåll är många potenser mindre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får inflicka här med svårigheterna att testa för Kalium. Kolla här (eventuellt kan registrering behövas).

Länken berättar i korthet följande:

När en labbkille testade kaliumnivån med K-Z testkit för Kalium, visade den 225 ppm Kalium.

Han försökte därefter höja nivån med kalkylerade 150 ppm.

Testade igen.

Testkitet borde ha visat hur mycket? (225 ppm + 150 ppm = 375 ppm)

Kitet visade istället 275 ppm. Tillräckligt nära? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse självklart skall man inte överdosera, jag kör med en dags dos var 7-10 dag av de KZ produkter jag använder.

Jag ser inget större behov av att veta exakt vad preparaten innehåller, utan jag är väldigt nöjd med att se att dom verkligen fungerar och hjälper mig att hålla mina SPS koraller med bra färg och tillväxt stabilt över lång tid. Knappt tre år hittills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inget större behov av att veta exakt vad preparaten innehåller, utan jag är väldigt nöjd med att se att dom verkligen fungerar och hjälper mig att hålla mina SPS koraller med bra färg och tillväxt stabilt över lång tid. Knappt tre år hittills.

vad skönt att höra,Per! och du har ju verkligen lyckats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det vet vi absolut inte. Var kommer det ifrån - källa? Att det dessutom skulle behövas för zooxen, som är en alg/växt? Joddosering är en av de mest omstridda frågorna. Läs här, bläddra där till "Supplementing Iodine".

De kommer bla ifrån fossås bok senaste utgåvan, samt sprungs bok, 2 mkt kunniga människor. Åtminstone Fosså redogör också enkelt för vilka iaktagelser eller studier som ligger bakom slutsatsen. De finns många alger som behöver jod, bland annat brunalger. Jag håller med om att de finns dom som aldrig doserar jod, o de funkar ändå...men de kanske beror på att dom har jod i sitt akvarium redan..tillfört på ett eller annat sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

. Men själva kärnan i mitt resonemang är att även 350 ppm kalium är en mycket, mycket hög koncentration och därför bör det absolut inte uppstå någon kaliumbrist hos marina organismer. Sötvattens innehåll är många potenser mindre.

MVH Lasse

Varför är det en "hög" koncentration menar du? De skulle ju kunna vara precis vilket värde som helst, när korallerna upplever kaliumbrist. Hur har du räknat ut att 350 är tillräckligt?

Jag vill nämna, som stöd för de som tror att kaliumbrist kan vara fatalt..att alla celler är kolossalt känsliga för kaliumobalans. Hos människans hjärtceller, som antagligen är mer stryktåliga än en ömtålig korall, kan mkt små koncentrationsförändringar ge rytmrubbningar o hjärtstopp. Hur lätt de uppstår kaliumbrist i ett akvarium..de vet jag inte..men OM de gör de...då tror jag definitivt att de påverkar korallerna mkt negativt.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får inflicka här med svårigheterna att testa för Kalium. Kolla här (eventuellt kan registrering behövas).

Länken berättar i korthet följande:

När en labbkille testade kaliumnivån med K-Z testkit för Kalium, visade den 225 ppm Kalium.

Han försökte därefter höja nivån med kalkylerade 150 ppm.

Testade igen.

Testkitet borde ha visat hur mycket? (225 ppm + 150 ppm = 375 ppm)

Kitet visade istället 275 ppm. Tillräckligt nära? ;)

Som sag innan kittet är sjukt svårt att läsa av, alla ser vi olika värden. Det va därför jag rekomendrarade att köpa en referensvätska med, som man vet vad nivån ligger på och sen kolla på kittet hur mycket man ser ignom / var på av läsningsfältet du är. Utan en refenensvätska skulle jag kalla testet totalt oläsbart då du inte vet hur mycket färgen på avläsningsfältet man får se.

Hum blev lite rörigt.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...