Gå till innehåll

Sps med förtunnad vävnad = Jodbrist??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Magnus, ta det lugnt, jag angriper inte dig som person, utan bara ett påstående som i just det aktuella fallet råkar just komma från dig. Let's be friends, finns inget behov av utropstecken o. dyl. Jag betvivlar inte för ett ögonblick dina kunskaper om och erfarenhet av SPS:er, men samtidigt är det kanske lite missvisande att hänvisa till dina bilder på koraller som är,,,hmmm,, vad skall man säga - förgiftade? - med vad som tros vara kopparsyra. Rätta mig naturligtvis om jag har fel. Hade du länkat till pwins kar eller acuarios, som inte kör zeo fullt ut, så kanske vore det en helt annan femma.

Ditt kar är ändå mycket intressant för mig ur annan synvinkel. Jag tror nämligen helt och hållet på dig när du berättar att dina koraller mår bra av nitrat och fosfatdoseringarna. Varför? Jo, jag tror att du matar för lite. Om du kunde uppskatta hur mycket fiskmat du stoppar i den burk som du länkat till så vore jag väldigt tacksam. Har du några fiskar där överhuvudtaget?

Och du undrar varför man blir upprörd...? Maken till "underton" har jag aldrig tidigare råkat ut för här på guiden!

Vill du egentligen att jag ska svara dig något över huvud taget?

Min burk innehåller inget "hokus-pokus". Jag tillsätter inga konstigheter och ingen kolkälla. Ingen kopparsyra och ingen zeovith. Burken är "low-tech" och jag bara pysslar om den så gott jag kan!

Den är proppfull med fisk som stundom är så feta att det inte är nyttigt! Vad vill du veta mer?

Kanske kan du nu sluta upp att avfärda mina inlägg med kommentarer som "vansinne", TACK!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka är experterna? Eller om du läst det på nätet någonstan så skulle det vara kul och veta var så man får läsa själv?

/Janne

I "Der Meerwasser Aquarianer" 3/2007! Där kan man också läsa att exempelvis ett Acropora skelett innehåller 0.01% kalium. Så den behöver växa rätt mycket för att förbruka några mängder av akvariets kalium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, fast Fosså är ändå part i målet, det står på hans hemsida att han har varit anställd i sex år på en av Norges största akvarietillbehör distributionsfirma, jag har svårt att se att det inte påverkade honom, att vara lite "säljande". Vilka studier redogör han förresten för (fanns det en förteckning)?

De tror jag verkligen inte patrik. Klart han håller sej till fakta..han är seriös...o gör förresten inte på något sätt reklam för nåt. Du kan läsa lite här o var att brunalger behöver jod...o de finns många experiment där man ser bleaching vid jodbrist. De tror jag nog dom flesta är överens om patrik. Däremot tvistas de om jodtillsatser...men de är en annan sak...för dom som är emot detta anser att jod behövs men tillförs i tillräcklig mängd via tex matning. Mekanismerna bakom jods förmåga att förhindra bleaching är inte fullt känd..men en är att de minskar fria radikalers skadliga inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, E 252 är Magnus trick.

Jag försökte som vanligt söka på ZEOvit-forumet, den största boven är förmodligen skummaren.

350 är ingen magisk gräns utan mer ett riktvärde som du skall försöka hålla dig ovanför.

Varför korallern behöver kalium lyckades jag ej förstå men "Potassium Concentration & Amino Acid Uptake" kan ju vara något att djupdyka i för hugade. http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=8405 Själv ska jag gå och spela badminton.

/Janne

Tyvärr så skummas inte heller kaliumet bort (enligt artikeln)! Möjligtvis då bundet i bakterierna ( OBS egen fundering) men inte som enskilt element!

Och varför är E252 mitt "trick"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte tillföra något till er diskussion.

Men Fosså är ju faktiskt registrerad medlem och är inne här på forumet ibland varför inte fråga om hans åsikt?

Bra idé...han lär ju inte säga nåt annat än de som han själv skriver skulle jag tro men kan kanske övertyga tvivlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, vid vattenbytena repade sig korallerna, men bara för två-tre dagar.

Lasse, jag doserade KZ K-balance, vad den nu innehåller.

Jonas, jag doserade NaCl fritt salt men slarvade med det det sista 9 månaderna innan problemet kom.

Jag har svårt att hålla koll på alla Thomas kaliumtillsatser (det finns kalium i flera produkter) men jag undrar om inte alla samtidigt innehåller jodid...

Tillsatte du ingen "Kalium-jodid-fluorid" innan kraschen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För oss människor:

Kalium aktiverar ett stort antal enzymer och är viktigt för nervernas förmåga att reagera på stimuli och leda impulser. Det reglerar hjärtrytmen och har inflytande på hormonbalansen. Det medverkar vid omsättningen av fetter, kolhydrater och proteiner. Det är nödvändigt för njurarnas funktion och för att upprätthålla syra-balansen. Tillsammans med natrium - som huvudsakligen finns i vävnadsvätskan utanför cellerna - upprätthåller det den livsviktiga vätske-elektrolytbalansen.

Följder av brist: Kaliumbrist kan medföra livshotande tillstånd som total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem, kronisk förstoppning, hypoglykemi, hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer. Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat.

För att återgå till korallernas behov:

Bara för att det är en liten mängd bundet kalium i korallers skelett betyder inte att det är mindre viktigt för organismen, jag tror att de flesta har för lite kalium i akvarievattnet och det funkar ett tag men ju längre tiden går och mer koraller stoppas i och växer så sjunker värderna till den låga kritiska punkten. Ev vattenbyten som görs är för små för att hålla en acceptabel nivå samt att de flesta saltblandningar har för lite kalium.

k.gif

Detta med kalium har väl varit en närmast okänd faktor men nu på senaste tiden blivit uppmärksammat. Intressant är ju att kaliumnivån är ungefär lika hög som kalcium i naturligt havsvatten så då bör vi ju hålla ungerfär 400mg/l i våra akvarier. Alla dessa upptäckter har ju gjort att vi kan med stor framgång hålla och odla stenkoraller som för 10-15år sedan var helt omöjliga. Problemet är ju att det är svårt att testa kalium men metoderna kommer säkert bli bättre med tiden, strontium är också en annan sak som inte har slagit igenom riktigt ännu för den är än mer omöjlig att mäta.

slutligen en liten sak till. Vi diskuterar och diskuterar men mannen med problemet saknas i debatten, var är du Dimorb? hur mår korallerna idag?

<!---------------- OPENTRACKER HTML START -----------------><SCRIPT src="http://server1.opentracker.net/?site=www.alternativmedicin.se" defer></SCRIPT><!---------------- OPENTRACKER HTML END -----------------><SCRIPT language=JavaScript><!--var SymRealOnLoad;var SymRealOnUnload;function SymOnUnload(){ window.open = SymWinOpen; if(SymRealOnUnload != null) SymRealOnUnload();}function SymOnLoad(){ if(SymRealOnLoad != null) SymRealOnLoad(); window.open = SymRealWinOpen; SymRealOnUnload = window.onunload; window.onunload = SymOnUnload;}SymRealOnLoad = window.onload;window.onload = SymOnLoad;//--></SCRIPT>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, vid vattenbytena repade sig korallerna, men bara för två-tre dagar.

Lasse, jag doserade KZ K-balance, vad den nu innehåller.

Jonas, jag doserade NaCl fritt salt men slarvade med det det sista 9 månaderna innan problemet kom.

Jag har svårt att hålla koll på alla Thomas kaliumtillsatser (det finns kalium i flera produkter) men jag undrar om inte alla samtidigt innehåller jodid...

Tillsatte du ingen "Kalium-jodid-fluorid" innan kraschen?

KZ K-balance innehåller enbart kaliumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - slå upp E 252 på Google så förstår du nog vad vi menar. Jag och du är nog ganska ense.

En liten förklaring varför jag inte tror på kaliumbrist. Varje cell har i sitt cellmembran jonkanaler (kallades förr för "pumpar") just för att föra in kalium i cellen. Se http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2003/illpres/ion.html

Till skillnad från oss så är vattenlevande organismer omgivna av vatten även på utsidan och "huden" är därför i ständig kontakt med ett media som i saltvatten innehåller så höga halter som upp mot 420 ppm kalium. Dessa jonkanaler finns ju givetvis på "hudcellerna" också och det kan inte vara speciellt svårt att åtminstone misstänka att det inte kan uppstå någon kaliumbrist hos organismer som lever i saltvatten. Dessa jonkanaler är så effektiva att hos oss så finns bara ca 2 % av kaliumet i plasman (vattnet runt cellerna i kroppen) och resten 98 % inne i cellen. Jag tycker det vore konstigt om en organism som lever i ett media som innehåller så höga koncentrationer av kalium som saltvatten skulle få kaliumbrist inne i cellerna.

Men vi kommer inte längre i denna disk så därför avslutar jag min del.

Dimorb - om du är försiktig så använder du KZ K-balance - det fungerar ju. Om du är lite mer äventyrlig så kan du ju prova kaliumnitrat - men jag garanterar inte att det fungerar.

MVH Lasse

Edit Jörgen Du skriver KZ K -balance innehåller enbart kaliumklorid

Zeovitguiden skriver K-balance contains mutiple potassium salts as well as two additional avaiable elements. Vem har rätt? Och kan de som använder K-balance gå över och bara använda kaliumklorid nu då - och få samma resultat?

Vad betyder staplarna i ditt snygga diagram ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad betyder staplarna i ditt snygga diagram ?

Staplarna kommer från denna sidan

http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1

Men fattar att varje förkortning nere i stapeln är de olika salt tillverkarna

TM - TropicMarin

Specific issues of concern are:

  • Instant Ocean, Crystal Sea MarineMix and Crystal Sea Bio-Assay all mix to an unnaturally high pH. A major water change followed by the addition of kalkwasser or the rapid addition of a buffer additive could create an undesirable pH peak.
  • Oceanic Sea Salt has abnormally high levels of Aluminum, Manganese, Nickel and Zinc. It also has a Strontium deficiency, but is otherwise similar to the other salts. Some type of metal contamination seems a possibility.
  • Bio-Sea MarineMix has unusually high levels of Aluminum and Vanadium.
  • Crystal Sea MarineMix has high levels of Antimony, Boron, Lithium, Lead, Palladium, and Titanium. Like Oceanic, it is also deficient in Strontium.
  • AquaMedic Sea Salt has Barium levels roughly double the other salts, as well as notably high Bismuth, Cobalt, Lead, Selenium and Titanium.
  • Omega Sea Marine Salt has the highest levels of Copper, Chromium, and Arsenic of all the salts tested. Its Vanadium levels are similar to Bio-Sea MarineMix.
  • Tropic Marin Sea Salt has high Copper and ties with Omega Sea for the highest Chromium levels.
  • Instant Ocean has the highest Titanium level. Its Aluminum level is also high, but less than half of the highest salt mix (Oceanic).
  • Kent Marine Sea Salt shares the Aluminum levels of Instant Ocean and Crystal Sea Bio-Assay, it is high, but less than half of the worst level for that element. Its Antimony and Chromium levels are also high.
  • Crystal Sea Bio-Assay has the highest Lithium and Nickel levels of any salt tested. It shares the moderately high Aluminum levels of Instant Ocean and Kent Marine, and also matches Kent Marine in high Antimony and Chromium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppenbarligen så drabbas ju koraller av kaliumbrist Lasse och de förgiftas också av för höga halter också så visst påverkar kalium korallerna, inget snack om saken. Du är bra på att teorisera (Obs.. inte terrorisera!:skrattar:) men du har väl inte några större praktiska erfarenheter ännu av stenkoraller, vi som hela tiden daltar och tar hand om våra små skyddslingar lär ofta genom just praktik. Jag har ingen susning om mycket när det kommer till djuplodande biologi och kemi men jag vet om något fungerar efter fysika test. det är så jag lär mig att hålla stenkoraller med framgång , resten är egentligen för mig totalt ointressant och många diskutioner intresserar mig inte, det enda som jag bryr mig om är andras erfarenheter inom de gebit som jag själv sysslar med och jag har lärt mig en hel del genom andra akvaristers experimenterande och jag hoppas att jag själv att mina erfarenheter kan vara till hjälp till andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. När jag läste någonstans så stod det att den bara innhöll kaliumklorid men pohl utvecklar hela tiden sina produkter och det är möjligt att han har lagt till något mer men ren kaliumklorid räcker ju för att hålla/höj kaliumet.

Hittade det! Läs sista raden

post-764-14468914577309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen

Med det diagram som du visade i ditt inlägg så har du också sagt att samtliga salter på marknaden innehåller redan från början så låga nivåer att man enligt KZ teorier har en brist av kalium direkt och inte får det efter ett tag. Ingen av de kommersiella salterna som undersöktes låg i närheten av den nivå på 350 ppm som Janne refererar till som KZ:s säkerhetsnivå.

Magnus - här har du förklaringen var kaliumet försvinner - det fanns inte där ens från början.

Sen Jörgen bara för att man upprepar orden "uppenbarligen kan koraller få kaliumbrist" eller ordet "kaliumbrist" i var annan mening behöver det inte vara sant för det. Men det kanske är den gamla tyska filosofin "att bara man upprepar ett påstående tillräckligt mycket så blir det en sanning i sig" som gäller fortfarande?

MVH Lasse

Edit: Den sista raden. Omöjligt om det inte är "metalliskt" kalium som används och då lär du inte få några joner ut. För att få kaliumjoner så måste det användas kaliumsalter - typ kaliumklorid, kaliumnitrat osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och du undrar varför man blir upprörd...? Maken till "underton" har jag aldrig tidigare råkat ut för här på guiden!

Vill du egentligen att jag ska svara dig något över huvud taget?

Min burk innehåller inget "hokus-pokus". Jag tillsätter inga konstigheter och ingen kolkälla. Ingen kopparsyra och ingen zeovith. Burken är "low-tech" och jag bara pysslar om den så gott jag kan!

Den är proppfull med fisk som stundom är så feta att det inte är nyttigt! Vad vill du veta mer?

Kanske kan du nu sluta upp att avfärda mina inlägg med kommentarer som "vansinne", TACK!

Magnus, jag har sett dig skriva om zeogrejer vid ett flertal gånger på guiden, varför jag antog att du kör zeometoden fullt ut. Jag var dock inte säker, och därför skrev "rätta mig om jag har fel". Du har berättat att så är inte fallet, missförståndet är uppklarat, jag ber om ursäkt för ett felaktigt antagande, men ingen större fara skedd hoppas jag. Jag hade ingen avsikt att få in någon underton till inlägget, och hade det tolkats så så får jag åter igen be om ursäkt, förmodligen väldigt slarvigt skrivet av mig.

Men åter till saken. Du har massa fisk och matar duktigt, och ändå tvingas tillsatta KNO3 och fosfat? Vilka doser (ppm) pratar vi om? Jag utgår från att du skummar. Du har inte provat med tillsatser av jod? (eller med några av de otaliga spårämnestillsatser som finns där ute) Kalium borde du rimligen få från kaliumnitrat *tänker högt*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För oss människor:

Kalium aktiverar ett stort antal enzymer och är viktigt för nervernas förmåga att reagera på stimuli och leda impulser. Det reglerar hjärtrytmen och har inflytande på hormonbalansen. Det medverkar vid omsättningen av fetter, kolhydrater och proteiner. Det är nödvändigt för njurarnas funktion och för att upprätthålla syra-balansen. Tillsammans med natrium - som huvudsakligen finns i vävnadsvätskan utanför cellerna - upprätthåller det den livsviktiga vätske-elektrolytbalansen.

Följder av brist: Kaliumbrist kan medföra livshotande tillstånd som total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem, kronisk förstoppning, hypoglykemi, hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer. Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat.

Bara för att det är en liten mängd bundet kalium i korallers skelett betyder inte att det är mindre viktigt för organismen,

<!---------------- OPENTRACKER HTML START -----------------><SCRIPT src="http://server1.opentracker.net/?site=www.alternativmedicin.se" defer></SCRIPT><!---------------- OPENTRACKER HTML END -----------------><SCRIPT language=JavaScript><!--var SymRealOnLoad;var SymRealOnUnload;function SymOnUnload(){ window.open = SymWinOpen; if(SymRealOnUnload != null) SymRealOnUnload();}function SymOnLoad(){ if(SymRealOnLoad != null) SymRealOnLoad(); window.open = SymRealWinOpen; SymRealOnUnload = window.onunload; window.onunload = SymOnUnload;}SymRealOnLoad = window.onload;window.onload = SymOnLoad;//--></SCRIPT>

Bra skrivet! Det är ungefär vad jag också försökte säga tidigare i tråden. Kalium är livsviktigt för alla celler, o celler är väldigt känsliga för störningar i kaliumkoncentrationen. Sen frågade jag Lasse varför han tycker 350ppm är en "mkt hög halt", men fick inget svar. En lagom halt kan vara precis vilket värde som helst..de skulle lika gärna kunna vara 1000ppm som är de rätta...om 350ppm är lagom för att cellerna skall må bra, så är de följaktligen ingen hög halt.Det är en empirisk kunskap.

De ligger mkt nära till hans att hålla med "kaliumgänget"..o de borde snarare vara dom som inte tror kaliumbrist är farligt, som får bevisa de än tvärtom.

Sen tycker jag vi tappat lite av huvudfrågan..vad jod kan ha för betydelse, som tråden egentligen handlade om. Där vet vi ju som sagt att en brist ger bleaching. jod kan neutralisera de fria radikaler som bildas vid kraftig fotosyntes bla, men mekanismerna är inte helt kända. Vidare behövs jod för vissa algsorter.

sammanfattningsvis tror jag både kalium o jodbrist är fatalt för koraller, och om trådskaparen har problem bör han försöka testa båda halterna o säkerställa en adekvat nivå av desamma.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak i sammanhanget är att koraller förbrukar synnerligen litet kalium.

Har man en vettig kaliumhalt i sitt salt är det inte troligt att det sjunker i akvariet.

Jag har läst ett antal rapporter på olika forum om kaliumförbrukning i samband med att jag hade dålig färg på en del av mina koraller. Det mesta var från forskning om naturliga korallrev. Färgen hos mig har reparerats med järn + jodtillsats men det som gjorde den stora skillnaden var när jag började tillsätta nitrat. När jag bytte från MH till lysrör blev färgen ytterligare ett steg bättre på en månad ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak i sammanhanget är att koraller förbrukar synnerligen litet kalium.

Har man en vettig kaliumhalt i sitt salt är det inte troligt att det sjunker i akvariet.

Jag har läst ett antal rapporter på olika forum om kaliumförbrukning i samband med att jag hade dålig färg på en del av mina koraller. Det mesta var från forskning om naturliga korallrev. Färgen hos mig har reparerats med järn + jodtillsats men det som gjorde den stora skillnaden var när jag började tillsätta nitrat. När jag bytte från MH till lysrör blev färgen ytterligare ett steg bättre på en månad ungefär.

De där tror jag också..annars borde nog kaliumbristproblemet varit mer utbrett än vad de trots allt verkar va. Vi hör ju mest rapporter om detta i akvarium med mkt, mkt hög sps belastning. Det var intressant att Per berättade att han var mindre noggrann med de NaCl fria saltet i 9 månader innan kraschen. de kanske hade räckt med detta salt för att kompensera den förmodligen ganska låga förbrukningen....?

jod däremot, kan utarmas mkt fort, de tror jag fortfarande är en viktigare fråga för trådskaparen, vars feedback jag saknar.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - slå upp E 252 på Google så förstår du nog vad vi menar. Jag och du är nog ganska ense.

En liten förklaring varför jag inte tror på kaliumbrist. Varje cell har i sitt cellmembran jonkanaler (kallades förr för "pumpar") just för att föra in kalium i cellen. Se http://nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2003/illpres/ion.html

Till skillnad från oss så är vattenlevande organismer omgivna av vatten även på utsidan och "huden" är därför i ständig kontakt med ett media som i saltvatten innehåller så höga halter som upp mot 420 ppm kalium. Dessa jonkanaler finns ju givetvis på "hudcellerna" också och det kan inte vara speciellt svårt att åtminstone misstänka att det inte kan uppstå någon kaliumbrist hos organismer som lever i saltvatten. Dessa jonkanaler är så effektiva att hos oss så finns bara ca 2 % av kaliumet i plasman (vattnet runt cellerna i kroppen) och resten 98 % inne i cellen. Jag tycker det vore konstigt om en organism som lever i ett media som innehåller så höga koncentrationer av kalium som saltvatten skulle få kaliumbrist inne i cellerna.

Men vi kommer inte längre i denna disk så därför avslutar jag min del.

Dimorb - om du är försiktig så använder du KZ K-balance - det fungerar ju. Om du är lite mer äventyrlig så kan du ju prova kaliumnitrat - men jag garanterar inte att det fungerar.

MVH Lasse

Edit Jörgen Du skriver KZ K -balance innehåller enbart kaliumklorid

Zeovitguiden skriver K-balance contains mutiple potassium salts as well as two additional avaiable elements. Vem har rätt? Och kan de som använder K-balance gå över och bara använda kaliumklorid nu då - och få samma resultat?

Vad betyder staplarna i ditt snygga diagram ?

Aha... men det var mer frågan om det är ett "trick" som jag använder som störde mig... är liiiiiite trött på sånna kommentarer (inte ditt fel Lasse)! Jag använder inga speciella trick - bara vanlig akvariehållning!

Sen är det inte kaliumet i E252 som är mitt ev "trick..." utan nitratet - det går precis lika bra med natriumnitrat eller (helst) kalciumnitrat (jag tror vi är ense där, eller hur?)! Micheal Mrutzek säljer till och med natriumnitrat på flaska numer i Tyskland under sin egen ettikett! Tillsammans med en annan flaska som innehåller fosfat! Aj, aj, aj - huka er svenska akvarister - det kommer säkert till Sverige när som helst!

Den som sedan är lite pålästa på hur Tyskarnas korallodlare jobbar VET att nitratet bidrar till att underlätta SPS-hållningen och tillväxten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, jag har sett dig skriva om zeogrejer vid ett flertal gånger på guiden, varför jag antog att du kör zeometoden fullt ut. Jag var dock inte säker, och därför skrev "rätta mig om jag har fel". Du har berättat att så är inte fallet, missförståndet är uppklarat, jag ber om ursäkt för ett felaktigt antagande, men ingen större fara skedd hoppas jag. Jag hade ingen avsikt att få in någon underton till inlägget, och hade det tolkats så så får jag åter igen be om ursäkt, förmodligen väldigt slarvigt skrivet av mig.

Men åter till saken. Du har massa fisk och matar duktigt, och ändå tvingas tillsatta KNO3 och fosfat? Vilka doser (ppm) pratar vi om? Jag utgår från att du skummar. Du har inte provat med tillsatser av jod? (eller med några av de otaliga spårämnestillsatser som finns där ute) Kalium borde du rimligen få från kaliumnitrat *tänker högt*

OK, ursäkten godtagen men sluta med dina "antaganden" - det är smakfullare att ställa ödmjuka frågor i stället!

Jag har ingen märkvärdig skummare alls - en liten Tunze! Patrik - självklart tillsätter jag spårämnen! Läs tråden som jag refererade till - där står allt! Det var faktiskt lika mycket faktan som bilderna jag ville delge dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående kalium så har jag refererat artikeln angående kalium i "Der Meerwasser Aquarianer" 3/2007 i en tidigare tråd (se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17755&highlight=kalium)

Här är samma, något "svajiga" sammanfattning (min tyska är inte så bra, tyvärr...)

1. Han hänvisar till ett test där bla en “giftkänslig” Mysis-art används. Resultat av testet: mellan värdena 200mg/l och 400mg/l sågs inga tecken på skador på djuren. Vid högre värden och lägre så började skador observeras. 50% dödlighet uppnåddes vid 130mg/l som undre gräns och 890mg/l som övre gräns. Observera att den naturliga kaliumhalten ligger vid ca 400mg/l (salthalt 1.023)! Så enligt detta test är överdosering betydligt skadligare än ett för lågt kaliumvärde.

2. Den biologiska kaliumförbrukningen. Biologiska varelser kan bara förbruka kalium genom att BINDA den i vävnaden. Halten av bundet kalium i vävnaden på marina djur är oftast väldigt lågt exempelvis Acropora skelett 0,01%. Även om biomassan i akvariet i snitt skulle ha ett kaliumvärde på 1% skulle det behövas en enorm tillväxt för att binda så mycket kalium så att nivån skulle sjunka till skadliga nivåer.

3.Den kemiska förbrukningen. Exempelvis zeolith och tonmineral skulle i teorin kunna binda kalium varför ett test genomfördes. Resultatet visade att zeolith i fast form binder en mycket liten mängd kalium men att i pulverform TILLSÄTTER det kalium. Tonminneralerna tillsätter kalium. Men alla dess värden var mycket små. Det enda som kunde ses som ett problem var revkeramiken som kan tillsätta ganska mycket kalium i början varför skapliga vattenbyten rekommenderas i starten.

4. Övrig förbrukning. Skummaren skulle också teoretiskt kunna skumma ut kalium ur akvarievattnet. Vid mätning av vätskan i skummarkoppen visade det sig att halten i den vätskan var LÄGRE än i saltvattnet (under 100mg/l). Även här påvisades mao ingen förbrukning av kalium.

5. Test av vattnet i ett antal befintliga akvarium. Ett antal akvarium kaliumvärde lab-testades. Inget hade en halt under 400mg/l. Men någon av akvarieägarna hade mätt 200mg/l med ett akvarietest trots att vattnet hade en halt på 400mg/l i labtestet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där tror jag också..annars borde nog kaliumbristproblemet varit mer utbrett än vad de trots allt verkar va. Vi hör ju mest rapporter om detta i akvarium med mkt, mkt hög sps belastning. Det var intressant att Per berättade att han var mindre noggrann med de NaCl fria saltet i 9 månader innan kraschen. de kanske hade räckt med detta salt för att kompensera den förmodligen ganska låga förbrukningen....?

jod däremot, kan utarmas mkt fort, de tror jag fortfarande är en viktigare fråga för trådskaparen, vars feedback jag saknar.

Mvh

Jonas

Problemet är att SPS:en inte förbrukar några mängder kalium! Kanske har Lasse rätt - halten är för låg från början, vad vet jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående kalium så har jag refererat artikeln angående kalium i "Der Meerwasser Aquarianer" 3/2007 i en tidigare tråd (se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17755&highlight=kalium)

Här är samma, något "svajiga" sammanfattning (min tyska är inte så bra, tyvärr...)

1. Han hänvisar till ett test där bla en “giftkänslig” Mysis-art används. Resultat av testet: mellan värdena 200mg/l och 400mg/l sågs inga tecken på skador på djuren. Vid högre värden och lägre så började skador observeras. 50% dödlighet uppnåddes vid 130mg/l som undre gräns och 890mg/l som övre gräns. Observera att den naturliga kaliumhalten ligger vid ca 400mg/l (salthalt 1.023)! Så enligt detta test är överdosering betydligt skadligare än ett för lågt kaliumvärde.

2. Den biologiska kaliumförbrukningen. Biologiska varelser kan bara förbruka kalium genom att BINDA den i vävnaden. Halten av bundet kalium i vävnaden på marina djur är oftast väldigt lågt exempelvis Acropora skelett 0,01%. Även om biomassan i akvariet i snitt skulle ha ett kaliumvärde på 1% skulle det behövas en enorm tillväxt för att binda så mycket kalium så att nivån skulle sjunka till skadliga nivåer.

3.Den kemiska förbrukningen. Exempelvis zeolith och tonmineral skulle i teorin kunna binda kalium varför ett test genomfördes. Resultatet visade att zeolith i fast form binder en mycket liten mängd kalium men att i pulverform TILLSÄTTER det kalium. Tonminneralerna tillsätter kalium. Men alla dess värden var mycket små. Det enda som kunde ses som ett problem var revkeramiken som kan tillsätta ganska mycket kalium i början varför skapliga vattenbyten rekommenderas i starten.

4. Övrig förbrukning. Skummaren skulle också teoretiskt kunna skumma ut kalium ur akvarievattnet. Vid mätning av vätskan i skummarkoppen visade det sig att halten i den vätskan var LÄGRE än i saltvattnet (under 100mg/l). Även här påvisades mao ingen förbrukning av kalium.

5. Test av vattnet i ett antal befintliga akvarium. Ett antal akvarium kaliumvärde lab-testades. Inget hade en halt under 400mg/l. Men någon av akvarieägarna hade mätt 200mg/l med ett akvarietest trots att vattnet hade en halt på 400mg/l i labtestet.

Allt detta sammantaget borde alltså tala emot påståenden om kaliumbrist? (om kaliumet inte verkar förbrukas på något märkbart sätt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak i sammanhanget är att koraller förbrukar synnerligen litet kalium.

Har man en vettig kaliumhalt i sitt salt är det inte troligt att det sjunker i akvariet.

Jag har läst ett antal rapporter på olika forum om kaliumförbrukning i samband med att jag hade dålig färg på en del av mina koraller. Det mesta var från forskning om naturliga korallrev. Färgen hos mig har reparerats med järn + jodtillsats men det som gjorde den stora skillnaden var när jag började tillsätta nitrat. När jag bytte från MH till lysrör blev färgen ytterligare ett steg bättre på en månad ungefär.

Hej Stig! Detta är på pricken min erfarenhet också! Man blir tårögd!

Men man ska naturligtvis inte underskatta de andra spårämnena heller! De kan ge det där "lilla sista"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...