Gå till innehåll

Sps med förtunnad vävnad = Jodbrist??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

När jag titar på bilderna så liknar just de aktuella korallerna zeovith-koraller... Skumt att de andra korallerna har så "murriga" färger...

Men står just de precis under MH:n så kanske det inte är så konstigt...

Annars tror jag mer på någon form av stress exempelvis genom någon snabb förändring.

Korallenzucht har ett bra järnpreparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 257
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Mmm nu är jag tillbaka igen med nya problem..

De koraller som var fina innan jag började tillsätta jod är fortfarande väldigt starka och härliga..

de korallerna som hade tappat innan jodtillsatserna och som ändå bromsades upp har stått stilla och är lika ljusa som innan..

Det nya problemet är att när jag nu har försökt plantera in nya fraggar av samma koraller så klarar de sig enbart i några dagar sedan dör de direkt genom något som liknar RTN.. Det sprider sig dock inte till några andra koraller och i samma veva som jag satten ner dessa nya fraggarna stoppade jag också ner andra sps:er och lps:er som fortfarande är väldigt fina.

Det är ENBART koraller som pociliopora, Stylophora och seriatopora som tappar i färg och dör på detta sätter. Dock inte alla för jag har 2-3 st andra sorters stylophora och pociliopora som inte är försvagade som ser helt perfekta ut.

Har massor av små sjöstjärnor men har aldrig sett dem sitta på korallerna bara på rutan.. en gång har det hänt att de har varit på koraller men det är först efter det att korallerna har blivit helt vita. Har dock läst om att de skulle kunna gå på korallerna om strontium och barium nivåerna är så låg att t.ex. kalkalgerna tar slut eller ebbas ut..

Kommer inte ihåg ordningen men läste någonstans vilka koraller de föredrog i första hand och att de bara gick på försvagade koraller.. länka mig gärna någon som har läst samma sida..

Undrar förstås om någon har andra förslag på vad som kan vara i görningen?

Själv har jag misstankar på följande:

1. Sjöstjärnorna..

2. Kemisk krigsföring mellan sps, lps och skivisar i ett 112 liters utan kolfiltrering..

3. Kemisk obalans i något som jag inte har mätt.. alla traditionella värden är mätta och jag kan misstänka att det är en del svängningar i kH och Kalcium..

Help please..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Det är ENBART koraller som pociliopora, Stylophora och seriatopora som tappar i färg och dör på detta sätter. Dock inte alla för jag har 2-3 st andra sorters stylophora och pociliopora som inte är försvagade som ser helt perfekta ut..

En gammal tråd som jag kanske kan ge dig svar på. Ditt problem beror på kaliumbrist, Garanterat!lite sent svar men jag har inte läst denna tråd förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom att dosera kalium :) svår om inte näst intill stört omöjligt att mäta med de tester som finns på marknaden så man får köra lite på chans så det gäller att dosera lite varje dag tills korallerna verkar bli bättre och sluta om algtillväxten ökar, den försvinner dock efter några dagar efter stoppad dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sak som många glömmer att tillsätta till sina burkar är strontium. Det är lika viktigt som calcium,kalium

Jag märker på mina koraller när jag har för lite i min burk är att när man vill typ bryta av en fragg så går den av hur lätt som helst nästa innan man har tagit i den. Och har man rätt värden på typ Strontiumen så är korallens kropp mycket hårdare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ett skolboksexempel på kaliumbrist, läs ZEOvit-guiden.

Om man har problem med kaliumtesten så är mitt tips att köpa referensvätska(Fauna Marin har en jag köpte på Triton) så man vet vilken färgnyans man är ute efter, det blir lättare om man har en referens att jämföra emot.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tillsättningen av Saliferts "All in one" (kolkälla) så talar allt för för snabb sänkning av näringsämnen. Även detta ett "skolexempel"... Alla jag känner som provat den produkten har råkat ut för liknande händelseförlopp! Nitrat och fosfat sjunker!

Tror inte ett dyft på kaliumbrist eller strontiumbrist i detta fall!

En titt på dina koraller så kan jag se samma fenomen som vid snabba sänkningar i mitt kar! Och det kan ta lång tid innan de får tillbaka färgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ligga runt 400, men problemen uppstår först under 350 och det verkar som om problemet är vanligare i burkar med låga näringshalter. Jag tror att det gäller överlag att korallerna blir känsligare och ställer högre krav på en rätt och stabil miljö när näringshalterna är låga.

Även om man ej är anhängare av ZEOvit så tycker jag att man kan titta lite på deras "upptäckter" eller hur man driver ett akvarie enl. deras metod, för de har brottats ganska länge med problemen vid låga näringshalter. Vist vill TP tjäna pengar men det är inte bara för den skull han t.ex. tagit fram ett eget salt, aktivt kol, kalium test och kaliumtillsats. Utan det har och göra med det jag nämde tidigare för att få en stabilare miljö och så lik NSW som möjligt. Saltet är anpassat mot NSW och till för de som ofta byter vatten. Det aktiva kolet är inte så brutalt utan lite snällare och anpassat för de som hela tiden använder kol. Ursäkta att jag gled jag lite utanför ämnet.

Varför jag tror på kaliumbrist är att just de koraller han nämner är extra känsliga för kaliumbrist. Om han tillsätter Saliferts "All in one"(missade jag) så är det väl bara och sluta eller minska mängden. Ev. ta till ditt nitrat-trick

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ligga runt 400, men problemen uppstår först under 350 och det verkar som om problemet är vanligare i burkar med låga näringshalter. Jag tror att det gäller överlag att korallerna blir känsligare och ställer högre krav på en rätt och stabil miljö när näringshalterna är låga.

Även om man ej är anhängare av ZEOvit så tycker jag att man kan titta lite på deras "upptäckter" eller hur man driver ett akvarie enl. deras metod, för de har brottats ganska länge med problemen vid låga näringshalter. Vist vill TP tjäna pengar men det är inte bara för den skull han t.ex. tagit fram ett eget salt, aktivt kol, kalium test och kaliumtillsats. Utan det har och göra med det jag nämde tidigare för att få en stabilare miljö och så lik NSW som möjligt. Saltet är anpassat mot NSW och till för de som ofta byter vatten. Det aktiva kolet är inte så brutalt utan lite snällare och anpassat för de som hela tiden använder kol. Ursäkta att jag gled jag lite utanför ämnet.

Varför jag tror på kaliumbrist är att just de koraller han nämner är extra känsliga för kaliumbrist. Om han tillsätter Saliferts "All in one"(missade jag) så är det väl bara och sluta eller minska mängden. Ev. ta till ditt nitrat-trick

/Janne

Jag litar fullt på Thomas Pohl - visst tror jag att det kan bli brist på kalium i en zeoburk! Min gissning i sammanhanget är att de bakterier som använder kolkällan i, exempelvis zeostart förbrukar kalium. Det finns liksom ingen annan förklaring till förbrukningen annars. Korallerna i sig förbrukar mycket, mycket små mängder i alla fall.

I det här fallet så är Lasse och jag rörande överens om att en liten gnutta nitrat skulle vara ett klokt försök. Det kan faktiskt vara så att även en liten gnutta fosfat också skulle vara bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta nu... innan ni föreslår att dosera fosfat.. :)

Jag använder Saliferts All-in-one, utan bekymmer, och detta samtidigt med en vodkadosering av cirka 0,3-0,5 ml per dag. Jag har omättbart fosfat, jag har till och med kört enligt Saliferts instruktioner för nogrannare mätning (dubbla mätdoser), fortfarande ofärgat testresultat. Trots detta växer och multipliceras mina skivanemoner som kaniner (peppar peppar), som anses kräva "näringsrikare" vatten.

Jag är därför inte alls övertygad om myten "för låga värden på nitrat/fosfat", eller "för snabbt sjunkande värden", oavsett om man använder All-in-one eller vodka - förutsatt att man inte överdoserar med många många milliliter.

I ett normalkar borde det finnas ett rikligt överskott av fosfater redan som det är, och att därutöver dosera fosfat i en SPS-burk är således ett vansinne. En nitrat- och fosfatgödning kommer naturligtvis att gynna korallens zoox (algen) enormt, medans kalcifieringen kommer att tvärtom hindras av fosfatet. What's the point i så fall.. Det kan komma att leda till att korallen spyr ut zooxen för att inte kvävas (RTN/STN).

Detta är dock min personliga åsikt och min högst begränsade praktiska erfarenhet. Jag har bara en stenkorall (någon slags rosa Montipora), men även med endast en enda SPS-korall i burken skulle jag inte våga experimentera med fosfatdoseringar. Bättre att mata fiskarna mer, så får korallerna färdigtuggad, halvtnedbryten, halvt partikelbaserad och halvt upplöst bakterierrik föda istället för ren och skär oorganik. Det är ju liksom inte bara algen i korallen man vill gynna, utan koralldjuret i dess helhet.

Snarare tror jag - utan att veta - att det är bättre att gå på spåret om kaliumbrist. Lyssna på Jörgen! Nu måste jag själv skaffa mig en test till, för kalium.

P.S. Någon var inne på strontiumbrist. All-in-one uppges innehålla rätt ordentligt med strontium, 1000 ppm i en liter av produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar fullt på Thomas Pohl - visst tror jag att det kan bli brist på kalium i en zeoburk! Min gissning i sammanhanget är att de bakterier som använder kolkällan i, exempelvis zeostart förbrukar kalium. Det finns liksom ingen annan förklaring till förbrukningen annars. Korallerna i sig förbrukar mycket, mycket små mängder i alla fall.

I det här fallet så är Lasse och jag rörande överens om att en liten gnutta nitrat skulle vara ett klokt försök. Det kan faktiskt vara så att även en liten gnutta fosfat också skulle vara bra...

Jag kraschade ett kar fullt med SPS för några år sedan i något som betedde sig exakt som Thomas Pohl beskriver Kalium brist. På den tiden tillförde jag ingen kolkälla och inga produkter från KZ över huvud taget.

All jag tillförde var Jod och Strontium från Reef Evolution, jag körde då Balling metoden för kalcium och karbonater fullt ut. Jag bytte ca 200 liter vatten per månad. Det funkade i knappt två år innan kaliumen tog slut och korallerna började dö, en del arter på två dagar och andra sakta, helt enligt Pohls beskrivning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta nu... innan ni föreslår att dosera fosfat.. :)

Jag använder Saliferts All-in-one, utan bekymmer, och detta samtidigt med en vodkadosering av cirka 0,3-0,5 ml per dag. Jag har omättbart fosfat, jag har till och med kört enligt Saliferts instruktioner för nogrannare mätning (dubbla mätdoser), fortfarande ofärgat testresultat. Trots detta växer och multipliceras mina skivanemoner som kaniner (peppar peppar), som anses kräva "näringsrikare" vatten.

Jag är därför inte alls övertygad om myten "för låga värden på nitrat/fosfat", eller "för snabbt sjunkande värden", oavsett om man använder All-in-one eller vodka - förutsatt att man inte överdoserar med många många milliliter.

I ett normalkar borde det finnas ett rikligt överskott av fosfater redan som det är, och att därutöver dosera fosfat i en SPS-burk är således ett vansinne. En nitrat- och fosfatgödning kommer naturligtvis att gynna korallens zoox (algen) enormt, medans kalcifieringen kommer att tvärtom hindras av fosfatet. What's the point i så fall.. Det kan komma att leda till att korallen spyr ut zooxen för att inte kvävas (RTN/STN).

Detta är dock min personliga åsikt och min högst begränsade praktiska erfarenhet. Jag har bara en stenkorall (någon slags rosa Montipora), men även med endast en enda SPS-korall i burken skulle jag inte våga experimentera med fosfatdoseringar. Bättre att mata fiskarna mer, så får korallerna färdigtuggad, halvtnedbryten, halvt partikelbaserad och halvt upplöst bakterierrik föda istället för ren och skär oorganik. Det är ju liksom inte bara algen i korallen man vill gynna, utan koralldjuret i dess helhet.

Snarare tror jag - utan att veta - att det är bättre att gå på spåret om kaliumbrist. Lyssna på Jörgen! Nu måste jag själv skaffa mig en test till, för kalium.

P.S. Någon var inne på strontiumbrist. All-in-one uppges innehålla rätt ordentligt med strontium, 1000 ppm i en liter av produkten.

Ursäkta mig nu men jag har i alla fall under ett antal år pysslat med SPS...! Kolla mina bilder på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18861. Jag inbillar mig att jag har en viss erfarenhet vid det här laget...

Och under de senaste månaderna har jag varit tvungen att dosera både nitrat och fosfat i min burk! Så fort jag slutat ett par dagar så drabbades flera koraller av RTN. Näringen förbrukas enormt fort i min burk! Jag tillför dock inte några stora mängder men ändå... Mitt mätvärde vad gäller fosfat har hela tiden varit 0! (ROWA)

SPS ÄÄÄÄÄÄR extremt känsliga för svängningar (kanske inte alla Montiporor dock...), speciellt när vi pratar om snabba SÄNKNINGAR av nitrat/fosfat. Men även andra svängningar kan vara förödande exempelvis snabba ljushöjningar.

Vissa koraller kan behöva upp mot ett halvår att ställa om från ett högre näringsvärde till ett lägre.

I detta läge kan det då vara smart att dosera lite näring men först bör man naturligtvis kolla värdena. Sedan kan man SAKTA låta näringsvärdena sjunka till den nivå man önskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kraschade ett kar fullt med SPS för några år sedan i något som betedde sig exakt som Thomas Pohl beskriver Kalium brist. På den tiden tillförde jag ingen kolkälla och inga produkter från KZ över huvud taget.

All jag tillförde var Jod och Strontium från Reef Evolution, jag körde då Balling metoden för kalcium och karbonater fullt ut. Jag bytte ca 200 liter vatten per månad. Det funkade i knappt två år innan kaliumen tog slut och korallerna började dö, en del arter på två dagar och andra sakta, helt enligt Pohls beskrivning.

Hej Per! Ja, visst är det skumt! Du bytte ju samtidigt vatten också... Och korallerna kom tillbaka när du började dosera, vad jag förstått, eller hur!

Tja, korallerna själva förbrukar inte kalium i den mängden så någon annanstanns måste förbrukningen ligga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det kan bli en brist så måste korallerna konsumera kalium om de konsumerar lite kalium så måste det kanske vara många koraller istället, det kan även vara så som jag tidigare sa att de blir känsligare vid låg näringshalter, troligen en kombination av båda. Man kan ju även tänka sig lite fosfat och god tillväxt och det i kombination med många koraller och ett salt med för lite kalium redan från start.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det kan bli en brist så måste korallerna konsumera kalium om de konsumerar lite kalium så måste det kanske vara många koraller istället, det kan även vara så som jag tidigare sa att de blir känsligare vid låg näringshalter, troligen en kombination av båda. Man kan ju även tänka sig lite fosfat och god tillväxt och det i kombination med många koraller och ett salt med för lite kalium redan från start.

/Janne

Enligt experterna så är det i princip omöjligt att korallerna förbrukar kaliumet i den omfattningen! Kommer inte ihåg riktigt hur stor del av korallvävnaden/skelettet som består av kalium men det är typ under 1%.

Det är något annat i akvariet som förbrukar det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...