Gå till innehåll

Bangaier?


zeke66

Rekommenderade inlägg

Mina bangaier är taskiga mot min nyinsläppta chelmon..Kommer det att släppa eller ska jag slänga ut dom? När jag släppte ner mina percula var det inget problem..Men får jag välja så åker bangaierna ut..Kommer det att ge sig ? Då mina bangaier är stora som f-n..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite väl lite plats för de här fiskarna i ett 160L (nästan den dubbla volymen rekommenderas för Chelmon i en bok jag har framför mig). Banggaier kan vara ordentligt revirbenägna när det blir trångt om utrymme men det är möjligt att det går över. Jag har fem Banggaier i mitt 375L men det är inga problem men kommer en fisk in på deras begränsade revir så attackerar dom. Chelmon är ingen lätt fisk under optimala förhållanden och det är en art som jag gett upp med efter två misslyckanden. Har det gått över efter en vecka och fisken verkar stressad och gömmer sig och inte äter ordentligt skulle jag lämna tillbaka den/sälja den vidare. Annars är risken att den ser ut så här om ett tag ;) :

http://bioweb.wku.edu/faculty/huskey/Forcipiger%20flavissimus.jpg

Vad har du mer för invånare?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lämna bort mina bangaier då jag aldrig har gillat dom..Fick dom med akvariumet..Jag är medveten om att chelmon är en svår fisk.Men har köpt den av en anledning då jag har försökt med alla medel att bli av med glasrosor och tyvärr inte lyckats.Så han får förhoppnings vis bort dom nu. Jag har en palett kirurg ( som jag ochså fick med)..Sen en röd hawk fish samt 2 st percula..Jag kommer till nästa sommar att dra igång en större burk detta är bara en test för mig för att se hur det går. Kört vanliga fiskar i typ 15 år.Nu har min kompis som är kunnig på detta fått in mig på salt. Men har tänkt att landa på en burk på runt 300L..Då jag redan har teknik som klarar burkar till runt 500L Så är det bara burk plus lyse som jag behöver att uppgradera..Hoppas jag kan få min chelmond att klara sig då jag tycker att det är en av dom snyggaste salt fiskarna som finns..Min äter i alla fall artemia med stor aptit än så länge..Har även 8 sniglar och några putsar räkor, 8 ermiter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte den sista pepparmints räkan som fanns stockholm..Och den har jag inte sett röken av gissar att mina vanliga röda med vita prickar håller den i schack då jag inte sett den knappt..Dom verkar vara grymt revir bildande..Sen verka det som om man ska ha tur när man köper pepparmints räkor då det har jag hört säljes många arter som är lika men inte alls äter glasrosor..Men hoppas på min chelmond nu...Och min räkor komme förövrig bara fram som snabbast när det är mat annars är dom i sin håla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter!

Hade du annan fisk i ditt kar som du matade när pepparmintsräkorna åt upp glasrosorna?

Mvh Ann

Nej det hade jag inte och det stämmer att glasrosor inte står högst upp på menyn så det kan vara en anledning varför de inte bryr sig om dem om de t.ex. är välmatade. Detta gäller även för Chelmon. Ingen av arterna är någon garanti som sagt.

Lysmata debelius, räkan med vita prickar gissar jag, kan vara tuff att kombinera med andra räkor och i synnerhet i ett så här "litet" kar. Jag gissar att den kan ha ätit upp din pepparmintsräka när den bytt skal, i synnerhet om det var skillnad i storleken. Jag hade inte skaffat fler pepparmintsräkor så länge du har din debelius.

Har du märkt att din Chelmon äter dina glasrosor?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...