joaslim Postat 3 juli 2007 Postat 3 juli 2007 HejĂr det nĂ„gon som vet hur man tar bor dom ifrĂ„n stenarna eller om det finns nĂ„gon fisk som gillar att kĂ€ka dom.Det Ă€r inte roligt nĂ€r dom hĂ„ller pĂ„ att ta över hela akvariet för dom kvĂ€ver allt annat som dom vĂ€xer runt och pĂ„.mvh joa Citera
GimliX Postat 3 juli 2007 Postat 3 juli 2007 LÀgg dom i en pÄse och skicka med posten till mig Citera
Illustratören Postat 3 juli 2007 Postat 3 juli 2007 LÄter som ett "bra" problem eller ett lyxproblem. Jag föreslÄr att du plockar upp stenarna och skÀr bort knapp-polyperna med en skalpell. Sedan köper du ett gÀng stenkross och gummisnoddar eller limmar fast polyperna och placerar i ett separat "BB" för att sedan sÀljas eller bytas.Jag köpte en sten med knappar (neongröna smÄ knappar), pÄ stenen var det en del knappar som satt pÄ undersidan (ej synliga). Jag skar lös dem och snoddade fast dem pÄ smÄsten och om 1-2mÄn har jag 7st smÄ kolonier redo för byteshandel eller sÀljas.Hoppas fler inser hur lÀtt det Àr och med lite planering gÄr det att gömma undan dessa smÄ BB bakom en sten eller liknande sÄ att man inte förstör helhetsintrycket i akvariet med smÄ odlingar.PS: Var extremt försiktig med skalpell för vissa/mÄnga knappar kan vara extremt giftiga!! Citera
Illustratören Postat 3 juli 2007 Postat 3 juli 2007 Glömde frÄga vad du har för knappar som trivs sÄ bra? Inga foton? HÀlsningar/ Nyfikenstrut! Citera
joaslim Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Jag ska se om jag kan fixa in ett par foto Citera
poppe Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Har precis startat upp ett kar kommer gÀrna förbi och köper lite knappar av dig.MVHPoppe Citera
Laggeman Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Jösses! Det var en hel del knappar du har! Vi kan byta lite sten ifall du vill bli av med knapparna, sÄ kan du fÄ lite sten utan knappar att befolka med andra ting. Citera
joaslim Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Ja det Àr en del.Jag kan bara anta att dom mÄste belasta akvariet ganska mycket eller? Citera
petrol Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Jösses med knappar!!Ja det Àr en del.Jag kan bara anta att dom mÄste belasta akvariet ganska mycket eller?TvÀrt om, de tar nÀring ur vattnet. Citera
Laggeman Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Hur de pÄverkar belastningen kan jag inte svara pÄ direkt, det Àr ju inte sÄ att de skitar ner som fisk gör. Men de tar antagligen upp en del nÀring som annars hade gÄtt till alger och dyl. Sen lever de sÀkerligen en hel del pÄ ljus och klarar sig utan att du tillsÀtter nÄgot i karet sÄ lÀnge du gör vattenbyten. Citera
Illustratören Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 SKIT VA KNAPPAR!Ser ut som samma sort hela rubbet, de borde inte vara nÄgra problemas att byta en sten full med knappar mot "ren sten", ta kontakt med nÄgon privatperson hÀr, eller frÄga nÄgon affÀr om dom Àr intresserade att byta mot ny LS. Citera
cougar Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 *Noterar hur dom ser ut sÄ jag kan undvika* : )) Citera
joaslim Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Ok om dom tar nÀring ifrÄn vattnet sÄ betyder det att mina acroporor fÀrgar ut bÀttre?Eller Àr jag helt ute och reser? Citera
Freddi Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Himla mÄnga knappar Àr dÀr.Jag har precis sjÀlv skaffat lite snygga blÄa & gröna knappar frÄn Samuel (aerie).Undra om de kommer att sprida sig lika dant. Citera
petrol Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Ok om dom tar nÀring ifrÄn vattnet sÄ betyder det att mina acroporor fÀrgar ut bÀttre?Eller Àr jag helt ute och reser?Nja.. De belastar inte karet men kan sÀkert slÀppa ut nÄgot kemiskt som acroporerna inte gillar. Citera
joaslim Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.Jag tÀnkte ahh bara att klippa av dom sÄ försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att dÀr jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.Vilka maskiner dom sprider sig nÄgot SJUKT eller sÄ Àr mitt kar knapp heaven Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller lÄta dom frodas ..inte kul nÀr dom tar över allt? Citera
petrol Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.Jag tÀnkte ahh bara att klippa av dom sÄ försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att dÀr jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.Vilka maskiner dom sprider sig nÄgot SJUKT eller sÄ Àr mitt kar knapp heaven Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller lÄta dom frodas ..inte kul nÀr dom tar över allt?:!:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7937:!: Citera
joaslim Postat 4 juli 2007 Författare Postat 4 juli 2007 Shit jag har lÀst mycket hÀr men det mÄste jag ha missat jisses!!!Ok det förklarar ju varför alla koraller drar sig undan nÀr jag har sprutat in citron syra i knapparna!!! Citera
Freddi Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Har ocksÄ missat denna trÄd,verkar som man fÄr ta det varligt med dessa knapparna.Handskar pÄ tydligen,har förvisso mÀrkt att det ska man nÀstan pÄ andra mjukisar med.TÀnker försöka hÄlla dem pÄ ett omrÄde.Men fÄr se hur det blir med det. Citera
Clownen Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Ok Freddi gör inte som jag att börja klippa dom.Jag tÀnkte ahh bara att klippa av dom sÄ försvinner dom.. men ack vad jag hade fel för dom som jag inta hann fiska upp fick nya rötter och slog sig ner o bildade en ny kolloni plus att dÀr jag klippte av..dom fick nya huvuden och var lika glada för det.Vilka maskiner dom sprider sig nÄgot SJUKT eller sÄ Àr mitt kar knapp heaven Vad tycker ni ska jag prova att bli av med dom eller lÄta dom frodas ..inte kul nÀr dom tar över allt?Jag skulle nog försöka fÄ bort/begrÀnsa dem eftersom de verkar ta över din burk pÄ bekostnad av andra koraller. Har du försökt att dra bort dem med tÄng istÀllet för att skÀra i dem (vet inte om det Àr effektivare men det kan hÀnda att du dÄ lÀmnar mindre rester som blir till nya knappar)? Jag hade nog begrÀnsat omrÄdet sÄ att de inte kan sprida sig via din LS genom att skapa separata stenpartier.MvhPeter Citera
DaTrucka Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Ett alternativ Àr ju att lyfta ut en sten i taget och lÄta den torka i nÄgon vecka eller tvÄ pÄ ett sÀkert stÀlle, sedan skrubba av den med borste i en hink med vatten. Hanskar pÄ naturligtvis. LÄta den torka igen och sedan lÀgga tillbaka i karet.Jag hade nog kört denna varianten med en sÄdan invadering av knappar.Eller byta stenar med andra som vill ha lite knappar. Citera
joaslim Postat 7 juli 2007 Författare Postat 7 juli 2007 Jag provar att rikta en 6045a mot dom och kan se att dom inte trivs med vatten blÄset dÄ kanske dom ger upp och försvinner.Vad tror ni? Citera
Guest Putt Postat 7 juli 2007 Postat 7 juli 2007 Det Àr sÄÄÄÄ illa att det Àr sÄ mÄnga mil mellan oss som vanligt inom denna hobby annars hade jag kommit pÄ en ggn =). Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.