Gå till innehåll

rev till FO


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag tycker att du ska stoppa i fiskar och se vilka koraller som klarar sig :) Det är lite mer sport, för några år sedan sa man att man absolut inte kunde ha kejsare med koraller (vilket man kan) Kör på så stenen ryker. Ring mig när du vill ha mer fisk så byter vi till ett större kar, för du har plats för större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du ska stoppa i fiskar och se vilka koraller som klarar sig :) Det är lite mer sport, för några år sedan sa man att man absolut inte kunde ha kejsare med koraller (vilket man kan) Kör på så stenen ryker. Ring mig när du vill ha mer fisk så byter vi till ett större kar, för du har plats för större.

jag har ju en imperator och den har inte rört mina koraller. tanken är ju att man kan sälja av lite fisk och koraller som sedan kan gå till det nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som rekommenderar fiskar de inte prövat någon längre tid. Jag var tvungen att sälja min hepatus som växt ur mitt 140 cm kar. Och då var den bara halvvuxen. Om jag kommer ihåg rätt 16- 17 cm.

Picasson blir ungefär 25 cm och den gula kirurgen 20 cm i havet. Men hepatusen är en flitigare simmare förstås som behöver mer utrymme i förhållande till sin storlek.

Jag tror att gula kirurger kanske kan klara sig bra i ett 1,5 meters kar och picasson i ett 2 meters. Men egentligen är det faktiskt minimum. Och jag garanterar inte på sikt att det går bra. Kanske de växer ur de karen också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

styr tillbaka tråden lite, min Euxiphipops xanthometapon - diadem kejsare tuggar i sig röda skivisar, fungia, sinularia mjukisar och dom flesta lps:er utom euphyllia -tror jag...? och självklart sps:er. så skaffar du kejsare så hoppas jag att du har bättre tur än mig.

menar bara att om du skaffar kejsare så är det bara att prova sig fram vad som går riskfritt utan att bli uppätet i ett FO med div kejsare m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som rekommenderar fiskar de inte prövat någon längre tid. Jag var tvungen att sälja min hepatus som växt ur mitt 140 cm kar. Och då var den bara halvvuxen. Om jag kommer ihåg rätt 16- 17 cm.

Picasson blir ungefär 25 cm och den gula kirurgen 20 cm i havet. Men hepatusen är en flitigare simmare förstås som behöver mer utrymme i förhållande till sin storlek.

Jag tror att gula kirurger kanske kan klara sig bra i ett 1,5 meters kar och picasson i ett 2 meters. Men egentligen är det faktiskt minimum. Och jag garanterar inte på sikt att det går bra. Kanske de växer ur de karen också?

men rätta mig om jag har fel. ni säger dubbelt så stort kar vilket är ca 700 liter.. en clown som blir 50-60 cm i havet. är inte det också för litet då egentligen? och varför kan man inte sälja/byta ut dom när dom växer ur karet. fiskarna växer ju inte ur karet så man får byta var och varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

styr tillbaka tråden lite, min Euxiphipops xanthometapon - diadem kejsare tuggar i sig röda skivisar, fungia, sinularia mjukisar och dom flesta lps:er utom euphyllia -tror jag...? och självklart sps:er. så skaffar du kejsare så hoppas jag att du har bättre tur än mig.

menar bara att om du skaffar kejsare så är det bara att prova sig fram vad som går riskfritt utan att bli uppätet i ett FO med div kejsare m.m.

tanken var väl att jag inte skulle lägga så mycket pengar och energi på koraller utan istället lite coola firrar. jag har en imperator nu som är helt fridfull mot korallerna. har inte sett han ta en enda tugga.

vad finns det mer för tuffa fiskar som man har missat? va egentligen det jag ville veta här i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus tycker inte om gyltor, han säger att "då kan man lika gärna ha malawiciklider".

:)

Kanske ingen dum idé.. ;)

Nä, skojar bara men jag förstår inte vitsen med att köpa in alldeles för stora fiskar som stressar runt och sen sälja dom när man till slut märker själv att det är ohållbart!

Tycker att många ser alldeles för kortsiktigt på hobbyn, startar/lägger ner, köper & säljer.

Alla gör vi olika men jag förstår det inte riktigt, det tar lång tid att bygga upp ett rev, och tur är väl det annars skulle det varit trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, "ha ha" det va kul.. hmm.

men alltså, denna disskution har varit på väggen sååå många gånger! egentligen då så om man jämför havet med ett akvarium. vad är rätt vad är fel? kanske till och med att clowner behöver 1000 liter, för jag tror att i havet så simmar dom under sin livstid på en större yta än en kubik.

herregud. då kan man ju lika gärna lägga ner allt vad saltvattensakvarium heter.. eller i varje fall kirurger som ändå är aktiva simmare. hmm

Det är ju inte bara ett kar jag behöver, för det skulle jag säkert kunna köpa. men sen ska ju allt uppgraderas. och det kostar massor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ingen dum idé.. ;)

Nä, skojar bara men jag förstår inte vitsen med att köpa in alldeles för stora fiskar som stressar runt och sen sälja dom när man till slut märker själv att det är ohållbart!

Tycker att många ser alldeles för kortsiktigt på hobbyn, startar/lägger ner, köper & säljer.

Alla gör vi olika men jag förstår det inte riktigt, det tar lång tid att bygga upp ett rev, och tur är väl det annars skulle det varit trist.

kanske är det så, men vad ska du göra när din sohal växer ur ditt kar? inte ha kvar den i karet och plåga den? då måste man byta ut den eller sälja den för att den ska få större. jag vill inte hålla på och hacka, men du förstår säkert vad jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att jag sett mina percula längre än en halvmeter från sitt favoritställe det sista halvåret. Så mig skulle det inte störa att ha ett perculapar i ett hundraliters kar.

Men för sohal är mitt tre meters kar alldeles för litet.

Och många gyltor är faktiskt riktigt kul.

Likaväl som alla Malawi inte är Mbunas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick reda på av Richard att det fanns ett 650 liters kar för inte alls mycket pengar. måtten är 150x65x65. frågan är bara hur mycket som tillkommer förutom karet och bänken som man får bygga själv. jag VET att det alltid tillkommer mer, men frågan är hur mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag tycker att du ska stoppa i fiskar och se vilka koraller som klarar sig :) Det är lite mer sport, för några år sedan sa man att man absolut inte kunde ha kejsare med koraller (vilket man kan) Kör på så stenen ryker.

Kanske är precis som man ska göra, så som du säger Richard. Slänga i en tryckare och se hur mycket som ryker.. blir det för mycket får man väl deala med handlaren så att han ev. kan ta tillbaka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att nästan alla här på guiden , inte minst jag själv ,aldrig skulle kunna ha det fisk beståndet hemma om alla fiskarna var fullvuxna .

Hur många av er som har tex en Imperator hemma, skulle kunna ha kvar den när den blir ca 40 cm.

Mvh

Magnus

Det är nog inte så många, men är det inte så med dom allra flesta fiskarna? hur många skulle kunna ha en fullvuxen kirurg ex? om man inte har 2-3 kubik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...