Gå till innehåll

Djur i Levandesten ???


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

ok men de bra då ska jag vänta med att lägga i mer sten och som sagt fortsätta läsa i mina böcker. Hur måna putsarräckor ska jag ha i mitt kar jag har funderat på 4 putsarräkor 2 eld och 2 pepparmint. Är det en bra kombination i ett 400 liters???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det är läge så ska jag rota fram någon sten med mycket djur på.

Håller på att starta upp ett refugium just nu (tack Stigigemla).

Där kommer snart att vara en massa pods, maskar, stjärnor, små snäckor mm så det blir inga problem att få djur från mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en massa olika sorters stjärnor, jag har några intressanta små som filtrerar vattnet (tack Dykarn!). Har även två sorters (grön + sandfärgad) som jag trodde var bovar men visar sig vara fredliga.

De man ska akta sig för är de som är kända terrorister + de som förökar sig okontrollerbart ( man det viasar bara att karet är i olag).

Någon som har länken till ohyra? Annars får jag leta fram en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte lägga i absolut all sten du tänkt ha på en gång, acuascapa klart å sen låta det rulla på ? Orka lägga i mer sten efter ett tag, då måste man ju börja rota bland all sten igen för att få det snyggt.

Blir det en "fet" spik så kan smådjuren dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag skrubba den nya stenen ?? går det göra det i osmosvatten elelr måste det va salt i??? om det ska va salt i hur hög salinitetshalt ska det va???

Läser du inte svaren som folk tar sig tid att ge dig? Sedan en fråga i all välmening; varför använder du tre frågetecken efter varje fråga du ställer? Spara på fingrarna :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att starta mitt andra kar. Ett 400l kar med ca 65kg sten i. Har haft stenen i under ca 3 veckor nu (köpte sten i ett par omgångar under ett par veckor). Jag ser ännu inget liv i form av annat är några knappar och ett par feather worms. Jag vill minnas att det var precis likadant i mitt första kar. Där har det sedemera dykt upp både det ena och det andra inklusive krabbor och sniglar och jag hittar nu sex månader efter start fortfarande nya djur.

Jag är alltså inte helt säker på att man ser så mycket liv de första veckorna. Om mina kar är regel eller undantag vet jag dock inte. Har dessutom inte letat så mycket nattetid i mitt nya kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du inte svaren som folk tar sig tid att ge dig? Sedan en fråga i all välmening; varför använder du tre frågetecken efter varje fråga du ställer? Spara på fingrarna :) .

OT: Peter, vi tänker på samma sak, jag noterade detta i någon annan tråd av mikaelglad. Borde kanske heta "frågetriss" eller kanske "frågeglad". Vad tycker du själv, Mikael??? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du inte svaren som folk tar sig tid att ge dig? Sedan en fråga i all välmening; varför använder du tre frågetecken efter varje fråga du ställer? Spara på fingrarna :) .

Angående frågetecknen så e det nog bara en dum ovana.

Om du syftade på det med sten om jag kan skrubba den i osmos så jo men va trött igår och tänkte kanske inte så mycket innan man skrev :).

Hur många ocelaris kan man ha i ett 400 liters kar? <--- Bara ett frågetecken :)

jag funderar på att köpa 10 stycken direkt, e det för många har hört att dom kan börja strida när dom börjar leka och så. Och hur stora blir dom jag har läst att dom bli 8 cm men hört att dom oftast inte blir mer än 4-5 cm stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte lätt för plottrigt med så många ocelaris? I försäljningskar där man ser många ocelaris känns det som om det är väl för mycket av samma oranga färg. Dessutom är ocelaris inga stimmfiskar, vilket ger ett ännu rörigt intryck. Kanske bättre att satsa på chromis i så fall, som stimmar och är mycket roliga(-re) att kolla på? Bara en tanke vad gäller det estetiska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De beror konstigt nog på hur karet är inrett. I normalffallet blir det bara ett revir i ett 400 liters men om du t.ex lyckas etablera en lämplig anemon i varje ände av karet kan det bli två. I varje revir blir det bara en hona som kan bli 7 -8 cm.

Till varje hona blir det normalt en hane men är karet stort kan det bli flera. Hanen blir 5 - 6 cm. Övrig occelaris har inget aktivt kön och stannar normalt på mindre storlek än hanarna. De kan vara accepterade i reviret men det är ingen regel. Ibland - ibland inte.

Jag tror du får mer nöje med två Clownfiskarter. Det är mycket lättare att etablera två revir om det är olika arter.

Clownfiskarterna har könet hormonstyrt så köper du en större och en mindre av samma art blir de garanterat ett par. Köper du två lika stora slåss de om vem som skall få vara hona.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där det funkar ju utmärkt även med ett frågetecken ;) !

Du ska absolut inte skaffa 10 st Ocellaris till ditt 400L. De behöver betydligt större revir för att en så stor grupp ska kunna fungera (havet typ). Skaffa två är mitt råd. Den ena blir automatiskt en hane och den andre en hona. Har man en större grupp brukar det bara bli en hanne (one lucky fish). Om någon haft två par eller fler i ett 400L utan problem så rätta mig gärna.

Edit: Stig hann före mig och jag håller också med honom att två arter är bättre och att inredningen möjligen kan möjliggöra två par av samma art.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så det skulle kunna fungera om jag har 4 ocellaris och 2 svarta som ser ut som ser ut som ocllaris vet ej latinskt namn.

Hur många Blennider kan man ha???

Hur måna putsarräckor ska jag ha i mitt kar jag har funderat på 4 putsarräkor 2 eld och 2 pepparmint. Är det en bra kombination i ett 400 liters???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej occelaris, percula och svart percula brukar fungera som en och samma art i akvariet. Blennider kan jag inte säga lika säkert. Ecsenius bicolor brukar alltid slåss så att där går det bara med en. Men E. midas brukar gå bra att ha parvis och jag har sett andra blennider, små inte artbestämda som gick många tillsammans utan problem.

4 putsarräkor går utmärkt att ha. Beträffande att ha de andra räkorna tillsammans med dem tror jag det handlar mycket om tur eller otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...