Gå till innehåll

El Fel!?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Hej jag höll på och pillade i akvariet igår , jag skulle ställa in skummaren och kom åt min mh på samma gång som jag hade fingrarna i vattnet och fick mig en stöt? Jag vet att jag inte ska ha min mh på alla redan jag ville sätta på den i 1 min och bara se hur ljuset va. Någon som vet va det kan finnas för orsaker till att jag fick mig enstöt? Det va ingen jätte stöt men man kände ändå ett obehag.Jag vet att det kan va någon ledning som ligger mot godset i lampan me kan det även vara något annat som ligger och leder ström i all utrustning i akvariet? Typ genom min fördelningsdosa eller e det troligaste att det bara är i min mh.? Jag är inte jätte haj på el.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har jordade uttag hemma kan avstörnings kondensatorer i MH:n leda upp till 5 mA. Det är ingen farlig ström men har man småsår på fingrarna eller i nagelbanden kan det kännas ordentligt. Pumparna för över litet ström kapacitivt också men det är mindre.

Dessutom kan det ju vara fel på vilken som helst av de elgrejor du har inkopplat.

Är du osäker kan du ta med alla grejorna hem till mig så kollar jag genom dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uttag i kök brukar vara jordade men det kan ju också vara någon ojordad pump/utrustning som felar. Jag har en 30 mA jordfelsbrytare utan nollspänningsskydd på all utrustningen till karet, ett billigt sätt att öka säkerheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det undrar jag också. Jag har en gammal från Eltecno (i form av en kort skarvsladd) men de modeller som finns på tex Claes Ohlsson har alla nollspänningsskydd vilket gör att de måste återställas efter ett strömavbrott. Byggvaruhus/järnhandlare kan tänkas vara bra ställen att leta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga men om armaturen verkligen är jordad borde spänningen komma från något annat i karet tycker jag, är den inte jordad skulle jag gissa på lampan. Man måste nog mäta för att få veta säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kopplade i lampan på ett annat ställe och då fick jag ingen stöt av lampan då höll jag i den på flera olika ställen med båda händerna. Så jag undrar va som e fel. och som du sa stig att jag har lite småsår på fingrarna men det är jordade kontakter och fick ju ingen stöt nu i en annan kontakt. någon som vet va det kan vara ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip all utrustning du har i akvariet läcker lite ström, så kallad läckström. Läckströmmen från 1 st utrustning är sällan speciellt hög. Men som Greger skriver så summeras läckströmmarna från alla dina grejer och summan blir tillräckligt hög för att du ska känna av den. Så länge det är läckströmmar som överförts kapacitivt till vattnet är det ingen fara.

Farligt kan det bli om det är någon av dina grejer som är skadade så att du har ett isolationsfel. Då kan det handla om strömmar som kan bli farliga. Om du fortfarande är osäker tycker jag du ska nappa på Stigs erbjudande om hjälp att kolla upp grejerna.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma med min o man håller en hand i karet å stöter till mh så kittlar det lite har intalat mig att det inte är mycket att bry sig om.

Jag vet om det å det är ingen annan som ska vara i mitt kar men händerna så då kan det få vara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du mäter en spänningspotential på lampans hölje betyder inte att läckströmmen är så pass hög att den är farlig. Om lampan inte var jordad när ni mätte så är det inte konstigt att du mäter en spänning på lampan. Den potentialen kan föras till höljet via filterkondensatorer eller möjligen kapacitiva kopplingar i drosseln.

När vi certifierar produkter mot elsäkerhetsstandarder är det nivån på läckströmmen som är intressant. Om läckströmmen är tillräckligt låg är det ingen fara att det ligger en spänningspotential som du berör.

Det var lite kuriosa från elsäkerhetsbranshen.

Är du det minsta osäker så ska du självklart byta ut den. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...