Ted Camenius Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Finns det något sätt o mäta järnhalten i akvariet?Anledningen att jag skulle vilja göra det är att de flesta av mina sps:er har lite grönt på sig, vissa mer andra mindre.Tex. en creamfärgad acropora med lila toppar, innan topparna färgat ut till lila har alla haft grönt på sig. Flera koraller som jag misstänker inte ska ha grönt i sig har det.Det jag TROR kan vara boven, rätta mig om jag har fel eller kom med egna teorier.1. Min algmagnet (vanlig akvariemodell) som alltid sitter i akvariet läcker ut nåt. (är det förresten rekommenderat att alltid ha den i vattnet?)2. Jag har fosfatremover från Fauna marine som e järnbaserad. Citera
stigigemla Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Jag hade problem med dålig grön färg på ett antal koraller. Framför allt Euphylliorna var nästan genomskinliga och Montipora confusa var nästan helt brun.Liten förbättring fick jag med järntillsats och med NaCl fritt salt men det som gjorde susen var att jag började tillsätta natiumnitrat. Men nitrathalten är under 1 mg/l.Algmagneten har en keramisk magnet som om jag är rätt underrättad inte innehåller järn.Kanske du har litet nitrat i vattnet? Citera
Ted Camenius Postat 19 juli 2007 Författare Postat 19 juli 2007 Jag hade problem med dålig grön färg på ett antal koraller. Framför allt Euphylliorna var nästan genomskinliga och Montipora confusa var nästan helt brun.Liten förbättring fick jag med järntillsats och med NaCl fritt salt men det som gjorde susen var att jag började tillsätta natiumnitrat. Men nitrathalten är under 1 mg/l.Algmagneten har en keramisk magnet som om jag är rätt underrättad inte innehåller järn.Kanske du har litet nitrat i vattnet?Mitt nitrat test (salifert) är helt ofärgat..Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag har inte för lite grönt utan åt andra hållet för mycket, på fel koraller. Jag tillsätter heller inget järn kanske jag skulle tillägga. Det enda jag tilsätter är tropic marines balling (bioliquid calsium ABC). Citera
jimmy Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 jag har haft algmagnet som rostat så nått är det i dom så jag har aldrig min i när jag inte använder den Citera
Wiking Postat 19 juli 2007 Postat 19 juli 2007 Ett mycket bra tips är att aldrig ha något i karet som absolut inte måste vara i vattnet, då behöver man inte fundera eller oroa sig. En algmagnet behöver bara vara i karet när den används. Citera
Ted Camenius Postat 20 juli 2007 Författare Postat 20 juli 2007 Finns det nåt tillförlitligt sätt o mäta järhalten i vattnet?Har ialf tagit upp magneten nu men den verkar vare hel o fin.Kan fosfatremovern läcka ut järn? Citera
stigigemla Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Nej det mesta järnet i vattnet är organiskt bundet och omätbart. Vid pH 4 är lösligheten för järn i storleksordningen 1 mg/l. För varje pH- enhet högre minskar lösligheten 100 gånger så vid pH 8 blir den ungefär 0,00000001 mg/l. Men det är tänkbart att bakterier kan sätta sig i porerna på fosfatremovern och ta upp järn.Jag har sex flytande algmagneter av tre fabrikat sittande i karen. Ingen av dem ser ut att rosta. Min erfarenhet av Acropora är att de alltid får en annan färg när man flyttar dem. Till och med hos mig som har cirkulerande vatten mellan de olika karen.De brukar bli ljusare om man sätter dem närmare en MH. Med ozon i vattnet ljusnar de också.Med bra kalcium + magnesiumvärde slår polyperna ut mer och de har ofta en annan färg än själva korallhuden. (oftast gråare). Citera
Sillen Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Det finns algskrapor som rostar och då även fäller ut järn. Jag vet då jag själv har en som rostar. Jag vet inte om du såg att jag hade 2 skrapor. Den ena jag har är det möjligt at fästa rakblad i för att kunna skrapa bort oönskade kalkalger och den magneten i den rostar. Det syns tydligt om jag inte tagit ut skrapan i karet och sedan tar i sär den. Citera
Ted Camenius Postat 20 juli 2007 Författare Postat 20 juli 2007 Det finns algskrapor som rostar och då även fäller ut järn. Jag vet då jag själv har en som rostar. Jag vet inte om du såg att jag hade 2 skrapor. Den ena jag har är det möjligt at fästa rakblad i för att kunna skrapa bort oönskade kalkalger och den magneten i den rostar. Det syns tydligt om jag inte tagit ut skrapan i karet och sedan tar i sär den.Såg aldrig dina algskrapor fanns betydligt mer spännande grejer att se Har i vilket fall tagit den ur vattnet nu och den ser inte rostig eller trasig ut "modell vanlig"Ska försöka ta några bilder i eftermiddagen på de koraller jag pratar om, kanske visar sig vara helt i sin ordning. Citera
greger Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Utan osmos och mycket järn i dricksvattnet kan kanske bli problem, men som Stig skriver så är löslighet på järn i "vårt" pH-område obefintlig.Jag tycker Viking hjar en klockren poäng i sitt inlägg. Citera
Wiking Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Jag skriver av erfarenhet. En gång, sent 70-tal, startade jag ett saltkar och lät det stå och mogna enligt dåtidens 'regler'. Första djuret i karet var en fisk och han dog inom 1 timma av uppenbar förgiftning. Efter lång tids funderan drog jag slutsatsen att det var magnetskrapan som var boven. När den undersöktes visade det sig att den rostat ordentligt.Stig har säkert helt rätt att många av dagens magnet skrapor inte rostar. Men man kan aldrig vara nog försiktig. Citera
Ted Camenius Postat 20 juli 2007 Författare Postat 20 juli 2007 Utan osmos och mycket järn i dricksvattnet kan kanske bli problem, men som Stig skriver så är löslighet på järn i "vårt" pH-område obefintlig.Jag tycker Viking hjar en klockren poäng i sitt inlägg.Osmos ser jag som självklarhet, glömde nämna att jag bara använder osmosvatten. Citera
stigigemla Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Jag tror rostfritt eller förnicklade saker är betydligt farligare än rent järn. Nickel är giftigt och rostfritt innehåller krom som också är giftigt. Citera
Ted Camenius Postat 20 juli 2007 Författare Postat 20 juli 2007 Här kommer några bilder som visar hur det ser ut.Bilderna visar 2 av mina fraggar.Den första ska vara cremefärgad med lila toppar vilket några andra lite större fraggar av samma art blivit.Den andra ska vara rosa.Har också 2 sorters stjärnpolyper (fick inga bra bilder på dem) den ena som ska vara grön är jättegrön fin, medans den som ska vara vit har ett lite grönt skimmer över sig som inte fanns när jag startade akvariet. Citera
Capote Postat 20 juli 2007 Postat 20 juli 2007 Vi brukar ju säga att stenkorallerna blir bruna vid högre näringsvärden. Zoxanthellerna befolkar ytligare delar av vävnaden och döljer klorofyllen. I Teds akvarium är nitraten omätbar och han kör fosfatfilter men ändå mörknar de. Jag har en rosa hysterix som sitter delvis i skugga och delvis i dirkekt MH-ljus ca. 2 dm under ytan. Jag tog en bild på den ikväll uppifrån och jag fick inte vattnet riktigt stilla, så det var svårt att få till bilden. Men bilden visar i alla fall, tycker jag, ljusets stora betydelse för färgutvecklingen. Jag har (tror jag) låga näringsnivåer i min burk. Förmodligen samma anledning att mängden zox minskar i de ytliga delarna under stark belysning. Går vi över gränsen får vi "blekning". Citera
Ted Camenius Postat 21 juli 2007 Författare Postat 21 juli 2007 Vi brukar ju säga att stenkorallerna blir bruna vid högre näringsvärden. Zoxanthellerna befolkar ytligare delar av vävnaden och döljer klorofyllen. I Teds akvarium är nitraten omätbar och han kör fosfatfilter men ändå mörknar de. Jag har en rosa hysterix som sitter delvis i skugga och delvis i dirkekt MH-ljus ca. 2 dm under ytan. Jag tog en bild på den ikväll uppifrån och jag fick inte vattnet riktigt stilla, så det var svårt att få till bilden. Men bilden visar i alla fall, tycker jag, ljusets stora betydelse för färgutvecklingen. Jag har (tror jag) låga näringsnivåer i min burk. Förmodligen samma anledning att mängden zox minskar i de ytliga delarna under stark belysning. Går vi över gränsen får vi "blekning".Tror du har en poäng där.. får inte mina koraller att bli riktigt så ljusa jag vill att de ska vara.Kör idag en 250w metallhalogen mitt över karet som är ett välvt 350liters, har dock ordnat fram 2st 70w som ska belysa från sidorna mot mitten för att få bort skuggsidan på korallerna. Väntar bara på få hem lamporna till armaturen. Fungerar inte det utan 70wattarna är för klena tänkte jag ändra till 2x250w men vill helst inte göra det då det kommer bli svårt o komma åt min interna sump.Så att korallerna inte visar sin fulla färg och är lite brunare pga ljuset fast näringsvärdena är låga köper jag, men kan det också göra att de får mer grönt i sig? Citera
Capote Postat 21 juli 2007 Postat 21 juli 2007 The relationship between cnidarians and dinoflagellate algae is termed as "symbiotic", because both the animal host and the algae are benefiting from the association. It is a mutualistic interaction. For some cnidarian species, it has been studied whether or not they could even survive without the dinoflagellate algae. Before discussing the different advantages between the symbiosis of cnidarians and dinoflagellate algae, a brief overview of dinoflagellate characteristics must first be presented. Dinoflagellate algae make up the division Pyrrophyta. Only about half of the species of dinoflagellates have photosynthetic pigments, the species that do not have photosynthetic pigments are heterotrophs, meaning they are able to use organic compounds in the dark as energy sources (Sze 1993). The symbiotic dinoflagellate algae known as zooxanthellae contain photosynthetic pigments and use sunlight to produce nutrients for both itself and its host. Most dinoflagellates are unicellular flagellates, but there are some colonies of flagellated cells, non-flagellated cells, palmelloid aggregations, and filaments known (123). Zooxanthellae are unicellular flagellates. The chloroplasts of dinoflagellates may be red, green, or blue-green, but are most commonly brown in color. Zooxanthellae are usually a brownish color (Smith 32). Dinoflagellates can reproduce either by division into two daughter cells, or by formation of zoospores (Sze 1993). Most dinoflagellates have two flagella, one that trails in the water; the other is wrapped around the "waist" of the cell like a belt confined to a groove in the plates. The flagella make the dinoflagellate motile, and they can move up to three meters in one day (Milne 139). The majority of dinoflagellates are marine, but there are several hundred freshwater species. Dinoflagellates have been known to cause illnesses due to toxins some species manufacture, and they also cause episodes such as red tides. Ciguatera is an illness that is widespread through the tropics this is acquired by eating raw or cooked fish. The dinoflagellate that causes this is a rare species called Gambierdiscus toxicus. Red tides are caused under some conditions that allow species to grow from one hundred or fewer organisms per milliliter to some million or more and this gives the water a red tint known as a red tide. The toxins involved in red tides, cause widespread kills of fishes and other organisms. The species known to cause red tides are Gymnodinium and Gonyaulax found in the U.S. Atlantic and Pacific, respectively (140). Zooxanthellae, which are the symbionts involved in the interaction with cnidarians (and other phyla, such as Mollusca), are important in many ways to their hosts. Each class of Cnidaria will be discussed separately, and the advantages to each unique symbiotic interaction with zooxanthellae (with the exception of Hydra) will be elaborated upon. The dinoflagellate algae that is found in cnidarians, is from the genus Symbiodinium. This is the genus that is also known as "zooxanthellae" (Day 1994).Sen finns det massor av diskussioner om att järnbrist är negativt för zox och tillförsel av järn kan motverka blekning. Men då pratar vi om bivalent järn. Jag tillför bivalent järn och mina gröna koraller har bra grön färg så visst påverkar det.Jod har varit på tapeten som att den kan ge gröna färgskift vid överdosering men då framförallt synligt hos gula koraller. Citera
Ted Camenius Postat 21 juli 2007 Författare Postat 21 juli 2007 Sen finns det massor av diskussioner om att järnbrist är negativt för zox och tillförsel av järn kan motverka blekning. Men då pratar vi om bivalent järn. Jag tillför bivalent järn och mina gröna koraller har bra grön färg så visst påverkar det.Jod har varit på tapeten som att den kan ge gröna färgskift vid överdosering men då framförallt synligt hos gula koraller.oken liten fråga till Om även jod kan orsaka den gröna färgen hur kommer det till akvariet om jag inte tillsätter extra, finns det i saltet eller på annat håll? Citera
Capote Postat 21 juli 2007 Postat 21 juli 2007 Visst finns det jod i nytt salt, men absolut inte i de koncentrationer som vi pratar om här. Du kan alltså utesluta jod som orsak om du inte tilsätter det separat. Citera
Ted Camenius Postat 14 augusti 2007 Författare Postat 14 augusti 2007 Nu har algmagneten varit utanför akvariet i 3 veckor och allt extra grönt har försvunnit, började avta redan efter några dagar. Så antingen var det algskrapan eller så nåt annat men borta är det ialf Citera
PatriksS Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Järnoxider synes läcka ut järn:Iron Oxide Hydroxide (GFO) Phosphate BindersWhat else might iron oxide hydroxide do? Biological effects4. The release of soluble iron hydroxide itself may irritate certain corals, although many aquarists dose chelated iron without such effects. The iron hydroxide may, however, nucleate the precipitation of calcium carbonate in sub-optimal places, such as tissue surfaces. It may also bind directly to tissues. Citera
stigigemla Postat 15 april 2008 Postat 15 april 2008 Läste du artikeln Patrik?Det står att lösligheten av järnhydroxid i saltvatten är mellan 0,02 och 2 ppb.Och att koraller reagerat negativt vid järnhalter mellan 7 och 20 ppm. En skillnad på någonstans emellan 3500 och 1000 0000 gånger i järnhalt.I slutsatsen på artikeln rekommenderar författaren också användning av järnbaserad fosfatremover. Har du prövat?Jag har och hos mig fungerar det bra mot fosfat. Citera
PatriksS Postat 16 april 2008 Postat 16 april 2008 Stig, det du skriver är tyvärr en förvridning av vad som står i artikeln. Vad som faktiskt står där är att järn hindrar utfällning av kalcium vid högre järnhalter. Detta är inte detsamma att järn inte kan på andra sätt irritera korallerna. Läs istället citatet i mitt tidigare inlägg nogrannare. Nedan står det inget om att korallerna reagerar negativt, eller hur? Ordet koraller finns inte ens i texten.At high concentrations, iron inhibits the precipitation of calcium carbonate. While different researchers find different threshold concentrations for this inhibition (>25 ppm in one case,14>7ppm in another case15), it is a well established and studied phenomenon. Jag har provat fosfatremovers, såg inget positivt, bara mörkare vatten. Håller mig till vodka istället. Men att diskutera huruvida det är bra använda fosfatremovers eller inte är ju lite OT här, eftersom tråden handlar om järnläckage.För övrigt kör inte Randy Holmes-Farley själv med fosfatremovers, han bara rekommenderar det. Själv kör man med skummare, aktivt kol och makroalger, se slutet av artikeln. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.