Gå till innehåll

vilken brunalg och hur bli av med den?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Det finns sida opp och sida ner om detta så annvänd sökfunktionen på start sidan. Jag låvar att du får svar på din fråga.

Jorå sökt har jag gjort i massor, men det e svårt o veta när man inte hittar nå bilder.

Är ni säkra på kiselag? brukar inte de komma vid uppstart och inte efter 7månader.

Att jag e fundersam beror på ludenheten och att den sitter stenhårt fast.

Har aldrig haft problem med alger, förrutom några fläckar med Lobophora.

Hur kommer det sig att det helt plötsligt dyker upp kiselalger? brukar inte de koma vid nystart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lite som de alger vi har haft under en längre tid. Våra är dock rödbruna och ser ut som en plysch-mata. Sitter som berget och inga djur tycks gilla dom. Dock tycker vi oss se att dom försvunnit lite då vi lyckats sänka temperaturen i karet från 27-28 till runt 25.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jag rätt om de är små bubblor?? i såfall kan de vara cyanobacterier, dvs en blåggrönalg/slemalg. de är egentligen inte en alg utan alltså en bakterie. Kommer oftast nån gång i slutet på en mognadsprocess som du säkert vet. man kan höja Kh.t, o ibland höja redoxen med ozon(enligt fosså), o ibland öka mängden blåljus. Till slut brukar dessa försvinna när bakterien inte längre har någon näring kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter lite som de alger vi har haft under en längre tid. Våra är dock rödbruna och ser ut som en plysch-mata. Sitter som berget och inga djur tycks gilla dom. Dock tycker vi oss se att dom försvunnit lite då vi lyckats sänka temperaturen i karet från 27-28 till runt 25.

Är det inte en sådan här alg ni har då? Ni skrev också i någon tråd att ni hade en fosfatreaktor där ni inte bytt media på flera månader - kan det bero på mättad media, att fosfatet inte längre absorbera(t)s?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte en sådan här alg ni har då? Ni skrev också i någon tråd att ni hade en fosfatreaktor där ni inte bytt media på flera månader - kan det bero på mättad media, att fosfatet inte längre absorbera(t)s?

Vi bytte för en tid sedan rowaphosen i strumpan i sumpen. Dock borde inte den behövas då vi kör bakterietillsatser som skall ta bort både nitrat, nitrit, amonium och fosfat (om jag minns rätt). Alla värden är dock 0 enligt saliferts tester.

De har dock som sagt minskat aningens i omfång nu. Kan bero på att vi minskat tempen genom att höjja armaturen och monerat en fläkt som kyler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jag rätt om de är små bubblor?? i såfall kan de vara cyanobacterier, dvs en blåggrönalg/slemalg. de är egentligen inte en alg utan alltså en bakterie. Kommer oftast nån gång i slutet på en mognadsprocess som du säkert vet. man kan höja Kh.t, o ibland höja redoxen med ozon(enligt fosså), o ibland öka mängden blåljus. Till slut brukar dessa försvinna när bakterien inte längre har någon näring kvar.

Det är gruskorn inte luftbubblor :)

Cyano är det inte, det är väl mer som en slemmig matta som man lätt suger bort vid vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger brukar vara lätta att skrapa bort. Och visst brukar de komma mest vid nystart. Fast jag fick en dust med dem när silikatfiltret tog slut.

Visst kan det vara en kiselag, märker att jag fått lite mer alger i gruset fast de är ljusare.

De är dock INTE lätta att skrapa bort, den luddiga ytan släpper lätt men det bruna sitter hårt.

Kan det vara nån typ av den Lobophoria som jag har fast den inte växer som flak?

Ang. kisel så har jag faktiskt inget silikatfilter på min osmos. Har dock aldrig tidigare haft problem med alger. Av de jag känner i Västerås som har saltvatten kör ingen med silikatfilter då dessa värden ska vara låga här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi bytte för en tid sedan rowaphosen i strumpan i sumpen. Dock borde inte den behövas då vi kör bakterietillsatser som skall ta bort både nitrat, nitrit, amonium och fosfat (om jag minns rätt). Alla värden är dock 0 enligt saliferts tester.

Aha, okej, ni kör med någon kolmetod alltså? Kanske kan man gå upp en aning i tillsatsen av själva kolkällan (ej bakterietillsatsen)? Under den korta tiden jag kört med en kolkälla (vodka + socker) så dog algerna ut när jag höjde dosen. Akta er bara för överdosering.

De har dock som sagt minskat aningens i omfång nu. Kan bero på att vi minskat tempen genom att höjja armaturen och monerat en fläkt som kyler.

Japp, en lägre temperatur innebär oftast lägre ämnesomsättning, dock är det fortfarande bekämpning av symtomen och ej grundproblematiken. Kolla gärna igenom vad som kan ger algerna näring (noll med Salifert är inte att lita på). Hur matas det? Kör ni med substrat? Mycket sten? Sämre cirkulation? Skummare som rengörs för sällan? Osv.. osv. Mycket att välja på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visa bakterietillsatser kan orsaka brunalger vid överdosering.

Kör bara TM balling för tillfället, men tror jag ska testa det där mirakelmedlet ala tv-shop du skrev om.

Ska nog skaffa ett silikatfilter med ialafall kan ju inte skada.

Sen har jag äntligen fått tag på en liten Naso litteratus, ska hämta den i morgon. Får se om den tar dessa alger?, jag ska ialafall bli av med mina Lobophora.

Kör du det där mirakelmedlet för jämnan? eller körde du bara en kur för algerna? (läste din trår men hitta inget om ifall du fortfarande använde det.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...