Gå till innehåll

Brevväxla knappar


peyy

Rekommenderade inlägg

Utförde ett experiment med en saltkompis där vi undersökte möjligheterna att billigt skicka knappar till varandra. Vi skickade två knappolyper som var inlindade i fuktig hushållspapper inne i en fryspåse med några matskedar vatten som vi sedan knöt och stoppade in ett vadderatkuvert, resultatet var lyckat och nu har knapparna återhämtat sig i hans akvarium.

Vi använde oss utav klass1brev som tar en arbetsdag för att skickas till mottagaren förutsatt att man lämnar brevet innan dom tömmer. Det är viktigt att man inte använder ett för stort brev då det kan lämnas in till posten för avhämtning vilket kan fördröja det hela.

Totalt kostade detta runt 20:- Vi hade vadderatkuvert hemma så det blev lite billigare.

Detta möjliggöt att vi kan brevväxla knappar med varandra från hela landet. Detta alternativ är både enkelt och billigt och så får man en ökad variation av knappar istället för att ha ett område täckt utav en sort vilket är ganska tråkigt imo. Detta alternativ är framförallt bra för folk med små akvarier som vill ha många knappar men blir förhindrade då butikerna ofta säljer stora stenar med knappar som då inte lämnar kvar utrymme för annat, sen är utbudet inte alltid det bästa utan man måste resa runt hela sverige för att få en arsenal utav färgglada knappar.

Då vi har annonsmarknad med köp/sälj/byt hänvisar vi detta till den delen av SG! Jag har därför raderat i detta inlägg!

/Sillen (Moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara meddela att det är inte bara knappar som fungerar utmärkt att skicka, har provat att skicka en hel del den senaste tiden då vissa koraller tagit för stor plats här. De flesta mjukkoraller fungerar utmärkt att skicka i lite fuktig filtervadd(eller toapapper som du sa går säkert bra det också). Har även provat att skicka små fraggar av SPS i fryslådor(typ 10x10x2cm, finns lite här och var, typ 25-30kr för 6st), fyllt till hälften med vatten och sen tejpat runt locket och lagt i en påse(behövs). Fungerar utmärkt det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som aerie säger så går det alldeles utmärkt att skicka annat än knappar oxå.

Har själv skickat olika sorters acropora och montipora i blött hushållspapper med en liten skvätt vatten i återförslutningsbara plastpåsar, istoppade i ett vadderat kuvert.

Det bästa är att försöka skicka under en tid då temperaturen är lagom så dom inte fryser/kokar under transporten eller i brevlådan.

Då vi har annonsmarknad med köp/sälj/byt hänvisar vi detta till den delen av SG! Jag har därför raderat i detta inlägg!

/Sillen (Moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara dela med mig av någonting som hände mig.

Ett tips är att använda rena verktyg och absolut inget sötvatten när du fraggar knappar. Senast jag fraggade råkade jag använda en kniv som jag inte tvättat sedan förra gången jag fraggade. Och när jag sedan satte fast knappfraggarna hade jag sköljt händerna med sötvatten. Lustigt nog dog alla knappar jag hanterade den dagen. Om det var sötvattnet eller den lite smutsiga kniven vet jag inte. Resultatet blev iallafall geggiga och upplösta knappar efter 3dagar.

Det blev alltså en infektion i polyperna som gjorde att dom blev helt geggiga och löstes upp på ca24tim. ICKE SKOJ när lysande lila och ljuslila knappsorter bara löstes upp:ledsen:

Man kan läsa om detta i Aquarium Corals, sid 384 och för er som inte har denna bok köp den!! Ha ha ha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite tråkigt att tråden redigerades så hårt... tycker det hade varit kul att ha en tråd lite mer samlat om vad folk har för koraller, bra om man letar efter något speciellt och kul att se vad som finns i Sverige överhuvudtaget. Fast det kan man väl kanske starta en ny tråd om utan bytespoängen utan mest för att få se lite vad folk har för roliga knappar här i vårt avlånga land.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är lite tråkigt att tråden redigerades så hårt... tycker det hade varit kul att ha en tråd lite mer samlat om vad folk har för koraller, bra om man letar efter något speciellt och kul att se vad som finns i Sverige överhuvudtaget. Fast det kan man väl kanske starta en ny tråd om utan bytespoängen utan mest för att få se lite vad folk har för roliga knappar här i vårt avlånga land.

Det finns inga hinder att starta en tråd för att se vilka typer av koraller det finns hos olika medlemmar.

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...