Gå till innehåll

Patricks 230 liters kub


papi

Rekommenderade inlägg

Då har kuben till sist levererats från Akvarielagret och det känns som läge att starta upp en ny frågetråd. Måtten blev 65x65x55 med glastjocklek 10mm. Möjligen skulle den sett lite mer kubformad ut med höjden 60 cm istället så jag överväger att bygga någon form av sarg upptill.

Belysningen blir en 150 W mh lampa med två 24 W T5 rör. Till skummare fundrar jag på Deltec MC 600. Deltec skriver att ljudnivån nu är lägre efter diverse modifikationer, kan det det bli några andra problem med en så överstor apparat?

Bänken kommer från IKEA och kostade 390 kr, skivan är dock inte original.

Det går lister (för täckglas) längs två sidor på karet men då de inte når hela vägen fram till frontrutan antar jag att det inte har någon konstruktiv betydelse och skulle kunna skäras loss?

post-3025-14468914276327_thumb.jpg

post-3025-14468914276479_thumb.jpg

post-3025-14468914276612_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

listerna behöver inte gå hela vägen för att fungera som stag, tro mig, jag lärde mig det "the hard" way... skar bort mina och när jag fyllde akvariet buktade framrutan ut flera millimeter på mitten. så låt dem sitta är mitt råd ;)

har du testat den där bänken så den pallar tyngden? det gör den säkert, men jag är är alltid lite nojig när jag bygger bänk och den där såg ju lite vek ut.

ska bli kul att följa, skäm bort oss med bilder nu bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKEA gör väl inga vingliga möbler ;) Skämt å sido så tror jag bänken skall hålla, den är massiv björk och benen är 60x60. För säkerhets skull har jag även limmat överallt där det gick.

Beträffande stagen så stabiliserar de säkert sidorna men det finns inget stag alls på frontrutan, det är därför jag fundrar på om dom behövs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKEA gör väl inga vingliga möbler ;) Skämt å sido så tror jag bänken skall hålla, den är massiv bok och benen är 60x60. För säkerhets skull har jag även limmat överallt där det gick.

Beträffande stagen så stabiliserar de säkert sidorna men det finns inget stag alls på frontrutan, det är därför jag fundrar på om dom behövs...

Nej ikea bygger ju stadigt som berget... :skrattar:

Det är säkert ingen fara, jag är bara lite lätt nojig när det gäller bänkar.

Då är kanske stagen enbart för täckglas.

Du kan köra med dubbla sumpar, en på varje hylla:ler:

Skämt o sido, men du ska ha sump?

Fasen vad coolt det vore med en sån här möbel och sedan sumpen längst ner och ett refugium i mitten. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra med dubbla sumpar, en på varje hylla:ler:

Skämt o sido, men du ska ha sump?

Nej på hyllorna skall det stå fiskmat, ingen sump!

Universal Car Solfilm extra svart på bakrutan, det ser rätt bra ut IRL.

Karet är nog rätt så nylimmat och luktar en del silikon, bör man vänta nån viss tid innan det är redo för liv?

post-3025-14468914276752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt det stå över helgen så är du garanterat fri från ev. våt silikon. Fast jag tror inte det är någon fara om du har fått karet.

Blir nog väldigt snyggt när det blir färdigt. Och du, stäng fiskmaten, det är inte lördag förrens i morgon! ;)

Jag får försöka stilla mig lite då ;)

Petrol: Jag tycker det har fungerat bra utan sump i mtt andra kar så jag har väl inte känt något behov att ändra på konceptet. Det man vinner med sump är väl mest att slippa utrustningen i karet? Eller finns det andra fördelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stagen kan vara bra till mer, att fästa ev. pumpar i som har sådant fäste, lägga täckglas på där man sedan ställer sin foderautomat när man åker bort över en helg. Jag är glad att jag har stag runt om på min kub med samma yttermått, känns säkrare så. Saknades på mitt gamla juwelkar, där buktade sidorna ut 8mm på varje långsida. Iofs mycket större kar, ett 420-liters, men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får försöka stilla mig lite då ;)

Petrol: Jag tycker det har fungerat bra utan sump i mtt andra kar så jag har väl inte känt något behov att ändra på konceptet. Det man vinner med sump är väl mest att slippa utrustningen i karet? Eller finns det andra fördelar?

Ja, det ökar volymen (vilket alltid är bra) och man kan stoppa ner div filtermaterial om man vill (eller 10 extra kg LS).

Det jag mest tänkte på är att när du ändå har en helt ny "setup" så varför inte borra för en sump.

Annars är det väl ingen skillnad förutom att det är säkrare utan sump med tanke på "vatten på golvet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stagen får vara kvar tills vidare, kan ju vara till viss nytta och är inte i vägen för nått ännu men sump får vänta till en eventuell större balja.

Börjar bli dags att planera för överflytten så smått. Skall försöka få med det övre skiktet av sandbotten till nya karet men det blir inget DSB i starten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKEA gör väl inga vingliga möbler ;) Skämt å sido så tror jag bänken skall hålla, den är massiv björk och benen är 60x60. För säkerhets skull har jag även limmat överallt där det gick.

Beträffande stagen så stabiliserar de säkert sidorna men det finns inget stag alls på frontrutan, det är därför jag fundrar på om dom behövs...

Jag låter som en tjatig gammal farbror när jag kommer in på bänkar. Sätt någon form av "kryss" på baksidan eller skruva och limma ett helt bakstycke. Akvariet kommer att väga minst 250 kg och den kraften rakt uppifrån är inget problem. Skulle det dock bli någon snedbelastning eller skjuvkraft så kan den vika sig som ett korthus om du har otur. X X X X X

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det framgår inte av bilderna men hyllplanen bidrar till stabiliteten genom att de är fastskruvade i benen. Tänket med konstruktionen är nog att dessa skall ta upp horisontella krafter, hur stora de klarar är väl mer svårbedömmt...

Upptill ser det ut som på bilden.

post-3025-14468914277106_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det framgår inte av bilderna men hyllplanen bidrar till stabiliteten genom att de är fastskruvade i benen. Tänket med konstruktionen är nog att dessa skall ta upp horisontella krafter, hur stora de klarar är väl mer svårbedömmt...

Upptill ser det ut som på bilden.

Visst bidrar hyllplanen till stabiliteten men det blir inte samma sak som ett kryss eller hel baksida. Bänken kan nu vika sig åt sidan fast hyllplanen fortfarande sitter fast i benen, med ett "kryss" kan det inte hända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst bidrar hyllplanen till stabiliteten men det blir inte samma sak som ett kryss eller hel baksida. Bänken kan nu vika sig åt sidan fast hyllplanen fortfarande sitter fast i benen, med ett "kryss" kan det inte hända.

Du stämmer nog, tyvärr. Kanske paneler i björk kunde bli snyggt bak och på sidorna. Nu är det vatten i karet men alla ben lodar bra.

Viking: Då har du inga lister alls längre? Jag kan inte mäta upp någon buktning av frontrutan (10 mm glas).

Mycket jobb var det att flytta över allt men nu är det klart :). Trots att karet bara är 10 cm längre och bredare ser det mycket större ut! Finns massor med plats för mer sten och koraller. Hade svårt att fånga Mandarinfisken och skulle försöka fösa in honom i håven med handen. Jag brukar handmata honom och när han såg handen simmade han istället fram och lade sig i den! Sen lyfte jag bara över honom till hinken, lite sött.

post-3025-14468914277523_thumb.jpg

post-3025-1446891427766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viking: Då har du inga lister alls längre? Jag kan inte mäta upp någon buktning av frontrutan (10 mm glas).

quote]

Nej jag har inga lister alls. Däremot har jag byggt en 7 cm hög sarg runt om så att fiskarna inte hoppar ur så lätt också så tycker jag att det ser lite snyggare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mattias! Det kommer bilder så snart jag fått till en bättre inredning. Just nu är det rätt öde med en liten stenhög i mitten, man får väl sätta upp sig på knappmaillistan ;). Alla djur verkar iaf ha klarat flytten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...