Drullputt Postat 18 augusti 2007 Postat 18 augusti 2007 Har du obegränsat med pengar, köp massa tester och testa dig less. Har du en begränsad budget där du kan välja att lägga pengarna på antingen massa tester eller städpatrull, satsa på städpatrull, den kommer du ha större användning av. Du klarar dig gott med nitrit och nitrat test så länge du inte har stenkoraller.Saltmätare behöver du givetvis åxå och där är en refraktometer det bästa alternativet då dom flesta vipparmsmätare visar totalt åt helsike fel. Tro mig jag har haft flera vipparmare jag testat mot fraktometer som visat farligt fel. Citera
Johha Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 i min nya burk kör jag med 10% vatten byte varannan vecka,ska se om det funkar bra.köpte salt och sten igår.i våran första burk använder vi bara 2 st tester:nitrat och ph, och en hydrometervi klarar oss finfint. XD Citera
Johha Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 Som lösning skulle jag gärna vilja ha er uppriktiga mening från var och en,, utan att ni fortsätter tjafsa,, för jag förstår inte så mycket då,,det samma! Citera
salt_viktor Postat 19 augusti 2007 Författare Postat 19 augusti 2007 oj.. meningen blev fel.. jag menar att jag inte förstår när ni säger en massa olika saker!! Citera
alofstrand Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 problemet med saltvattensakvarium är att man kan köra dem på många olika sätt dära av många olika svar det är jobbigt att hänga med i början,, men du kommer att lära dig hur just ditt kar funkar Citera
Drullputt Postat 19 augusti 2007 Postat 19 augusti 2007 problemet med saltvattensakvarium är att man kan köra dem på många olika sätt dära av många olika svar det är jobbigt att hänga med i början,, men du kommer att lära dig hur just ditt kar funkarHelt rätt, det finns egentligen ingen universallösning som alla kör efter, du kommer lära dig hur just din burk ska skötas beronde på vad du ska ha i den. Citera
salt_viktor Postat 21 augusti 2007 Författare Postat 21 augusti 2007 Ok,, vad kan man ha för koraller under standardljuset i den burken nu då? Citera
Johha Postat 22 augusti 2007 Postat 22 augusti 2007 Den mest spännande nybörjar korallen är nog skivanemon,för att man verkligen ser när de blir fler och fler.Också kul när de delar sig!! Annars är väl stjärnpolyp väldigt fin, har tyvär inte så mycket erfarenhet av denna än. Citera
salt_viktor Postat 25 augusti 2007 Författare Postat 25 augusti 2007 tack johha, följer det med något test med i paketet eller är det bara akvariet??Vet inte om jag skrev vad det kostade med frakt, men pwss vill ha nästan 400 spänn för frakt!?Brukar ni betala så mycket?? Citera
Johha Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 JAg har ingen aning om det följer med test.själv köper jag nästan aldrig akvarium, vi har såå många närmare 12-15 st tror jag(nano kar).400 spänn för frakt!!lite häftigt tycker jag på Jr tog de 75 spänn för frakt(per kilo eller något). Citera
salt_viktor Postat 26 augusti 2007 Författare Postat 26 augusti 2007 eller så andvänder jag mitt 100 literskar som jag redan har här hemma och köper sten för typ 50 spänn från nån här på guiden, men då är ljuset ett problem..Jag har bestämt mej för att ha mest mjukkoraller, men jag vet inte vad ni tycker.. Citera
salt_viktor Postat 26 augusti 2007 Författare Postat 26 augusti 2007 vad kostar ljuset och vad gör de? Citera
Trilobite Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 Mjukkoraller och skivanemoner är inte lika känsliga för ljus som stenkoraller (LPL och SPS). Korallerna är djur med alger inuti kroppen - algerna växer på ljuset och ger korallen mat. Utan ljus svälter korallerna ihjäl. Citera
salt_viktor Postat 27 augusti 2007 Författare Postat 27 augusti 2007 Ok tack trilobite!jag gör nog om mitt 100 literkar i stället!hur många fiskar får plats?3-4-5?? Citera
Ricke Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 med mkt sten så kan det gå med 5 små. jag funderar själv på 10st i mitt 180L så. Citera
salt_viktor Postat 27 augusti 2007 Författare Postat 27 augusti 2007 ok.. några kul fiskar som får plats i 100 L?? Citera
Ricke Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Beror ju på vad du e ute efter för kul fiskar?Clownfisk kanske hehe Citera
saltmarcus Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 eller anthias.fast dom är rätt svåra. Citera
salt_viktor Postat 27 augusti 2007 Författare Postat 27 augusti 2007 jo de är snygga.. fast är de inte i stim???går det med chomris? Citera
Johha Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 Chromis är en perfekt fisk i vårt första kar har vi ett stim med chromis(3st).Chromis är en mycket aktiv fisk som inte är så rädd,vilket jag menar att den äter från handen och inte gömmer sig när man kommer.Chromisarnas färger under blått ljust är blå kropp med grönt glimmer på sidorna.man kan relativt många fiskar i ett hundra liters om du har en bra skummare(150Liters) och ungefär 2 kg ls per fisk(små fiskar).'fem fiskar är nog inget problem så länge du inte köper någon stor, utan håller dig till de små och fina fiskarna.OM du inte vill ha skummarekan du kolla in mitt nya kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18428&highlight=100L Citera
Johha Postat 27 augusti 2007 Postat 27 augusti 2007 knappar trivs bra under 2 st lysrör med bra reflektor, samma sak med skivanemon. Citera
salt_viktor Postat 28 augusti 2007 Författare Postat 28 augusti 2007 Ok.. då hade jag nog tänkt mej en eller två ocellaris 2-3 chomris nån sandvätare.. och kanske nån gobie.. eller blir det för överbelastat??Har bestämt mej nu för att bara ha mjukkoraller.. vad gäller för lysrör då??Och går det att ha nån stinkorall under samma ljus i så fall, det är inte nödvändigt jag bara undrar..Så korallerna är väl nåt i stil med xenia (de som ser ut som händer som vinkar) kanske nån läderkorall.. skivanemoner m.fl... vad tycks?? Citera
Trilobite Postat 28 augusti 2007 Postat 28 augusti 2007 Det är riktigt - Xenia är en mjukkorall. Citera
salt_viktor Postat 28 augusti 2007 Författare Postat 28 augusti 2007 förresten.. jag har nog hittat en anemon som skulle passa!Anemonia cf.majano.. jag hittade den i saltvattensakvariet. av daniel knop..förresten.. hur mycket kostar en amatur?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.