Gå till innehåll

Red sea salt


jabe

Rekommenderade inlägg

Jag kör med Red sea salt i mitt kar (mitt första saltkar, har tre sötvattenskar också), när jag testar vattnet så får jag ganska lågt PH.

Gjorde delvattenbyte igår, fortfarande ganska lågt PH.

Kan man tillsätta något för att höja PH:t som man kan i sötvattenskar?

Eller ska jag byta salt till något annat märke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Red sea salt i mitt kar (mitt första saltkar, har tre sötvattenskar också), när jag testar vattnet så får jag ganska lågt PH.

Gjorde delvattenbyte igår, fortfarande ganska lågt PH.

Kan man tillsätta något för att höja PH:t som man kan i sötvattenskar?

Eller ska jag byta salt till något annat märke?

Till nyblandat saltvatten skall du absolut inte behöva tillsätta nåt, felkällan ligger nån annanstans o den är viktig att lokalisera. De måste du göra och EJ komplettera ett nyblandat salt med diverse preparat.

Har du read sea pro, eller de vanliga read sea saltet?? Är ph-testet ok? använder du osmosvatten?? Om ph-testet är ok o de är så att kranvattnet är så surt att detta är orsaken bör du skaffa en osmos, o sen använda read sea PRO eller annat salt som är extra anrikat o anpassat för osmosvatten. Reefcrystal är ett annat. tropic marine pro tror jag inte på, de är inte lämpat för osmosvatten, då detta är anpassat till tyskt kranvatten med högt ca o kh redan från början, o bruk av kalkreaktor.

Kolla också så de inte är fel på själva saltet med tex osmosvatten eller neutralt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag mätte pH till 7 när jag använder Red sea salt, igår så köpte jag Reef chrystal salt och skulle göra vattenbyte.

När jag mätte pH i det vattnet så får jag pH 8,3 ungefär, betydligt bättre.

Kontsigt med så olika värden med samma vatten fast olika salt.

Nu ligger Red sea saltet i soptunnan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte pH till 7 när jag använder Red sea salt, igår så köpte jag Reef chrystal salt och skulle göra vattenbyte.

När jag mätte pH i det vattnet så får jag pH 8,3 ungefär, betydligt bättre.

Kontsigt med så olika värden med samma vatten fast olika salt.

Nu ligger Red sea saltet i soptunnan.

Ett klokt val! ;) Mycket nöjd själv med just Reef Crystal. Aldrig haft några PH-fenomen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till nyblandat saltvatten skall du absolut inte behöva tillsätta nåt, felkällan ligger nån annanstans o den är viktig att lokalisera. De måste du göra och EJ komplettera ett nyblandat salt med diverse preparat.

Har du read sea pro, eller de vanliga read sea saltet?? Är ph-testet ok? använder du osmosvatten?? Om ph-testet är ok o de är så att kranvattnet är så surt att detta är orsaken bör du skaffa en osmos, o sen använda read sea PRO eller annat salt som är extra anrikat o anpassat för osmosvatten. Reefcrystal är ett annat. tropic marine pro tror jag inte på, de är inte lämpat för osmosvatten, då detta är anpassat till tyskt kranvatten med högt ca o kh redan från början, o bruk av kalkreaktor.

Kolla också så de inte är fel på själva saltet med tex osmosvatten eller neutralt kranvatten.

Hm... Var har du läst detta ang Tropic Marins salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror de flesta salt innehåller avklorerande och andra tillsatser för att göra saltet lättlösligt med kranvatten.

Det finns/fanns ett crystalsea salt i "labb-form" (bioassay formula eller nåt liknande)utan dessa tillsatser, men det var snudd på omöjligt att lösa om inte osmosvattnet låg över 22grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
jag tror de flesta salt innehåller avklorerande och andra tillsatser för att göra saltet lättlösligt med kranvatten.

----test

Det finns/fanns ett crystalsea salt i "labb-form" (bioassay formula eller nåt liknande)utan dessa tillsatser, men det var snudd på omöjligt att lösa om inte osmosvattnet låg över 22grader.

----test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
jag tror de flesta salt innehåller avklorerande och andra tillsatser för att göra saltet lättlösligt med kranvatten.

Det finns/fanns ett crystalsea salt i "labb-form" (bioassay formula eller nåt liknande)utan dessa tillsatser, men det var snudd på omöjligt att lösa om inte osmosvattnet låg över 22grader.

Va underbart det är med "sökfunktionen" ibland och vilken tur att det finns gamla trådar!

Jag har blandat en gammal låda salt nu i mer än 24h och skiten har inte löst sig, nu vet jag att det bara är att få upp temperaturen :)

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar ha mitt osmosvatten stående ett dygn i min dunk, sen löser sig saltet bra (med cirkulation).!

Mitt är rumstempererat men detta salt (CrystalSea) är det mest överjävulska jag varit med om när det gäller att lösa sig.

Cirkulationen är på 9000L/h och vatten mängden är 100-130L, så jag tror pumparna borde räcka.

Med vanligt salt brukar jag hälla i och göra vattenbytet efter någon timme!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...