Gå till innehåll

Nybörjare med nyköpt Red Sea Max


Woggy

Rekommenderade inlägg

Jag tror du kan ta det lugnt och låta tiden ha sin gång. Låt dina snäckor jobba på så länge tills näringen minskar i vattnet och algerna kommer minska av sig själva.

När du sedan matar till dina framtida fiskar så kommer näringsnivåerna antagligen att höjas något, då kommer där vara tillräckligt med alger till dina sniglar.

Det du skrapar av från rutorna kon du fånga upp med en håv. Stänger du av alla pumpar tillfälligt, så far det inte ner i facken bak i karet.

Fungerade kanon med håven, har skrapat alla rutor nu utom den bakre. Tycker det ser snyggt ut med lite svajande trådalger. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skörda algerna oftare..då får du bort näringsämnena. Om du låter de bli för mkt alger kan dessa ,när vissa näringsämnen minskar, dö, och då frisätter du plötsligt dessa näringämnen igen som algerna fixerat. Det är inte bra.

Köp många sniglar, de äter alger.

Inte ovanligt att en snigel dör då o då...du behöver inte göra nåt med den...låt den ligga...den belastar systemet obefintligt.

Du behöver inte orora dej för att de skall vara för lite alger till sniglarna., Ingen risk...de är de omvända som är problemet. skulle du trots allt få så lite algväxt att alla 15 sniglar ej blir "mätta", så skall du bara vara glad. Du har ganska högt fosfat, de kan vara orsaken till din alger. om de stiger ytterligare, överväg ett fosfatfilter. men framför allt, begränsa belastningen o tillsätt fler algätande djur(sniglar, eremiter mm)

Good luck!

Köpte 4 stora Mexican Turbo, så nu har jag 14 snäckor totalt. "Råkade" även köpa 2 st pyttesmå clowner. :smiley9:

Värdena ser ut så här idag efter att jag grumla runt i akvariumet och jagade alger igår:

Nitrit 0

Nitrat 0,2 (glömde nog att dividera med 10 förra gången)

Fosfat 0.1 (sjunker iaf)

pH 8,0-8,1

Salinitet 1.022 (tog 2 liter saltvatten från karet när jag skulle vänja in clownerna, ersatte med osmos)

Kan fosfaten komma från att jag hällde i vattnet från påsarna med sniglar osv rakt i karet eller det är bara högt i nystartade akvarium?

Börjar bli dags att titta lite närmare på nån nybörjarkorall snart, räcker det att ha koll på Ca, eller ska man ha Mg och KH-test med?

Inte lätt att ta foto på de här rackarna: :nöjd:

post-3351-14468914421525_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte 4 stora Mexican Turbo, så nu har jag 14 snäckor totalt. "Råkade" även köpa 2 st pyttesmå clowner. :smiley9:

Värdena ser ut så här idag efter att jag grumla runt i akvariumet och jagade alger igår:

Nitrit 0

Nitrat 0,2 (glömde nog att dividera med 10 förra gången)

Fosfat 0.1 (sjunker iaf)

pH 8,0-8,1

Salinitet 1.022 (tog 2 liter saltvatten från karet när jag skulle vänja in clownerna, ersatte med osmos)

Kan fosfaten komma från att jag hällde i vattnet från påsarna med sniglar osv rakt i karet eller det är bara högt i nystartade akvarium?

Börjar bli dags att titta lite närmare på nån nybörjarkorall snart, räcker det att ha koll på Ca, eller ska man ha Mg och KH-test med?

Inte lätt att ta foto på de här rackarna: :nöjd:

Om du skall välja de två viktigaste parametrarna att mäta är de Ca o KH enligt min uppfattning. Magnesium kan man kolla ibland, men sjunker långsammare, så de kan du nog vänta lite med. Nitrat ligger väldigt lågt o bra, men brukar stiga lite senare i ett nystartat akvarium. Fosfaten beror nog inte på de vatten du släppte i med sniglarna...de fanns där säkert från början. Håll koll på fisfaten o om de inte vill gå ner kan du köpa fauna marines ultrapower phos...som du kan lägga i en strumpa i ett filterfack, mellan lite vadd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nu köpt Ca, KH och Mg test, även Salifert Magnesium Powder och Rowa kalk (pulver).

Jag rengjorde karet lite igår och slamsög bort runt 10l, så jag fick även mitt första vattenbyte, om man nu kan kalla 10l för ett vattenbyte.:ler:

Alla trådalger är borta nu och det lilla som växer blir mat direkt.

Värden:

Nitrit 0,01

Nitrat 0,5

Fosfat 0,1

Ammonium <0,25

Ph 8,0

Salinitet 1,022

Temp 27

KH 9,9 dKH

Ca 350

Mg 990

Som ni ser är Ca och Mg för lågt. Skulle man höja Mg först innan man försöker höja Ca?

Beskrivningen till Mg säger att man får höja max 200 ppm / dag och "saltvattenskemi för dummies" säger 50 ppm / dag, åsikter?

Det står även att en "level measuring beaker" höjer 10l vatten med 300 ppm, mennar de "en full burk"? :smiley9:

EDIT Löste upp 80ml i lite varmt RO och hällde i. Nytt värde blev Mg 1095 ppm /EDIT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu köpt Ca, KH och Mg test, även Salifert Magnesium Powder och Rowa kalk (pulver).

Jag rengjorde karet lite igår och slamsög bort runt 10l, så jag fick även mitt första vattenbyte, om man nu kan kalla 10l för ett vattenbyte.:ler:

Alla trådalger är borta nu och det lilla som växer blir mat direkt.

Värden:

Nitrit 0,01

Nitrat 0,5

Fosfat 0,1

Ammonium <0,25

Ph 8,0

Salinitet 1,022

Temp 27

KH 9,9 dKH

Ca 350

Mg 990

Som ni ser är Ca och Mg för lågt. Skulle man höja Mg först innan man försöker höja Ca?

Beskrivningen till Mg säger att man får höja max 200 ppm / dag och "saltvattenskemi för dummies" säger 50 ppm / dag, åsikter?

Det står även att en "level measuring beaker" höjer 10l vatten med 300 ppm, mennar de "en full burk"? :smiley9:

EDIT Löste upp 80ml i lite varmt RO och hällde i. Nytt värde blev Mg 1095 ppm /EDIT

Jag skulle höjt magnesium först, eller åtminstone parallellt, eftersom det är lättare sen att behålla bra kh o calciumvärden om magnesium ligger lite högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var svårt att fylla måttet ända upp så jag tog till 20ml sträcket istället.

Höjde precis saliniteten till 1.023 och tog ett nytt Mg som blev 1110 ppm.

Tänkte försöka få upp Mg till 1300 idag så jag kan börja få upp mitt Ca, eller ska man göra det lite långsammare?

Jag har inga koraller än, bara 2 clowner och sniglar + eremiter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Funka det fint at koppla om belysnings fläktarna, blev det bättre ? ljudmässigt ? mycket varmare ?

Det var ett tag sen jag skrev här på grund av datorhaveri så jag vet inte om svaret är till nån hjälp längre? :smiley24:

Det blev tystare, men en av fläktarna "skar" så de ev. kommer att bytas ut.

Nu kör jag med en fläkt på halv hastighet och locket vid fläktarna av. Plexiglaset på undersidan känns kallare nu än när båda fläktar gick på max med lock på. Har även planer på att flytta ur all elektronik ur huven och köra helt fläktlöst!:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar med lite bilder.

Undrar även hur långsamt man måste fylla på nyblandat saltvatten, gick nog lite väl fort förra gången då jag bara hällde i 25l direkt. Har inte sett min räka sen dess så den dog troligtvis av det.:död:

Blandar 25l vatten i en hink 24 timmar innan påfyllning men måste pumpen gå hela tiden? Jag har bara en pump på 3000l/h så den lär värma upp vattnet en del.

post-3351-1446891467491_thumb.jpg

post-3351-14468914675143_thumb.jpg

post-3351-1446891467537_thumb.jpg

post-3351-14468914675588_thumb.jpg

post-3351-14468914675812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet börjar se riktigt snyggt ut! Gillar det skarpt.

Jag brukar blanda nytt vatten 1-2 dagar i förväg. Jag har en eheim cirkulationspump som får cirkulera vattnet så saltet blandar sig, har även en doppvärmare på som är inställd på 25 grader. Sedan har jag en bit grön slang som jag trycker på cirkulationspumpen så får den trycka upp vattnet till akvariet. Smidigt och enkelt och man får en lagom stråle som inte retar invånarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev tystare, men en av fläktarna "skar" så de ev. kommer att bytas ut.

Nu kör jag med en fläkt på halv hastighet och locket vid fläktarna av. Plexiglaset på undersidan känns kallare nu än när båda fläktar gick på max med lock på. Har även planer på att flytta ur all elektronik ur huven och köra helt fläktlöst!:smiley16:

Intressant, har själv en äkta hälft som inte är alltför imponerad av ljudnivån på mitt RSM. Provade att vända på fläktarna så att de blåste inåt, men kylningen blev då otillräcklig. Har försökt söka på någon utbytesfläkt, men ännu inte hittat någon bra. Känner du till någon utbytesfläkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, har själv en äkta hälft som inte är alltför imponerad av ljudnivån på mitt RSM. Provade att vända på fläktarna så att de blåste inåt, men kylningen blev då otillräcklig. Har försökt söka på någon utbytesfläkt, men ännu inte hittat någon bra. Känner du till någon utbytesfläkt?

Jag fick ett par i utbyte i våras (ny modell). Mycket tystare. Affären du köpt karet från borde kunna få fram den tystare modellen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant, har själv en äkta hälft som inte är alltför imponerad av ljudnivån på mitt RSM. Provade att vända på fläktarna så att de blåste inåt, men kylningen blev då otillräcklig. Har försökt söka på någon utbytesfläkt, men ännu inte hittat någon bra. Känner du till någon utbytesfläkt?

Prata med affären du köppte ditt RSM hos som Lasse sa, med det är snarare upphängningen som gör att hela huven fungerar som resonanslåda vid vissa frekvenser. vill man få det tystare ska man nog snarare sattsa på att försöka dämpa vibrationerna från fläkten genom nån moddning med silikon eller nått =)

Annars är det ju skummaren som låter som en 3,5hk utombordare hos mig, kör den på timer så den bara är igång när man sover och är på jobbet/skolan. Min oäkta hälft har börjat upskatta karet mycket mer nu när skummaren inte låter en massa.

Gummiringar mellan glas och returpumpar sänkte även ljudnivån ett steg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Manne; Akvariet är 2veckor gammalt, så jag hoppas att det är uppdaterat. Dock låter en av fläktarna som en stenkross vid starten, så den behöver nog bytas. Tack för tipsen, skall prata med affären där jag köte akvariet.

Nästa projekt blir att bygga en kylare samt foderautomat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rsm köpt början aug talat med butiken där jag köpt det och med Benny på simontorp men ingen hjälp där så jag köpte tre nya fläktar på datorbutiken låter mycket mindre

har monterat dom två där som är fack för dom och limat en fläckt så att den sitter mitt i ut rymet för lysrören fläkten baktill kör jag med orginal (cooltek heter fläkten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett rsm köpt början aug talat med butiken där jag köpt det och med Benny på simontorp men ingen hjälp där så jag köpte tre nya fläktar på datorbutiken låter mycket mindre

har monterat dom två där som är fack för dom och limat en fläckt så att den sitter mitt i ut rymet för lysrören fläkten baktill kör jag med orginal (cooltek heter fläkten)

är det vanliga 12v fläktar ? vilken storlek fick du plats med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...