Gå till innehåll

lill nemo


saltmarcus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej jag köpte en mindre clown som nån föreslog. men nu undrar jag om någon av mina är en annan art. för min stora är lite mörkorange - lite mörkgul i färgen och har svarta kanter längs alla fenor. och en tunn svart markering längs tvärbanden. men min nya är ganska ljusorange i färgen och har inte svartkantade fenor. köpte den första på akvariehobby som en ocellaris som en person här på guiden hade odlat upp. och jag köpte den nyaste på triton under namnet ocellaris. (den nya är ca: 2 cm och den gamla är ca 4-4 1/2 cm lång. dom verkar ha bildat ett par iaf för den lilla följer efter den stora och gör samma saker som den.

någon som vet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog samma.. sen kan dom skilja sig väldigt mycket i färg/ljushet, mer svarta kanter på fenorna eller mindre än den andra osv. dom brukar bilda par hona/hane alltså oavsett men om du får dom att leka är nog en annan femma. den som "väljer" att bli hona blir sedan ganska mycket större än hanen oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hej igen, ledsen men min lilla nya clown har dött. den fastnade i pumpen och klämdes hjäl. men jag var in till täby och köpte en ny clown+ en eremit. men mitt nya problem är att min ´´gamla´´ clown är mindre än den nya. och den nya är mycket ljusare i färgen än den lilla. jag köpte båda under namnet occelaris. är detta normalt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

om mamma o pappa ger mig tillåtelse att starta upp igen blir det nya clowner. occelaris tror jag. hur skiljer man på om det är ,en hane/hona? jag vill ju ha ett par

Den större av clownerna blir hona och den mindre blir hane. Dom gör alltså upp om det allt eftersom. När du ska välja vilka clowner du vill ha så ta den största och den minsta, så har du hjälpt dom lite på traven. Det var ett tips som jag fick när jag köpte mina clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Du kan nog ta precis vilka som helst, menade bara att om du tar en stor och en liten så hjälper det till med att bestämma vem som blir hona och vem som blir hane. Parbildningen följer nog av sig själv efter det, men är inte helt hundra på det dock.

Om du menar att du vill ha ett redan etablerat par som har lekt några gånger så har jag för mig att priset ökar ganska mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...