Gå till innehåll

Sammes 576L


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte bara starta en ny tråd om mitt nya akvarie. Pga att mitt 240L blev för fullt så blev det dags för ett större, har måtten 160x60x60. Tyvärr har karet en spräckt bakruta så nu sitter det blått plexiglas som bakgrund. Samma icke existerande teknik som innan, dvs ingen skummare eller annat skoj utan bara några nanostreamers, belysning och en värmare.

Denna gången blir det nog inte något försök mot mörkerkoraller utan bara ett rent blandat revkar med lite allt möjligt i.

En liten tidig förtitt fick jag upp nu iaf... ytavrinningen blev i mitten i förberedelse för en wavebox :)

post-826-14468914404602_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna gången blir det nog inte något försök mot mörkerkoraller utan bara ett rent blandat revkar med lite allt möjligt i. :)

Jag tycker det är jättekul när folk vågar satsa på specialakvarier.

Vad planerar du mata mörkerkorallerna med?

Vad blir det för fisk i karet?

Håller med att specialakvarier kan vara kul. Såg din annons Samuel, är det för mycket jobb med matningen som gör att du väljer annan inriktning i detta karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp,det hade varit kul men efter mkt funderande så är det nog för svårt att köra utan skummare med den matningen man behöver ha till mörkerkoraller. Därmed så får detta vänta tills jag kan få ett eget rum till akvariet där det kan låta lite :)

Fast kanske lite asymbiotiska gorgonier kan smyga sig in efter hand om jag får tummen ur att beställa Fauna marins grejer, vore kul att prova om de fungerar... kliar lite i fingrarna när man ser en röd fingergorgonia i butiken här i fint skick.

Det är dels det att jag inte har tid vissa veckor att mata dem och då blir det mer ett irritationsmoment och dels det att jag fått problem med näringshalten i det förra karet, vet inte riktigt varför men det funkar helt enkelt inte så bra med nedbrytningen helt plötsligt, den gigantiska massan med smådjur har i princip försvunnit. Misstänker att kraftiga temperatursvängningar har med det att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till en början så flyttar jag bara över min 4x54W T5 armatur men håller ögonen öppna efter en 6x80W... hänger lite på pengarna där, har inte råd att köpa både belysning, wavebox samt mer cirkulationspumpar på en gång så jag vet inte riktigt vad jag ska prioritera ännu :)

Eller jo, en cirkulationspump till är väl högprioriterat, försöker bara komma fram till vad som är ett vettigt köp....

Någon som har provat Seio superflow 10000L/h? Kostar ju inte mkt men frågan är väl om effekten är vad den borde vara och hur kvaliteten är på den...

Känns som att det är så mkt kul på gång så man drar ju sig lite för att köpa något innan de kommit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där, nu är det gamla karet helt avvecklat och det nya typ igång... verkar som att inga koraller är på väg utför längre iaf även om det är långt kvar innan alla återhämtat sig, vissa är det knappt liv kvar i alls. Gick verkligen jättefort utför i förra karet på slutet, en stor fragg av S.calendrium dog nästan allt på 2 dagar. Kul att se dock att de gröna montipororna börjat färga om till grönt direkt igen :)

Tråkig bild men den ger en uppfattning om hur akvariet ser ut nu iaf. Grymt skönt med lite öppna ytor i karet!

Nu behövs det bara lite bättre cirkulation och lite fetare belysning... börjar faktiskt överväga ett par 150W MH även om jag trivs bra med T5. Fast det är en grym prisskillnad på 2st beg 150W MH och 1 beg 6x80W T5 armatur... får väl se vad det blir i slutändan.

post-826-14468914428863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej clowngobie;). Ser ju bra ut. satsa på ljuset först. Varför inte köpa 2st 150w MH och samtidigt behålla den T5 armatur du har då får du ju det bästa från båda världar och nästan samma wattstyrka över karet 516w mot 480w (6x80w) jag tycker du har lite för hög vattennivå i karet den verkar gå ända upp till glaslisterna. fortsätt att delge oss mer om vad som händer med karet och mer bilder, en ynka bild är allt fjuttigt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...jo, den går faktiskt över glaslisterna när ytavrinningen är igång... hade inte riktigt räknat med att den jäkla ytan skulle gå mer än 2cm över kanten innan det rann över. Så nu måste jag ha in en annan pump i ytavrinningen för att sänka farten i den(nu sitter det en nanostreamer som returpump). Kan för övrigt meddela att det funkade så där bra med en streampump som returpump, ytan måste vara nästan i samma höjd för att det inte ska vara för högt tryck på pumpen och den börjar låta.

Känns lite tråkigt att plåta när korallerna är så sunkiga, blir mer när de hämtat sig :)

Den största anledningen till att jag tvekar över MH är att jag sågade bort det första mittstaget och satte dit 2 nya som T5 armaturen ligger på. Idiotiskt nog satte jag ju dem precis där man skulle sätta 2 MH om man skulle ha det. Så mkt jobb som det var med att få bort det staget så kommer jag inte ändra på det här tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte uppdatera lite här i tråden, det ser lite bättre ut i karet nu och allting verkar hålla på att återhämta sig ganska bra, hystrixen skjuter nya skott åt alla håll och man börjar kunna se tillväxt på de flesta koraller. Dock så har jag problem med några bruna slemmiga alger, mer om det i en annan tråd.

Upptäckte för någon vecka sedan en lite rolig sak, en av de gröna montipororna har orange centrum i polyperna, kanske bara är jag som inte sett sånt innan men har inget minne av att jag sett flerfärgade polyper på sps. Bifogar en bild på det, sorry att jag inte är bättre på att ta kort. Bifogar även en helbild på karet, ser väldigt mörkt ut på bilden dock ser jag.

post-826-14468914578491_thumb.jpg

post-826-1446891457868_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Var inte så kul att komma hem idag efter att ha varit borta i 6 dagar och börja spana efter de nya fiskarna jag fick för 2 veckor sedan... har denna vecka tydligen förlorat 2 pipefish, 1 firefish, 1 gramma loreto, 1 a.percula, 1 A.cyanosoma och 2 pepparmintsräkor. Samt en elektriskt grön acropora. Känns inte så roligt just nu med akvariet så nu blir det inga nyinköp till det på ett tag(av det senaste köpet lever enbart 1 fisk nu). Dags att förbereda för ett vattenbyte nu och se om man kan få ner nitraten lite...blä,skithobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanten som passat katterna har matat akvariet och tittat till det lite, hon reagerade på att hon saknade en pipefish vilket gör mig lite rädd att de flesta dött ganska nyligen och att det kan vara mer på gång. Nitraten är väl inte bra men ingen katastrof(kan inte utläsa några värden från saliferts test, aldrig fattat det men det är sämre än tidigare vilket inte är helt oväntat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen grön utan rödaktig men visst är den stor och jag har även funderat på den...dock känns det konstigt att den skulle ta 6 fiskar på 6 dagar när den aldrig rört något annars. Samtidigt så har jag inte så många andra teorier...enda jag funderar på annars är temperatursvängningar då termostaten på min värmare pajat och värmen i lägenheten svängt mkt beroende på hur det blåst ute.

De två pepparmintsräkorna upptäckte jag igår att de fortfarande levde förresten, det var en rolig överraskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Kanske börjar bli dags att uppdatera denna tråden... tyvärr har jag inte lagt in bilderna från kameran ännu men tänkte jag skulle lägga upp de sista bilderna på karet innan jag plockade isär det. Nu ligger stenen, koraller och de fiskar jag ville ha kvar nedtryckt i ett 250L kar som är fyllt till 2/3delar. Har lagt en kväll på att tömma sanden ur karet, har monterat ner ytavrinningen och idag flyttat akvariet 10cm... förvånandsvärt stort projekt när man har byggt skåpet runt karet och saknar bärytor :)

Och jag tyckte inte jag hade så mkt akvariegrejer... men när allt är tömt från akvariemöbeln och inburet i arbetsrummet så är det allvarligt talat skrattretande... det är väldigt vad grejer man plockar på sig under åren.

I övrigt så går flytten bra, har inte förlorat någon fisk ännu, har till och med hittat en räka jag trodde var borta. Cyanon jag hade problem är borta för tillfället, vilket förmodligen beror på 100% nytt vatten, dock lyckades några attans plattmaskar överleva min Flatworm exit, jag var lite försiktig i början men sen dess har jag nukat allt.

Så ikväll ska det borras glas, limmas ytavrinning och PVC rör och se om jag kan kamoflera rören lite med att smeta ut silicon och strö sand på dem. Lite småstenar ska också fast på dem och sen blir det buntband till de stora stenarna. Ska bli grymt kul att se hur resultatet blir i slutändan, satsningen är på en smal hög pelare till höger, en stor fet sten i mitten som nästan täcks av en Montipora confusa och sen ett par plattor i vänsterkanten som ska fyllas med SPS fraggar. På botten blir det en djup sandbädd som ska täcka rören som går från ytavrinningen.

Utrustningsmässigt så blir det en ATI sunpower på 6x80W plus 2x54W kvällsbelysning, en 7000L/h dammpump som ska trimmas till 9000L/h får stå för cirkulationen, en MC500 med ozon får stå för reningen samt en AC kalkreaktor modell 2 får stå för tillförsel av kh,mg och ca i kombination med den hemmabyggda kalkmixern. Är inte många tekniska prylar till karet så det är skönt att få plats med det i en liten ytavrinning och inte ha någon sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pär! Jag tyckte också att det verkade intressant så jag tänkte faktiskt chansa och prova på det, har aldrig använt det innan men nu har jag skaffat en skummare som dessutom är underdimensionerad (mc500) så nu tänkte jag se om det driver upp effekten lite. Jag tänkte koppla den till insuget på skummaren, den levererar 25mg/h, tänkte börja med att köra den några timmar om dagen bara iaf. Jag tror itne att det är så stor dos till mitt kar om de doseringar jag sett stämmer. Ska se om jag exprimenterar lite med att minska och öka på tiden när karet gått in sig lite igen för att se vad effekterna blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...