Gå till innehåll

320 liters kar med 150 liters sump


Hellman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Hellman heter jag och har smygit omkring här på SG ett tag nu. Startade upp ett nano på 70 liter i höstas, strax innan jag fick veta att jag skulle åka till Afghanistan över sommaren. Detta medförde att akvariet deporterades till mina föräldrar. Dum som jag var märkte jag inte upp de olika preparaten vilket gjorde att under första vattenbytet föväxlade mamma bikarbonat och vanligt salt vilket gjorde att de som jag då hade i akvariet dog. L Lyckligtvis hade jag inte så mycket, ett par svampar, riccordior, en Euphyllia, lite xenia, sniglar och en pistolräka. Men visst var det tråkigt att allt man jobbat med under ett par månaders tid dog.

Nu börjar tiden här nere ta slut och hemkomsten närmar sig. Vad ska man göra när man kommer hem om inte starta upp ett lite större akvarium.

Det jag kan kommit fram till är att jag kommer använda mig av en gammal möbel där jag kommer få in ett akvarium på 215 liter (86x50x50) och en sump på ca 150 liter (76x40x50)

I sumpen kommer jag ha ett fack där jag i framtiden kan sätta i fosfatreaktor, kalkreaktor eller liknande. Inledningsvis kommer jag att ha en liten DSB där i syfte att få smådjur. Vidare kommer det finnas ett refugium med macroalger och svamp och avslutningsvis en del med osmosvatten och en del med returpumpen.

Så, teknik:

6-8 st 24W T5 (eget bygge)

Eheim 1262 som returpump

2 st Tunze Nano 6064

Enkel lampa över refugiet

Vad det gäller levande tänkte jag inledningsvis ha:

Xenia

Euphyllia

Riccordia

Macro alger i sumpen

X st Snäckor

5 st Eremitkräftor

2-4 st Eldräkor

1 st Pistolräka

2 st Ocellaris

2 st Gobies

Efter ett tag tänkte jag mig utöka med SPS:er.

Hela tanken med akvariet är att låta så mycket som möjligt ske på ”naturligt” sätt. Låg belastning, så mycket levande mat det nu bara går och biologiska filter.

Bilder kommer så fort jag har någonting att ta kort på. Men när jag väl kommer hem kommer det gå undan (förutsatt att jag kommer ihåg att beställa allt jag tänkt ut…) för då ska jag ha semester. J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack Jonas!

Vi har det som tur är ganska lugnt här nere. Är lite oroligheter nu i samband med att folket börjar få reda på det här med rondellhunden men man verkar ta det med ro ändå.

Vad det gäller det gamla akvariet har man ju lärt sig läxan att det kvittar om man skriver instruktioner på fyra sidor hur man ska sköta akvariet när man själv inte märkt upp burkar och hinkar...

Men men, som du säger, det är bara att ta nya tag!

Lite trist att jag inte hann svänga förbi innan jag åkte ner men jag kanske har vägarna förbi Enköping igen.

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej på er!

Nu har jag varit hemma i Sverige en runda. Otålig som man är var man ju tvungen att köpa lite grejer. Så, jag hittade en annons på ett Percula 90 som jag slog till på. Följdaktligen kommer det inte bli ett 215 liters längre utan ett 324 liters med sump. Jag kommer alltså att plocka bort den inbyggda sumpen och bygga ny möbel.

Jag kommer vara i Afghanistan ett tag till och vad passar inte bättre då än att låta karet puttra på hemma med massa ny LS. Var förbi Triton och köpte 40 kg LS och dumpade i karet.

När jag tittade igenom stenen hittade jag 7 st små krabbor som levde och tre eller fyra döda. Jag tog bort den som var lurvigast och dom döda men resten åkte med stenen. Ett par stycken rörmaskar och lite macroalger fanns där oxå. En christmas treeworm var med stenen men jag utgår ifrån att den kommer vara död innan jag kommer hem. Har hört knäppande från karet och med lite tur har jag antingen en pistolräka eller en mantis däri. Är det en pistolräka slipper jag köpa en och är det en mantis är det bara till att sätta upp det gamla 70 liters karet brevid...

Jaja, nu står karet där hemma och stenen gottar till sig. Polaren som vattnar blommorna har lovat att fylla på vatten som dunstar så det ska nog gå bra. Inget ljus är på men jag utgår ifrån att det kommer vara endel alger när jag kommer hem.

Mvh Hellman

post-2581-14468914504633_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, glömde säga det.

Har en strumpa med fosfatremover i och det ligger en strumpa till påfylld och klar för att bytas ut.

Skulle någon moderator kunna byta rubriken till 320 liters kar med 150 liters sump är ni snälla.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej på er igen.

Nu har jag varit hemma i lite mer än en vecka och det har varit rena julafton med paketöppning av grejer som man beställt. Det enda jag saknar just nu är delar till min sump. Var förbi glasmästaren idag och ska få glaset på tisdag. Sen blir det till att bygga sump och limma PVC. Ska bygga möbel i helgen tänkte jag.

En fråga: De där vita gallren som man har i fragg karen, finns det verkligen ingenstans att köpa dom i Sverige? Måste man beställa från Tyskland?? Det är bara det vita gallret jag vill ha, inget annat.

Vad det gäller karet så har jag slagit ut den interna sumpen som fanns i Perculan och en ny sump är införskaffad. Nu ligger allt levande i sumpen och det växer på bra däri. Har varit på Akvarielagret och Triton och köpt lite macroalger, 15 snäckor, två eldräkor, 7 eremiter och så följde det med någon form av sps när jag köpte en sten med lite macroalger, Reccordia spp samt svamp på.

Var och hämtade 12 kg begagnad sten hos Ivar, det tackar jag för! så nu har jag runt 50 kg sten.

Det har ploppat upp en hel del glasrosor som jag tänkte ge mig i kast med i helgen också. Vad det gäller min christmas treeworm så lever den fortfarande. Tom så att den blivit större. Men men, den har ingen korall runt sig så jag utgår fortfarande ifrån att den kommer kola inom kort.

Vad det gäller tekniken så blev det lite dyrare än vad jag tänkt mig. Det var ju inte bättre än att Wrang slängde ut en fråga om en styrdator vid namn Profilux. Efter att läst om denna på nätet blev det till att beställa en och jag sitter just nu och försöker förstå mig på allt man kan göra med den och framför allt hur man ska koppla ihop sakerna. Ja ja, det kommer bli bra när det är klart. Hoppas jag...

Så, tekniken är:

1* Profilux plus II

2* tunze 6025

1* Eheim 1262 returpump

2* tunze 6055(styrs via datorn)

2* 39 Watt dimmbar armatur (styrs via datorn)

4* 39 Watts FaunaMarin armatur (styrs via datorn)

4* Doserpump (styrs via datorn)

2* optiska nivåmätare (kopplade till datorn)

1* AquaClearpump för påfyllning av osmosvatten (styrs via datorn)

5* fläktar för regleringav temp (styrs av datorn)

1* Ph prob (kopplad till datorn)

1* temp prob (kopplad till datorn)

Jag hoppas att datorn håller och inte går sönder...

På listan över saker att införskaffa ligger som nummer ett en ny osmos då mina föräldrar insett hur roligt det är med saltvatten så dom kommer helt sonika att behålla min gamla...

Och så hade jag tänkt mig att köpa en bra våg så att man har koll på hur mycket man verkligen väger upp. Har ni tips om en bra våg är det bara att hojta till.

Ja, jag kommer ta mycket bilder och ja, jag kommer lägga upp dom här. ;)

Imorgon ska det börja byggas!!

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel.

Sumpen från Percula 90 karet ligger just nu i en hink. Försökte skära bort den men det blev stora hammaren tillslut då jag inte fick loss glaset. Jag kommer köra med en sump under akvariet i en ny möbel som jag kommer bygga. Kommer använda de två stora skivorna från nuvarande Percula möbeln.

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tänka mig att det sitter rätt bra med alla tvärställda skivor:). Jag tänkte på hur du har gjort för att få in en sump i original bänken till Perculat, det är ju inte speciellt mycket utrymme.

Jag har själv ett Percula 90 nu mera, och kör med 4st nanostreamers, det är riktigt svårt att få ordentligt blås i hela burken:).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag såg det efter att jag postat mitt svar. Fick för mig att du frågade om jag skulle använda mig av den interna sumpen. Men som jag skrev lite senare kommer jag bygga ny möbel nu i helgen. (inte bra när man bor granne med Sveriges näst dyraste byggmarknad :smiley22:)

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hem igen!

Måste vara skitkul att sätta igång och vara långledig (gissar du är det nu) så man hinner en bit. Tycker det ser ut som en helseriös satsning.

Jag är inte säker på vad det är för nått du ska väga upp. Är det vattenmängd så funkar en vanlig våg som är gjord för mänsikor och är det salt så har jag själv en köksvåg som är lätt att nollställa!

Är det nått annat får du säga till vad det är du ska väga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och tack för välkomnandet hem.

Jo, jag är ledig en hel del nu. Ska klämma in en resa till Sydamerika tänkte jag i början på nästa år :)

Jag har tänkt att jag ska köra enligt Ballingmetoden så vågen jag ska ha är för att väga upp kemikalierna till detta. Som vanligt sitter man i sin egen lilla värld och utgår ifrån att alla vet vad man själv tänker.

Mvh Esbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej på er.

Nu skämms jag för att jag inte uppdaterat denna tråd på hur länge som helst! Så, nu blir det ändring på detta!!!

Vad har hänt? Jo, jag har farit land och rike runt och varit på ett par trevliga resor till andra länder men det är ju inte därför ni läser detta inlägg...

Jag har, byggt om bänken, slagit ur sumpen ur mitt Percula 90, byggt ny sump, köpt snäckor, eremiter, räkor, koraller och fiskar....

Armaturen till belysningen och min Profilux är inte riktigt klar. Detta tänkte jag ta itur med nu under påsk.

Bilderna nedan är

1. Sumpen urslagen och klar.

2. Bänken håller på att byggas.

3. Sten ligger och gottar till sig i sumpen

4. Akvariet är inrett och väntar på att sumpen ska bli klar

5. Limmad sump

6. Sumpen inrättad och klar

post-2581-14468915246517_thumb.jpg

post-2581-14468915246799_thumb.jpg

post-2581-14468915247168_thumb.jpg

post-2581-14468915247453_thumb.jpg

post-2581-14468915247682_thumb.jpg

post-2581-14468915247897_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla macro alger som man ser på bilden i föregående inlägg är förpassade ner i sumpen numera.

Efter ganska stora intrimmningsproblem på durson är jag ganska nöjd nu. Dock är det förmodligen för att jag vant mig vid ljudet för ett par besök har undrat om det verkligen ska låta som att akvariet läcker :( Jaja, jag har ju hela helgen på mig...

Jag har haft ett olycksfall i arbetet och det var en euphyllia som fick brown jelly eller liknande och tynade bort väldigt snabbt. Ser inte så skoj ut nu när mina clownfiskar har ett korallskellet som bostad men dom verkar vara nöjda ändå.

Balling kör jag fullt ut och värdena har varit stabila den senaste månaden och jag köpte mina första koraller för drygt fyra veckor sedan och de första fiskarna för drygt tre veckor sedan.

Det som finns i karet nu är:

x st snäckor (Turbo, Nassarius mfl)

5 st eremiter

2 st eldräkor

2 st pepparmintsräkor

ett par A. percula (svarta)

ett par V. puellaris (inköpta idag)

2 st små Bangaii kardinaler (inköpta idag)

1 st Acropora sp. (Tricolour)

1 st Lobofyllia flabelliformis

1 st Hysterix fragg Lila polyper

1 st Monti fragg grön flakväxande

2 st M. digitata Grön

Xenia

1 st oidentifierad numera grön sak som jag tror är en porites av något slag. (se sista bilden)

1 st christmastree??

Antingen har jag fått någonting som ser väldigt mycket ut som en christmastree mask eller så behöver dom inte växa i en korall. Den jag har fick jag med den levande stenen och det växer ingen som helt korall runt. Den har tom växt ganska rejält under tiden som jag har haft den. Mer än fördubblats i storlek. Jag matar inte med någonting speciellt eller så heller. Konstigt...

Det enda jag är lite orolig för just nu med karet är att både nitrat och fosfat inte ger några utslag på salifers tester. Visst borde man vara glad men nitrat hade det ju inte gjort någonting om det visades lite mer av...

Men men, 4 nya fiskar i karet idag borde ju göra lite skillnad och jag har lite algväxt så visst finns det nitarter någonstanns i karet.

Här kommer lite bilder

Berätta gärna vad det är för korall på sista bilden om ni vet.

Mvh Hellman

post-2581-14468915248093_thumb.jpg

post-2581-14468915248315_thumb.jpg

post-2581-14468915248525_thumb.jpg

post-2581-1446891524874_thumb.jpg

post-2581-14468915249056_thumb.jpg

post-2581-14468915249367_thumb.jpg

post-2581-14468915249569_thumb.jpg

post-2581-14468915249771_thumb.jpg

post-2581-14468915250142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska söka på superman på den sista korallen. Kan vara helfel då jag inte är så bra på arter.

Har nu suttit en stund och försökt komma på hur du tänkt med alla facken i sumpen. Går inte så bra för mig men är nyfiken. Kan du förklara? Hur stora är måtten på sumpen? Har du problem med att du får små luftbubblor i stora akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas.

Jo, jag kan tänka mig att det är åt supermannen hållet förutom färgen. Därför jag tror att det är en porites av något slag. Det är bara färgen som inte stämmer med superman men allt annat stämmer så jag har mer eller mindre fastslagit att det är porites nu. :)

Vad det gäller sumpen så ska jag försöka förklara. (Jag och photoshop är långt ifrån överrens om hur jag ska lägga in text i bilden så det blir tyvärr ingen snygg förklarande bild)

Uppe till höger är det ett fack för vattnet ner från akvariet. Nästa fack har jag en liten DSB i med plenum och allt. Uppsatt enligt konstens alla regler. Det som inte stämmer bra med riktig DSB är att jag fick en stor sten över som jag nu har lagt i detta fack. Andra facket har jag LS i och eggcrate under för att se om jag kan få lite svamp och annat gottigt under. Det tredje facket är returfack. Fjärde facket är ett fack där jag har påfyllnadsvatten (osmos) Det lilla tvärställda facket nere till vänster är för ballingvätskor som jag har i läskflaskor till. (Se bild)

Såhär i efterhand kan man väl säga att facken för DSB och LS:en blev i minsta lagret. Men men, vi får se om det funkar någolunda och gör det inte det får jag ta ur mellanväggen.

Måtten är 80*50*50. Osmos facket är på nästan 30 liter och ballingfacket är på ungefär 15 liter vilket ger 155 liter till själva refugiet.

Eftersom jag inte här någon skummare blir det inte några microbublor. De bubblor som blir tar ett mekaniskt filter hand om så nej, jag är lyckligt förskonad från bubblor upp i stora karet.

Bilderna är

1. Sumpen full

2. Väldigt hungrig Lobophyllia

post-2581-1446891525038_thumb.jpg

post-2581-14468915250688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var hos den "lokala" handlaren igår och köpte lite koraller och snäckor då en eremit gick bärsärkagång i veckan "in the quest for a new shell" 6 snäckor senare valde han ändå ett av dom skalen jag lagt ner för längesen :( Man ska inte klaga, det gav en ju en anledning att åka till affären och köpa massa saker...

En riktigt skön sak med fiskarna är att dom äter hellre dom pellets jag ger dom än vad dom äter fryst mat. Om man bortser från fryst artemia förstås. Men mysis och krill hamnar på efterkälken om det finns pellets i karet. Och det är ju bra när man ska låta grannen mata fiskarna när man är iväg.

Jaja, här kommer lite bilder

1. A.millipora??

2. En av de två Kardinalerna

3. Clown som är grymt irriterad på en nassarius

4. Fungia

5. Eldräka

post-2581-14468915255729_thumb.jpg

post-2581-14468915256034_thumb.jpg

post-2581-14468915256334_thumb.jpg

post-2581-14468915256682_thumb.jpg

post-2581-14468915257017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också gissa att det är en Acropora millepora på första bilden. Är inte säker jag heller men det är ett bra sätt att få folk som är kunniga på arter att uttala sig genom att man skriver vad man tror det är. Har den släppt ut sina polyper någon gång? Gissar att de är längre än de brukar vara på acroporor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, den har inte varit så pigg på att släppa ut polyperna. Iaf inte mycket längre än vad den andra Acroporan jag har gör. Det gör ju inte sådär jättemycket iofs eftersom polyperna är bruna och korallskelettet är rosa. Men det hade ju varit roligare om den hade visat lite mer polyper.

Men det kommer nog.

Tack för svaren!

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...