Gå till innehåll

320 liters kar med 150 liters sump


Hellman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Algerna växte lite för snabbt så idag är det en "normal" algmagnet igen :)

Var på Triton idag och köpte ett Nagel nitrattest. När jag har testat med Salifert har jag knappt fått något utslag alls så jag tänkte att det är förmodligen testet det är fel på. Dagens testresultat vad det gäller nitrat:

Salifert: ca 0,2

Nagel: < 1

Jag har inte så hög belastning. 2 Clowner, 2 Kardinaler, 1 gul kirurg och 1 V. pullaris. Kör utan skummare och plockar ut en hel del macroalger varje månad.

Uppenbarligen har jag bra sten och bra alger som växer så det knakar. Kommer öka matningen något de närmaste dagarna för att se om det ger något utslag på testerna. Jag matar redan nu ganska så mycket men pullarisen ser lite smal ut så den kan få lite mer mat.

Körde en omgång med Flatworm exit idag. Lite skakis var man men såhär 6 timmar efteråt verkar allt gått bra.

Skönt att se att det funkar bra i karet utan skummare. Det har varit igång i dagens tappning i över ett år nu så jag anser nästan att min uppsättning fungerar. (Fråga mig igen om två år så får vi se om jag säger samma sak då)

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag utmanade ödet en gång för mycket genom att åka till Kosovo.

I min enfald trodde jag att personen som skulle hyra lägenheten (till en lägre hyra för att han skulle ta hand om akvariet) skulle klara av att fylla på sötvatten en gång i veckan. Det höll i två månader och sen glömde han det...

Vattennivån i akvariet sjönk, returpumpen gick torr, proppen gick, alla pumparna stod stilla och hyresgästen var inte i lägenheten på fem dagar. Han kom hem till ett mer eller mindre dött akvarie.

Det som har överlevt är en eremitkräfta, en liten liten del på en M. digitata och macroalger.

Akvariet är "dött" och går på sparlåga där hemma nu. Bytt vatten, kol och ny fosfatremover är ilagd. Frågan är om det är värt att försöka få ordning på LS eller om man ska köpa ny.

Får se vad jag bestämmer mig för ang LS. Det jag vet är att jag inte kommer lägga ner och jag kommer inte åka på några längre utlandsvistelser igen på väldigt länge.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...