Gå till innehåll

320 liters kar med 150 liters sump


Hellman

Rekommenderade inlägg

  • 3 månader senare...
  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hejsan.

Nu är jag hemma för denna gången...

Akvariet har klarat sig hyfsat. Tjejen som bodde i lägenheten fick tag på en egen lägenhet ungefär halvägs in i missionen så det blev en polare som skötte akvariet under andra halvan av tiden. Var nog lika bra det för under tiden tjejen bodde här lyckades två fiskar och två fragga dö. Polaren har ett bättre facit. Ingenting lyckades dö...

Jaja, vad det gäller värden så har Kh och Mg skjutit i höjden så det blir inga tillsatser av det på ett tag.

Vissa koraller har blivit bleka, vissa har växt rejält, vissa har blivit bruna osv.

Här kommer lite bilder som är tagna för två månader sedan.

(Kommer nya imorgon)

/Hellman

post-2581-14468916267573_thumb.jpg

post-2581-14468916267836_thumb.jpg

post-2581-14468916268043_thumb.jpg

post-2581-144689162683_thumb.jpg

post-2581-14468916268491_thumb.jpg

post-2581-14468916268674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Nu är jag hemma för denna gången...

Akvariet har klarat sig hyfsat. Tjejen som bodde i lägenheten fick tag på en egen lägenhet ungefär halvägs in i missionen så det blev en polare som skötte akvariet under andra halvan av tiden. Var nog lika bra det för under tiden tjejen bodde här lyckades två fiskar och två fragga dö. Polaren har ett bättre facit. Ingenting lyckades dö...

Jaja, vad det gäller värden så har Kh och Mg skjutit i höjden så det blir inga tillsatser av det på ett tag.

Vissa koraller har blivit bleka, vissa har växt rejält, vissa har blivit bruna osv.

Här kommer lite bilder som är tagna för två månader sedan.

(Kommer nya imorgon)

/Hellman

Acron på andra bilden var ju grymt läcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard, jo, jag är ganska nöjd med den.

Sillen, Tack!! Snart blir det Kosovo. Stackars akvarium :( Hur går det med din tricolor?

Tyvärr är acron som du tycker om exakt lika stor och har ingen annan färg än brun idag :( Den lever dock fortfarande :)

Havre, vänta till imorgon ;-)

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja. Tricoloren har av någon anledning funkat riktigt bra i mitt akvarie över tiden.

De andra korallerna är det sämre ställt med vad det gäller färger. För mycket nitrat och fosfat helt enkelt. Slängde ut 3 kg (våt) spaghetti alg förra veckan. Det var en o en halv månads tillökning av alg det.

Jag får ta mig en funderare på hur jag ska få ner värdena. Både nitrat och fosfat visar noll på Salifers tester men med tanke på hur det ser ut i akvariet finns det en hel del av båda.

Det positiva jag har att säga om akvariet är att en Dendrophyllia har klarat sig från det att jag startade akvariet tills nu. Jag har matat den två gånger på 13 månader så det finns gott om djur och grejjer i akvariet. Precis vad jag var ute efter när jag valde bort skummare. Jag tänker lägga ner mycket mer tid de nästkommande månaderna och försöka få lite bättre ordning på allt och jag ska se till att mata min Dendrophyllia så får vi se om den växer något. Den är i dagsläget inte stor, men den är liten :P

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HÄFTIGT !!!! Har du lyckats få tag på en Dendrophyllia sp. ?????????????

Vilken är det ????

Dendrophyllia arbuscula ???

Eller

Dendrophyllia Fistula ???

Eller

Dendrophyllia coccinea ???

Så där skriver man inte utan att slänga ut en bild.

Är det inte så att du menar Dendronepthea eftersom du haft någon teknik att inte skumma ur nåt ur karet. Viket jag ioförsig inte tror e en jättebra idée men strunt samma Bild på din Dendronepthea sp. är ett krav dom är så vackra. Eller kan det kanske vara vanlig Tubastrea sp. kanske eller Balanophyllia ponderosa ? Hur som helst Dendrophyllia är en av mina favoriter och har en sådan letat sig till Svedala så måste du lägga upp en bild.

Min nya våta dröm är en Rhizotrochus typus vilken jag hoppas Triton tar in snart i sin Japan sändning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*skrattar*

Hej Ted och tack för alla namn. Jag inser nu att man inte ska sitta mitt i natten och försöka hitta namn på en gul liten sak som man ser i akvariet. Efter att ha tittat runt lite så kan vi nog utesluta en Dendrophyllia tyvärr. Om jag förstått det rätt är dom öppna även på dagen. Det är inte min fem millimeter stora sak. Dendronepthea är det definitivt inte.

Det skulle även kunna vara en Leptopsammia kanske...

Vi gör så att jag backar bak med svansen mellan benen och säger att det är en Tubastrea (vilket jag borde sagt från början men är man trött så är man)

Jag ska se om jag kan få något bra kort på den i natt.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ted.

Det kommer matas och fotas i natt.

Själv har jag snöat in på Acanthastrea, Blastomussa och Echinophyllia/Echinopora. Känns som att ska jag ha sådana så ska det ju ändå matas lite då och då.

Tack för att du rättade mitt misstag och all infon! Och JA, jag har sett att du har Acan i butiken :)

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Moose och Sillen. Jag är grymt nöjd med det inköpet. Det är väl den korallen som klarade resan från Tyskland bäst.

Bild nummer fem ovan är verkligen en Acro. Polyperna sitter grymt tätt på den men om man tittar på den högra toppen kan man skymta att den har en polyp mitt uppe på toppen.

Och ja Jonas, du hade rätt i ditt tidigare inlägg, de äldre korallerna börjar få färgerna tillbaka. :)

Är det någon som tror sig veta eller har lite gissningar på namnen på korallerna är det bara att tala om eller gissa på.

Har sett på ett antal ställen att man ibland måste använda sig av mikroskop för att kunna artbestämma koraller. Koraller har jag, mikroskop har jag men bilder på hur de olika arterna ser ut i mikroskop har jag inte. Någon som har någon hänvisning till bilder eller liknande??

Här kommer de fem sista bilderna...

1. Acanthastrea

2. Acro sp

3. Acro sp

4. Acro sp som har de största polyper jag sett på en sps.

5. Acro sp

post-2581-14468916373178_thumb.jpg

post-2581-14468916373374_thumb.jpg

post-2581-14468916373564_thumb.jpg

post-2581-14468916373758_thumb.jpg

post-2581-14468916373955_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo bild 5 bör vara en acropora, vid en första anblick ser det nästan ut som en montipora men tittar man närmare på polyperna tycker jag det ser ut som en acropora. Jag vet ingen montipora som bara har "1" polyp i varje topp. Syns tydligast i toppen på den lite lägre grenen höger om den längre.

Bah du hann före....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hejsan.

Det har väl inte hänt så jättemycket i karet. Har fortfarande högt Mg men det är på väg ner. Håller på att sätta fast mina koraller ordentligt då ett par stycken har ramlat ner och landat på bla Lobophyllian och den är ELAK!!! Inte mycket vävnad kvar av de partier som legat emot den. På något sätt lyckades Lobophyllian oxå trilla ner på gruset och landade upp och ner en dag och när jag vände den rätt igen hade en hel del vävnad dött men det har kommit igen starkt.

Det växer på sakta men säkert. Alla koraller utom en liten fragg som jag köpte av Ted C ökar i volym. Ser det som en liten utmaning att även få den sista lilla korallen att börja växa. Sen kan man ju alltid se till att få bättre färger...

Slänger med en helbild.

/Hellman

post-2581-14468916655096_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering på koraller...

1. Min Echino har fått ett par nya munnar. Den växer sakta men säkert.

2. Tricoloren växer på. Snart uppe vid ytan så det blir till att fragga den snart. :)

3. En av mina Acrosar

4. Tillväxtbild med två och en halv månad emellan.

post-2581-14468916677438_thumb.jpg

post-2581-14468916677632_thumb.jpg

post-2581-1446891667783_thumb.jpg

post-2581-1446891667804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...