Gå till innehåll

fråga ang fosfatremover


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Fick min levande sten i fredags..tyvärr innan akvariet..men ingen större skada skedd..jag har lagt den i en 100liters plastbalja med skummare o cirkulation o nytt fräscht osmosbaserat saltvatten(reefcr.)

Stene har legat där i 3 dar, o inte helt oväntat avläser jag lite ammoniak o nitrit. de är ju helt förväntat o stenen tar ju hand om detta sen när den mognar osv. Men för skoj skull mätte jag också fosfat.. o de låg på 0.5. Jag förmodar att även detta är att förvänta då mkt organiskt material dör på stenen i början. vad säger ni om de??

Men nu till mitt egentliga huvudbry: Jag valde att hänga på min deltecreaktor fr509, o fylla den med 30 ml ultrapowerphos (fauna marines järnhydroxid). Den matas av en pump på 1200l/h som jag stryper på infarten till kanske 500l/t. När jag mäter vattnet på utloppet så är de fortfarande 0.5 i fosfat där!!..de skall väl vara 0?...först mätte jag bara efter kanske 5 minuter efter att jag startat reaktorn, o sen efter en halvtimma..men vid båda tillfällen var de samma värden som i baljan, dvs 0.5!

är de så att de tar ngr timmar innan järnhydroxiden börjar fungera??? för inte kan de ha blivit mättad på bara ngr minuter???? eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med 2 - 300 gram fosfatremover. Det finns säkerligen mer fosfat kvar i stenen som löses ut under ett par - tre veckors tid. Jag hade en fosfat chock för ett par år sedan. Då lade jag fosfatremover på botten av ett kar i systemet och den var mättad på två dagar. Jag tor inte removern har någon nämnvärd effekt efter den tiden - är det fosfat i vattnet efter två dagar med fosfatreaktor är mediat mättat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med 2 - 300 gram fosfatremover. Det finns säkerligen mer fosfat kvar i stenen som löses ut under ett par - tre veckors tid. Jag hade en fosfat chock för ett par år sedan. Då lade jag fosfatremover på botten av ett kar i systemet och den var mättad på två dagar. Jag tor inte removern har någon nämnvärd effekt efter den tiden - är det fosfat i vattnet efter två dagar med fosfatreaktor är mediat mättat.

Men de märkliga är att de är lika mkt fosfat på utvattnet från reaktorn...där borde de vara noll om mediat gör sitt jobb...de förstår jag inte..eller va de kanske du menade..att mediat behöver lite tid på sej innan de börjar fungera..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30ml är väldigt lite. Det kommer att bli mättat snabbt och sen tar det inte upp mer fosfat längre. Jag har ingen erfarenhet av just ultrapowerphos, men andra liknande preparat använder jag minst 500ml och kör en långsammare genomströmning än den du har.

Ok..kanske långsammare genomströmning kanske är de som behövs för att de skall hinna med...doseringen 30 ml är enligt fauna marines egna recept...100ml/300liter vatten. stenbaljan är på 100l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok..kanske långsammare genomströmning kanske är de som behövs för att de skall hinna med...doseringen 30 ml är enligt fauna marines egna recept...100ml/300liter vatten. stenbaljan är på 100l.

Den doseringen gäller säkert för akvarium med koraller osv. En gardering för att fosfatnivån inte ska skunka för snabbt så att djuren tar skada. I en tunna med sten kan du sökert 10-dubbla dosen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den doseringen gäller säkert för akvarium med koraller osv. En gardering för att fosfatnivån inte ska skunka för snabbt så att djuren tar skada. I en tunna med sten kan du sökert 10-dubbla dosen...

ja..de kanske e så..isåfall är alltså teorin att mediat blivit mättat i princip på sekunden...för inte ens efter ngr minuter va de noll i fosfat på utvattnet från reaktorn...hmm....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30ml är ju väldigt lite, jag har ingen erfarenhet av fauna marin utan jag har hittat efter många märken en som är helt grymt bra korallen-zucht's Biophos 2. Ta 2 dl remover och stoppa den i en nylonstrumpa eller en fin filterpåse. Tips" påsen från en yngelkasse för ungfödare är väldigt bra släng plastramen) och häng ner i tunnan, detta räcker, du kan klämma lite på den varje dag så granulatet blandas om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja..de kanske e så..isåfall är alltså teorin att mediat blivit mättat i princip på sekunden...för inte ens efter ngr minuter va de noll i fosfat på utvattnet från reaktorn...hmm....

Nja, tror inte du kan resonera så... Lägg i en rejäl dos och vänta tre dagar. Mät sedan fosfatnivån i tunnans vatten. Vattnet måste passera granulatet flera gånger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tror inte du kan resonera så... Lägg i en rejäl dos och vänta tre dagar. Mät sedan fosfatnivån i tunnans vatten. Vattnet måste passera granulatet flera gånger...

Tillverkarna påstår att vattnet som lämnar reaktorn skall ha noll i fosfat..om inte så är mediat mättat...men de förutsätter väl att genomströmningen är så långsam att mediat hinner med att absorbera all fosfat...de konstiga är att de verkar inte aborbera nån fosfat alls!! utvattnet måste ju ändå ha lägre halt än invattnet om removern skall funka. Jag får väl öka på dosen rejälv, o sänka flödet, o sen mäta igen...är de inte noll då på utvattnet fattar jag ingenting...mediat kan ju inte mättas så otroligt snabbt.

Att de tar tid för att sänka fosfaten i hela tunnan..de inser jag...min fråga handlar om utvattnet från reaktorn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30ml är ju väldigt lite, jag har ingen erfarenhet av fauna marin utan jag har hittat efter många märken en som är helt grymt bra korallen-zucht's Biophos 2. Ta 2 dl remover och stoppa den i en nylonstrumpa eller en fin filterpåse. Tips" påsen från en yngelkasse för ungfödare är väldigt bra släng plastramen) och häng ner i tunnan, detta räcker, du kan klämma lite på den varje dag så granulatet blandas om.

tack för tips..men en reaktor skall ju vara de mest effektiva "sägs de", så jag kommer nog använda den ändå...de märkliga är att utvattnet tycks ha precis lika mkt fosfat som invattnet. jag kan bara se två förklaringar utifrån de ni skriver: antningen har jag så lite media att de mättats på nolltid...eller så är genomströmningen för hög så de hinner inte absorbera särskilt mkt. jag skall prova med att höja dosen rejält, o sen sänka flödet. Om inte utvattnet har lägre fosfathalt än invattnet då, så måste de ju va nåt fel på mitt granulat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte halten kommer att sänkas i samma takt som mediat tar upp fosfaten. Tyvärr så lakas nog mer fosfat ur stenen också.

Dina 30 ml var nog mättat på några minuter. Jag har läst någonstans att en burk tar upp ungefär fyra gram fosfat och kan inte komma ihåg om det var en liter eller ett kilo! (Jag har sökt litet nu men inte hittat.) Var det kilo innebär det att trettio ml bör kunna ta upp ungefär 60 mg fosfat. Det motsvarar ju 0,6 mg/L så det stämmer ju bra egentligen.

Jag köpte två hålstenar som legat i jord på ungefär 25 Kg och lade i mitt 250 literskar. De höjde fosfathalten i karet till 2 mg/L och det tog nästan en liter Biophos för att få bort den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte utvattnet har lägre fosfathalt än invattnet då, så måste de ju va nåt fel på mitt granulat.

Jonas, jag tror jag förstår hur du resonerar. Eftersom vattnet passerar genom reaktorn, och medlet absorberar fosfatet, så borde utvattnet innehålla lägre värde.

Jag tror att utvattnet kommer att ha samma värde som invattnet, så länge som du har fosfat i vattnet. När vattnet har passerat en tid, 1 dag, flera dager eller efter veckor så är removern mättad och då måste den bytas ut igen. Annars stiger värdet igen.

Utvattnet har sannorlikt ett lägre värde än invattnet, men den lilla skillnad som finns kan vi kanske inte mäta oss till med våra enkla tester, eller avgöra med vår ögonavläsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag tror jag förstår hur du resonerar. Eftersom vattnet passerar genom reaktorn, och medlet absorberar fosfatet, så borde utvattnet innehålla lägre värde.

Jag tror att utvattnet kommer att ha samma värde som invattnet, så länge som du har fosfat i vattnet. När vattnet har passerat en tid, 1 dag, flera dager eller efter veckor så är removern mättad och då måste den bytas ut igen. Annars stiger värdet igen.

Utvattnet har sannorlikt ett lägre värde än invattnet, men den lilla skillnad som finns kan vi kanske inte mäta oss till med våra enkla tester, eller avgöra med vår ögonavläsning.

en

De där sista e vad jag också tänkt...att de måste ju rent teoretiskt vara lägre på utvattnet, men att minskningen är inte så stor så våra rätt så trubbiga tester ej kan avläsa detta. De vore väldigt intressant om de fanns nån här på forumet som skulle vilja mäta sitt "utvatten" o se om dom får samma resultat som jag..att skillnaden knappt märks. De får ju va nån som har en del fosfat i sitt kar, annars blir de ju svårt att jämföra. De som stör mej är att man på deltecs hemsida skriver att de skall gå att mäta noll på utvattnet, oavsett övriga förhållanden...men de kanske endast gäller vid mkt stora doseringar...o fauna marines doseringar är ju betydligt försiktigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte halten kommer att sänkas i samma takt som mediat tar upp fosfaten. Tyvärr så lakas nog mer fosfat ur stenen också.

Dina 30 ml var nog mättat på några minuter. Jag har läst någonstans att en burk tar upp ungefär fyra gram fosfat och kan inte komma ihåg om det var en liter eller ett kilo! (Jag har sökt litet nu men inte hittat.) Var det kilo innebär det att trettio ml bör kunna ta upp ungefär 60 mg fosfat. Det motsvarar ju 0,6 mg/L så det stämmer ju bra egentligen.

Jag köpte två hålstenar som legat i jord på ungefär 25 Kg och lade i mitt 250 literskar. De höjde fosfathalten i karet till 2 mg/L och det tog nästan en liter Biophos för att få bort den.

..

De kanske är så som du säger...stenen avger fosfat i sådan takt att granulatet mättas på bara ngr minuter, o jag hinner därför aldrig mäta upp nån sänkning på utvattnet från reaktorn....men lite konstigt är de att de kan gå så fort. Jag mätte redan efter 5 min, o de va ingen skillnad..Kan de va så att granulatet ej fungerar, är gammalt?? finns ju ingen datumstämpel på burken...eller håller järnhydroxiden hur länge som helst i sin burk...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som stör mej är att man på deltecs hemsida skriver att de skall gå att mäta noll på utvattnet, oavsett övriga förhållanden...men de kanske endast gäller vid mkt stora doseringar...o fauna marines doseringar är ju betydligt försiktigare.

Jag tror att det finns anledning att kritiskt granska tillverkarnas löften.

Jag har massor av fosfat i mitt kar ända sedan starten i februari. Jag tror den kommer från mitt bottentäcke som består av ca 3 cm korallgrus. Jag använder strumpa för att försöka få ner värdet. Om jag hänger strumpan ca 2-3 dm framför en av mina Koralia 3 pumpar så kan jag mäta sänkningen efter ca 2-3 dagar. Om strumpan hänger på ett ställe med mindre cirkulation tar det några veckor innan jag uppfattar sänkningen.

Just nu använder jag Power Ultrphos. Tidigare använde jag Coralife.

Jag vågar nog påstå att Coralife fungerar bättre, åtminstånde för mig så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det finns anledning att kritiskt granska tillverkarnas löften.

Jag har massor av fosfat i mitt kar ända sedan starten i februari. Jag tror den kommer från mitt bottentäcke som består av ca 3 cm korallgrus. Jag använder strumpa för att försöka få ner värdet. Om jag hänger strumpan ca 2-3 dm framför en av mina Koralia 3 pumpar så kan jag mäta sänkningen efter ca 2-3 dagar. Om strumpan hänger på ett ställe med mindre cirkulation tar det några veckor innan jag uppfattar sänkningen.

Just nu använder jag Power Ultrphos. Tidigare använde jag Coralife.

Jag vågar nog påstå att Coralife fungerar bättre, åtminstånde för mig så här långt.

Tack för jättebra kommentar...de får mej att inse att de kanske inte är så effektivt då...grejen med reaktorn är ju att allt vatten tvingas ju långsamt gå igenom granulatet...därav den utlovade bättre effekten..men de kanske skall till de hästdoser rowaphos föreslår för att mäta noll på utvattnet...jag kan väl inte göra så mkt mer än att bara vänta o se om de på lite sikt påverkar karet i sin helhet. Mitt "riktiga" kar kommer imorgon!! de blir nog till att köra med fosfatfilter från start..då stenen verkar släppa en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte missminner mig så ska både Rowaphos och Power UltraPhos fluidisera i reaktorn. Fauna Marin säger inget om noll på utvattnet utan att det är dags att byta när fosfathalten börjar krypa upp i akvariet. Om du bara kör sten så kan jag inte se något problem i att kraftigt överdosera eftersom angivelserna 100 ml/300 l är för att inte ändra värdena för fort för koraller och fisk.

Jag hade höga värden (0,6mg/l) när jag körde igång min nya burk med 40-45 kg (beg) fosfathaltig sten. Det tog en halv liter Rowaphos som jag hade sedan tidigare, en liter UltraPhos och nästan en liter Power Ultraphos innan jag fått ner halten till 0,04 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är viktigt att särskilja två faktorer, dels järnoxid baserad (Rowaphos, Ultrapowerphos)som är avsedd för långtidsbruk, och den alubaserade (coralife, ultraphos m.fl.) som är avsedd för hårdare bortagning, men kanske mindre lämpad om man har djur i karet.

Om du har jättebråttom Jonas, så kan du använda den alubaserade - annars tycker jag du kan öka dosen med U-powerphos eftersom du inte har djur i karet än,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte missminner mig så ska både Rowaphos och Power UltraPhos fluidisera i reaktorn. Fauna Marin säger inget om noll på utvattnet utan att det är dags att byta när fosfathalten börjar krypa upp i akvariet. Om du bara kör sten så kan jag inte se något problem i att kraftigt överdosera eftersom angivelserna 100 ml/300 l är för att inte ändra värdena för fort för koraller och fisk.

Jag hade höga värden (0,6mg/l) när jag körde igång min nya burk med 40-45 kg (beg) fosfathaltig sten. Det tog en halv liter Rowaphos som jag hade sedan tidigare, en liter UltraPhos och nästan en liter Power Ultraphos innan jag fått ner halten till 0,04 mg/l.

Jo..så är de nog..fauna marine går ju inte ut med att de ska va noll på utvattnet...de är ju rowaphos som gör de..så rowaphos kanske helt enkelt är mer effektivt, o sen har ju dom betydligt högre doser. har du nån känsla för om rowaphosen var mer effektiv än ultrapowerphos du som använt båda?? Om de är stor skillnad funderar jag på att köpa rowaphos istället o köra med detta i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är viktigt att särskilja två faktorer, dels järnoxid baserad (Rowaphos, Ultrapowerphos)som är avsedd för långtidsbruk, och den alubaserade (coralife, ultraphos m.fl.) som är avsedd för hårdare bortagning, men kanske mindre lämpad om man har djur i karet.

Om du har jättebråttom Jonas, så kan du använda den alubaserade - annars tycker jag du kan öka dosen med U-powerphos eftersom du inte har djur i karet än,

japp..jag ökar nog dosen...o så funderar jag på att testa rowaphos...dom utlovar ju bättre effekt...men kanske är likvärdigt med fauna marines ultrapowerphos...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo..så är de nog..fauna marine går ju inte ut med att de ska va noll på utvattnet...de är ju rowaphos som gör de..så rowaphos kanske helt enkelt är mer effektivt, o sen har ju dom betydligt högre doser. har du nån känsla för om rowaphosen var mer effektiv än ultrapowerphos du som använt båda?? Om de är stor skillnad funderar jag på att köpa rowaphos istället o köra med detta i början.

Enlig min högst ovetenskapliga mening så är det samma sak. Om du vill ha snabbt resultat, nu när du inte har några koraller eller fisk i tycker jag att du ska prova med UltraPhos som är aluminiumbaserat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Funderar på vad som händer om man kör fosfatremover och fosfaten tar slut vad häner med removern? eftersom det verkar vara farligt med överdosera.

kanske dumma frågor ikväll , men jag måste ta o lära mig det här någon jäkla gång hehe.

har fosfatremover hemma men vågar inte använda det pga att jag inte kan mäta någon fosfat fast tror jag har fosfat i karet. salifert ger inget utslag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...