Gå till innehåll

Emils 768 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nu kom dom upp :)

ser maffigt ut!! det har du gjort himla bra!

några nya fisk planer nu innan du sätter i koraller?? typ kejsare eller så?`:)

mvh andreas

Tackar :)

Jadu, jag vet faktiskt inte...Funderar på att köpa 3-4 st gula kirurger till. Sen får vi se vad det blir ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRYMT !! Du har verkligen lagt ner tid på din maskin park.... Lycka till.

Tack så mycket :)

Snyggt!, berätta mer om planer på framtida invånare osv!

Fan va jag längtar tills nya karet är igångsparkat när jag ser ditt!

Mina planer är att köpa 4 st gula kirurger till, sen har lite planer på att kanske köpa någon annan kirurg. För resten blir det väll bara lite småfisk (gobies mm) och sps i överflöd :P

Kanon fint Emil!

Tackar:)

Snyggt!

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Känner att det börjar bli dax för en update i denna tråd...:)

Jag har legat på latsidan när det gäller att fota, men ska försöka knäppa några bilder imorgon med det nya ljuset. Blev som så att jag skrota iden med t5, jag trodde jag skulle klara mig med 6*80 w och få ett hyfsat ljus i hela karet men det visa sig inte vara fallet...helt klart blev det ljus i hela karet, t5 har en jäkla bra spridning, men för mycket av den delen där sps kommer sitta kommer inte i direkt ljus. Så om jag skulle köra vidare på t5 hade det fått bli en 6*80 w till och då hade rörbytena kosta allt för mycket... Så nu har jag monterat upp mina 2*400 w igen och det känns som en märkvärt bättre spridning, mycket antagligen för armaturerna hänger 30 cm ovanför ist för 10 cm..

Än så länge kör jag mina spider-light reflektorer, men så fort kassan tillåter så kommer jag slänga iväg en beställning på 2 st Large LumenBright reflektorer från USA. Dessa är hela 50*50 så jag hoppas på en markbart bättre spridning än med mina SPL.

Nog snackat om ljuset ;) Igår anlände även mina zeovit grejor från Ted, så nu har jag kommit igång med detta och är på min andra dag och än så länge är jag kanonnöjd. Nu är det bara att köra på och vänta på resultatet :)

Återkommer med lite bilder imorgon ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här är lite bilder, som ni kanske ser har jag en otrolig bakterieblomning i karet sedan jag börja med zeovit (dom bruna trådarna) Håller på att testa lite olika knep med doseringarna, men har ännu inte kunnat få bukt på dom. Jag har testa att stoppa all dosering i 5 dagar och enligt mig blev det bara värre...så nu är jag tillbaka på ruta ett igen och ska försöka söka lite svar på zeovit.com, janne du har inga tips? :)

Om man kollar på hur karet har mått sedan jag starta med zeovit så kan jag bara säga att de få koraller jag har i karet har blivit mycket ljusare och färgrannare. Kan även se en otrolig förbättring av vattnet, har aldrig varit så klart som det är nu. All prick är borta på samtliga fiskar och dom mår bättre än någonsin :)

Fick bli lite suckiga bilder med min lumix, syrran har med sig D40 :(

Ska knäppa lite fler imorgon med denna;)

4116033160.jpg

4116033263.jpg

4116033271.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Innan körde jag:

Zeolit 1,8 kg

ZeoStart 0,8 ml x2

ZeoBak 8 droppar 3 ggr veckan

ZeoFood 8 droppar 3 ggr veckan

Fick rådet att hålla Zeobak och ZeoFood i 10 dagar, så nu är min dosering:

Zeolit 1,8 kg

ZeoStart 0,6 ml x2

Ska köra igång med 5 droppar ZeoBak/ZeoFood 2 ggr i veckan när alla bakterier är borta. Kommer dom då tillbaka så får jag sänka doseringen...

Man får hålla på och labba lite fram och tillbaka nu i början tills man hittar den rätta dosringen för just sitt kar :)

mvh Emil

Vad doserar du? Nya doseringstips, låter intressant. Vad innebär det?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Snyggt som vanligt och du verkar ha kommit tillrätta med algproblemen.

Tack :) Yes, algproblemen försvann och nu rullar allt på hur bra som helst. Nu återstår bara att skaffa sig lite koraller, har i princip inget kvar :(

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...