Gå till innehåll

Hur många karantän vid många nya fiskar?


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ett spontant råd från mig skulle vara att helt enkelt minska på mängden fisk du tänker skaffa. Sprid hellre ut inköpen av fisk på flera inköp över längre tid! Jag vet att det är långt för dig till butikerna men jag skulle sprida ut inköpen om jag vore i dina kläder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg: Sprida ut inköpen är tyvärr inget alternativ för mig just nu :) även om det säkert är att rekommendera.

Alternativet skulle vara att dela upp "insättningen" av fisk i 2 omgångar t.ex. Så akvariet hinner anpassa sig. Låta det gå 1-2 veckor mellan fiskisättningarna så att säga.

Men fisken kommer att köpas när jag är ned nu.

Annars får någon gärna komma och hämta mig med bilen, ge mig bra priser på fisken och köra upp mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kliar det i köpa tarmen! ;)

Skämt och sido, så det jag mest tänker på är att man sällan hittar så många fiskar i toppkvalitee som du nämner vid ett och samma tillfälle. Risken är ju att du köper fisk bara för att köpa den och då "chansar " på fisk som kanske inte är riktigt hundra och borde ha gått kvar i butiken tills den ätit upp sig eller piggat på sig efter en krävande resa!

Hämta dig kan jag inte men fixa boende är nog inget problem! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kliar i köpartarmen rätt ordentligt eftersom jag nu gått med ett akvarie snart ett år utan att "köpa" något annat än 2 clowner och nån enstaka kirurg till ett 2.5m akvarie :D

Jag har tänkt igenom mina köp och vädrat och analyserat dem i många månader och under många kvällar. Ska besöka (vad jag planerat):

Bioted Marin, Marinakvariet, Ciklidhuset, Korallfisken, saltvattensakvariet samt Amazon.

Och då hoppas jag och vet jag.. att jag kommer hitta mycket fin fisk.

Jag är väldigt kräsen när det gäller fiskarna :)

Det är just det att det är 2300 km som vi kommer köra och det gör man inte gärna om "i onödan" då det kostar 2000 + kr bara i bensin och 2 dygn i tid :D

Boendet är nog det minsta problemet, men kikar jag förbi Linköping igen så hör jag gärna av mig så kan vi träffas mm.

Du kanske kan svepa förbi Korallfisken när vi ska dit på lördag så kan vi prata lite? =)

Det hade varit skoj.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas (Sillen) Jag följer inte din uppmaning. Jonasromans skriverier om giftigt ammonium och ogiftigt ammoniak är fullständigt felaktiga och stämmer överhuvud taget inte varken teoretiskt, vetenskapligt eller praktiskt. Om denna linje får stå emotsagd så kommer många medlemmar att riskera att göra felaktiga åtgärder. Jag publicerar därför mitt svar till Jonasroman här.

1976 så hade jag nog samma åsikt som Svein skriver i första bandet (det kom ut då om jag inte mins fel). Nu har det hänt en del sedan dess och jag har haft 30 års erfarenhet av fiskhållning i olika skalor. Man kan som Jaken ironisera lite grand över personers nuvarande yrkesroll – som för övrigt för mig inte är i huvudsak rörpulare utan ”kvalificerad bytare av diverse söndrig ljuskällor” J. Men Jaken vet mitt CV – han har fått det förut.

Jag har i min hand (eller framför mitt tangentbord i alla fall) två mycket läsvärda publikationer från OFI (Ornamental Fish International) från 2006 och 2007. De heter Water Quality in the Ornamental Aquatic Industry och International Transport of Live Fish in the Ornamental Aquatic Industry. Båda två väldigt läsvärda och borde ingå i de flestas bibliotek. De går att beställa på http://www.ofish.org/about/shop

I den förstnämnda finns en hel sida som tar upp det jag och Jonas är oense om. Tyvärr hindras jag av rättighetsskäl att citera hela stycket men det avviker inte en mm från det jag påstått.

Jag vågar dock att ta några korta citat. Jag vill nämna att det på engelska råder en viss begreppsförvirring där ordet ammonia ibland används både för ammonium och ammoniak men man skiljer då mellan ”unionized ammonia (NH3) och ionized ammonia (NH4+) Kort citat från Water Quality in the Ornamental Aquatic Industry OFI 2006.

Total ammonia consists of unionized ammonia (NH3) and ionized ammonia (NH4+). Unionized ammonia is extremely toxic to fish but ionized ammonia is not”

Sedan går han vidare och talar om att förhållandena mellan NH3 och NH4+ beror på temperatur och pH.

Författaren ( Roberto R. Hensen) nämner också nitrits giftighet och bekräftar den misstanke som jag har haft ganska länge nu om att nitrit överhuvudtaget inte är något problem med i saltvatten. Han börjar med att konstaterar att nitrits giftighet beror på bildandet av methemoglobin som försvårar fiskblodets bindning av syre. Sen nämner han det jag känt till länge att en salttillsats minskar giftigheten av nitrit. Orsaken är att kloriden i saltet hindrar upptaget av nitrit i fiskens blod och man bör i ppm räknat ligga cirka 6 gånger högre i kloridkoncentration än man ligger i nitritkoncentration för att den skyddande effekten skall uppstå. I några andra publikationer har jag sett att man rekommenderar ca 50 ppm klorid i vattnet. (han refererar till sötvattensystem här men resonemanget är helt överförbart till saltvatten åtminstone vad gäller fisk) Den normala kloridkoncentrationen i saltvatten är ca 19 000 ppm klorid vilket innebär att nitriten kan glömmas bort som akuttoxisk i saltvatten. En uppgift jag har sett att en av de stora amerikanska guruerna hävdat (kommer inte ihåg vem av dem bara).

I förordet nämner dåvarande presidenten i OFI

”It is not easy to find someone with experience both in the Food Aquaculture Industry as well as in the Ornamental Aquatic Industry, who is able to explain…..”

Vidare

“We have found such a person in the author Roberto R. Hensen…..”

Att mitt valspråk inte kom med i förra inlägget var nog ett fel – inte medvetet i alla fall.

MVH Lasse

Ps. Vem OFI:s dåvarande president var – en hint – han är från Norge Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att vi har engagerade medlemmar som vill dela med sig av sina åsikter :)

Det är inte lika kul att vi hamnar i diskussioner där andras åsikter värderas lite väl hårt. Låt oss konstatera att sannolikheten för att alla deltagare i just denna diskussion ska nå enighet är liten, och att vi istället ser värdet av att få ett problem belyst från flera sidor och med olika utgångspunkter (teoretisk, praktisk, eller annan utgångspunkt). Nu respekterar vi de olika synpunkter som finns i de olika "ringhörnorna" och låter övriga medlemmar följa de rekommendationer som känns bäst för dem. :)

/Moderator

Jag instämmer med dej calle, o rättar in mej i ledet;) Vi kommer inte längre här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas (Sillen) Jag följer inte din uppmaning. Jonasromans skriverier om giftigt ammonium och ogiftigt ammoniak är fullständigt felaktiga och stämmer överhuvud taget inte varken teoretiskt, vetenskapligt eller praktiskt. Om denna linje får stå emotsagd så kommer många medlemmar att riskera att göra felaktiga åtgärder. Jag publicerar därför mitt svar till Jonasroman här.

1976 så hade jag nog samma åsikt som Svein skriver i första bandet (det kom ut då om jag inte mins fel). Nu har det hänt en del sedan dess och jag har haft 30 års erfarenhet av fiskhållning i olika skalor. Man kan som Jaken ironisera lite grand över personers nuvarande yrkesroll – som för övrigt för mig inte är i huvudsak rörpulare utan ”kvalificerad bytare av diverse söndrig ljuskällor” J. Men Jaken vet mitt CV – han har fått det förut.

Jag har i min hand (eller framför mitt tangentbord i alla fall) två mycket läsvärda publikationer från OFI (Ornamental Fish International) från 2006 och 2007. De heter Water Quality in the Ornamental Aquatic Industry och International Transport of Live Fish in the Ornamental Aquatic Industry. Båda två väldigt läsvärda och borde ingå i de flestas bibliotek. De går att beställa på http://www.ofish.org/about/shop

I den förstnämnda finns en hel sida som tar upp det jag och Jonas är oense om. Tyvärr hindras jag av rättighetsskäl att citera hela stycket men det avviker inte en mm från det jag påstått.

Jag vågar dock att ta några korta citat. Jag vill nämna att det på engelska råder en viss begreppsförvirring där ordet ammonia ibland används både för ammonium och ammoniak men man skiljer då mellan ”unionized ammonia (NH3) och ionized ammonia (NH4+) Kort citat från Water Quality in the Ornamental Aquatic Industry OFI 2006.

Total ammonia consists of unionized ammonia (NH3) and ionized ammonia (NH4+). Unionized ammonia is extremely toxic to fish but ionized ammonia is not”

Sedan går han vidare och talar om att förhållandena mellan NH3 och NH4+ beror på temperatur och pH.

Författaren ( Roberto R. Hensen) nämner också nitrits giftighet och bekräftar den misstanke som jag har haft ganska länge nu om att nitrit överhuvudtaget inte är något problem med i saltvatten. Han börjar med att konstaterar att nitrits giftighet beror på bildandet av methemoglobin som försvårar fiskblodets bindning av syre. Sen nämner han det jag känt till länge att en salttillsats minskar giftigheten av nitrit. Orsaken är att kloriden i saltet hindrar upptaget av nitrit i fiskens blod och man bör i ppm räknat ligga cirka 6 gånger högre i kloridkoncentration än man ligger i nitritkoncentration för att den skyddande effekten skall uppstå. I några andra publikationer har jag sett att man rekommenderar ca 50 ppm klorid i vattnet. (han refererar till sötvattensystem här men resonemanget är helt överförbart till saltvatten åtminstone vad gäller fisk) Den normala kloridkoncentrationen i saltvatten är ca 19 000 ppm klorid vilket innebär att nitriten kan glömmas bort som akuttoxisk i saltvatten. En uppgift jag har sett att en av de stora amerikanska guruerna hävdat (kommer inte ihåg vem av dem bara).

I förordet nämner dåvarande presidenten i OFI

”It is not easy to find someone with experience both in the Food Aquaculture Industry as well as in the Ornamental Aquatic Industry, who is able to explain…..”

Vidare

“We have found such a person in the author Roberto R. Hensen…..”

Att mitt valspråk inte kom med i förra inlägget var nog ett fel – inte medvetet i alla fall.

MVH Lasse

Ps. Vem OFI:s dåvarande president var – en hint – han är från Norge Ds

Lasse: Lugna dej nu...inga ovänner nu...de är inga fiskar som står på spel om dom följer min eller dina råd. De jag sagt är att man skall nog koppa in fiskarna lite snabbare om dom legat länge i påsen. De är knappast något farligt råd Lasse. Där är vi ju dessutom överens, även om vi förklarar de på lite olika sätt.

ha en bra dag nu!! Rörbytare...hm...då har vi j nästan samma jobb...kanske därför vi är lika envetna båda två;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta mig Vargklo och Sillen. När jag skrev mitt inlägg så fick jag för mig att det var Sillen som uppmanade till att just den disk. skulle sluta. Om någon av er kännt er dåligt behandlade av mig förväxling så ber jag om ursäkt.

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd men det står faktiskt levand fiskars liv på spel. Jonasroman hävdade att ammonium var giftigt och ammoniak ogiftigt. Ammonium/ammoniak komplexets pH beroende och skillnader i giftighet är den i särklass viktigaste faktorn för många dödsfall inom hobbyn (vad gäller förgiftning) Ammoniakförgiftning är inom saltvattensakvaristiken otroligt mycket vanligare och allvarligare än andra förgiftningar inklusive nitrit. Vid import av saltvattensfisk (och övriga långa transporter) är ammoniakförgiftning i påsarna eller vid felaktig utförd inkoppning ansvarig för det mesta av DOA (dead on arivel) och dödligheten de första dygnen. Alla som importerar fisk vet detta och det är i huvudsak tre metoder som används. Direkt i, koppning i mycket kraftigt luftade kärl (ammoniak luftas ut när pH stiger) samt koppning med ph sänkt koppningsvatten (Denna metod använder jag själv) Beroende på sänkningsmetod sker då koppningen i ett eller flera steg. Jag använder en metod som omfattar en koppning och en sakta pH höjning under de första 8 timmarna.

Felaktig behandling vid uppackning efter långa transporter (>16 timmar och ibland kortare) är ansvarig för många fiskars död. Därav mina råd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man kunna slå ut fisken (från sin påse) i en hink och sedan med en luftpump lufta vattnet.. samtidigt som man sakta koppar i fisken med vatten från dit den ska (ex karantän)och från dess att man koppat i fisken så kan man sedan flytta den med håv till ett t.ex akvarie eller karantänsakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man kunna slå ut fisken (från sin påse) i en hink och sedan med en luftpump lufta vattnet.. samtidigt som man sakta koppar i fisken med vatten från dit den ska (ex karantän)och från dess att man koppat i fisken så kan man sedan flytta den med håv till ett t.ex akvarie eller karantänsakvarium?

de låter som en bra ide;) problemet kan ju i o för sej va att de är inte så mkt vatten i påsen så de räcker när du slår ut den i hinken...hur lång transporttid tror du de kommer bli?? Blir den lång skulle jag nog bara koppat in som vanligt direkt i påsen, men ganska snabbt..dvs på de gamla vanliga sättet.

PS: bengt holm kanske har en achilles till! Vill du jag kollar upp de?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du inte kunna få lite mer vatten än vanligt när du köper från ett och samma ställe? Kanske rent av att du tar med en tunna med tätt lock, ber att få 10-15 liter vatten från deras system så blir det väl lite bättre för fiskarna iaf? Ska du köpa från flera ställen så kanske det blir att fylla bilen med fler tunnor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du inte kunna få lite mer vatten än vanligt när du köper från ett och samma ställe? Kanske rent av att du tar med en tunna med tätt lock, ber att få 10-15 liter vatten från deras system så blir det väl lite bättre för fiskarna iaf? Ska du köpa från flera ställen så kanske det blir att fylla bilen med fler tunnor. :)

Jag har själv dålig erfarenhet av transport i hinkar. Fiskarna simmar in i hinken och skadar sig. Sen vet jag inte om pga den större vattenvolymen så kanske ph inte sjunker lika lätt vilket kan leda till ammoniakförgiftning? Men det är ren spekulation från min sida. Jag har testat nån gång men med sämre resultat än i påsar. Transport i påsar har funkat exemplariskt hittils. Även under längre transporttider (48 timmar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla upp achillesen du =) Det vore nice..

Jag tror att jag kanske kan slå ned flera påsar i samma hink i så fall och koppa in flera fiskar på en gång kanske? Alternativt att man får med sig en påse med enbart vatten. Som man kan ha som "grund" och stjälpa ned i hinken från början. Vi får se :)

Eller så börjar jag med de minsta fiskarna som inte kräver lika mkt vattenhöjd och sen till de lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiend jag tycker inte du ska köpa en achilles föräns ditt kar e minst ett par år,det är en fisk som inte många akvarister klarar av att hålla liv i.Jag vet inte någon hära på SG som har en sådan fisk som klarat sig i flera år.Tror den kräver ett riktigt moget kar som varit i drift under många år.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ett forum är till för att stöta o blöta våra olika åsikter o teorier. Vår tidigare debatt om ammonium o dess ofarlighet, o därför faran med att höja ph-värdet i en fisktransportpåse, slutade tvärt.

Jag vill göra ett tillägg där jag efter att läst reefkeepings artikel om ammoniak/ammonium får stöd för mina tankar.

Lasse skriver ju att ammonium är ofarligt o ammoniak är mkt farligt. Min ståndpunkt Lasse har varit att ammonium är synnerligen toxiskt de också!, o därför är inte teorierna eller farhågorna med att höja ph-värdet i en transportpåse relevanta.

Jag tar upp detta då de är viktigt att inte sprida budskapet att man skall hålla på o sänka ph-värdet i inkoppningspåsen, eller än mindre sänka de i akvariet.

Följande står i reefkeeping: "..whose pH may be well below pH 8.2, and whose toxicity may actually be coming from ammonium, and not the low concentration of free ammonia)..."!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...