Gå till innehåll

Skaffa anemon?


aerie

Rekommenderade inlägg

Till er som funderar på att skaffa er en anemon(visserligen en gammal undersökning men tror inte det är så jättemkt bättre statistik nu):

Joyce Wilkerson i boken "Clownfishes"

"The results showed that 46% of the anemones kept by reporting hobbyists with less than two years of marine aquarium-keeping experience were dead after 3 1/2 months. Those hobbyists with two to five years experience did not have much greater success: 40% of their anemones died an average of 11 1/2 months after acquisition. Even among aquarists with more than five years' experience, 27% of their anemones were dead after an average of 14 months.

Only 1 out of every 18 anemones in the survey had been in captivity for three years, and only 1 in 36 reached five years in captivity."

Kanske kan få någon att tänka till iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga då... Är tanken att man helt ska avstå från att hålla anemoner i sitt kar, eller? Eller ska man utmålas som lite skurk om man nu mot förmodan skulle ge sig på detta? Jag hade tidigare saltkar i USA, i vilket jag hade ett par anemoner, utan problem unde ett antal år, och det var inget märkvärdigt. Varför är detta så bannlyst i Sverige? Finns det ingen som håller anemoner? Om det nu gör det - hur går ni tillväga, tips o råd?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde ju i alla akvarieaffärer vara skurkar med som säljer dom..För mig håller inte det här resonemanget i alla fall..Har flera kompisar som har och dom växer och trivs. Tror folk köper dom för tidigt bara.Bör vara ett väl inkört kar innan man skaffar en anemon..Ska skaffa en senare igen min klara inte flytten av akvarium =(...Men då blir det en sandlevande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller en svenskodlad anemone, som redan fördubblats sig, och är ganska lätt att sköta.

Men om jag fick chansen att välja nu, hade jag avstått.

Tycker det är lättare och pålitligare att köra med koraller, finns ju massa snygga koraller med som är rätt lika anemoner :) o så slipper man oroa sig över deras vandrande o allt annat va anemoner kan innebära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller en svenskodlad anemone, som redan fördubblats sig, och är ganska lätt att sköta.

Men om jag fick chansen att välja nu, hade jag avstått.

Tycker det är lättare och pålitligare att köra med koraller, finns ju massa snygga koraller med som är rätt lika anemoner :) o så slipper man oroa sig över deras vandrande o allt annat va anemoner kan innebära.

Varför skulle du avstå? Skulle vilja höra konkreta orsaker och så. Vandrandet kan ju inte vara en tillräcklig orsak eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe vandrandet är absolut inte en tillräcklig orsak.. min vandrar inte den har suttit på sin plats länge nog... Men Anemoner bestämmer över sig själva.... Man kan lixxom inte alltid placera dem var man vill ha dem.. och tanken att de kan vandra iväg... eller att den nya nykomlingen säter sig på en oväntat plats... eller att den ska fastna i nån pump.. sluka nån fisk eller räka... att den kan bli mycket större än väntat att den kan bränna andra koraller osv... Det kanske e väldigt najs med en anemone i början.. men sen när man börjat fylla på karet me koraller så.. blir det ju ganska trångt och de kräver en rätt stor yta osv...

Rent praktiskt tycker jag de är Opraktiska.. överlevnads statistiken.. är ju lite tråkigt men... tror folk som skaffar sig anemoner nu för tiden oftast tänker mest på om de kan klara av den eller inte, men finns ju fler orsaker tycker jag till att inte skaffa dem...

Vet inte men känns som om folk gärna skaffar dem tidigt i karet då de är färgranna o vackra osv.. o ganska stora o så.. o de håller ju sin fina färg utan större problem och bidrar till akvariet rätt så flitigt men efter en tid... så ställer man högre krav o då är de inte lika viktiga... utan då vill man ha färgranna koraller och inte anemoner.. för de har många fler fördelar än anemonerna.. hehe kan säkert babbla på ett bra tag till... men tror du förstår varför jag inte föredrar dem längre.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två anemoner i mitt kar och jag är en gröngöling vad gäller salt, började för att år sedan. Dom har vuxit väldigt mycket och sitter där dom sitter och verkar nöjda. Nu har dom levt hos mig i ett halvår. Jag matar dom ibland med fryst artemia och det funkar än så länge. Jag tycker att dom är fina och mina clowner älskar dom. Jag blev oxå avrådd att inte ha anemoner eller att ha ett speciellt anemonkar. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte att man ska utmålas som skurk för att man vill ha anemoner i sitt kar, jag önskar bara att folk kunde tänka till en extra gång och läsa på lite om djuren de skaffar istället för att fråga vad det är de skaffat här på forumet. Själv tycker jag det är tråkigt varenda gång man hör om en nedspolad anemon... vet ingen annan djurhobby där det anses som ett bra resultat att djuren överlever 1% av deras naturliga livslängd(3 år för en carpet, om jag minns rätt så har jag sett 300år som naturlig livslängd för dem men även om det bara är 100år så är det ändå löjligt).

Bara en snabb sökning på forumet ger en ganska bra bild av "grundinställningen" till anemoner, de flesta av dessa trådar är skapade av folk som precis skaffat akvarie och sedan skaffat eller funderar på att skaffa en anemon:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14812&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14787&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12951&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12752&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12458&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6737&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4281&highlight=anemon+problem

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4260&highlight=anemon+problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte kommer ihåg fel så kan anemoner bli 600 år gammla, så även om anemonerna levt i flera år så är det ändå bara nån procent av deras livstid i naturen.

Ja och dessutom så är dom ju hotade i det vilda vilket mestadels på grund utav vår hobby! Jag tycker man kan skaffa sig en hemma odlad bubbeltipanemone om man är sugen.

Förövrigt tycker jag att det skulle vara juste om butikerna bara tog in anemoner när någon frågade efter dom (förutom just kanske bubbeltip), för detta skulle minska risken för impulsköp markant!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga då... Är tanken att man helt ska avstå från att hålla anemoner i sitt kar, eller? Eller ska man utmålas som lite skurk om man nu mot förmodan skulle ge sig på detta? Jag hade tidigare saltkar i USA, i vilket jag hade ett par anemoner, utan problem unde ett antal år, och det var inget märkvärdigt. Varför är detta så bannlyst i Sverige? Finns det ingen som håller anemoner? Om det nu gör det - hur går ni tillväga, tips o råd?!?!

Det finns många här på forumet som håller Flera kirurger i 300 liters kar, hade detta varit i USA så hade dom blivit strypta av "The Tang Police". Ändå ses inte detta som något märkvärdigt i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit om detta tidigare men man måste skilja på anemon och anemon. De s.k. äkta symbiotiska anemonerna är mycket intressanta då de är ett av de få djur som saknar åldersfaktor (dvs de blir aldrig gamla som människor) så de har i prinsip ingen begränsad livslängd och dör endast om de blir sjuka eller angripna av någon predator (här skyddar anemonfiskarna). Man kan mäta tillväxten per år och har därför konstaterat ex. på minst 600-700 år på bl.a. Maldiverna. Forskarna är mycket intresserade av dessa djur. I fångenskap är överlevnade på dessa djur = 0 ricktigt varför vet inte ens de lärde. Man importerar nya ständigt p.g.a att de säljer bra då ju inga överlever. Köp inte dessa!

Det finns därimot andra arter av anemoner som är betydligt lättare och som t.o.m kan föröka sig genom delning i akvarier och är att betrakta som rel. lätta i ett väl ingånget kar. Vissa kan t.o.m. bli enplåga typ glasrosor och vissa "bubbeltip".

Viktigt välj art, läs på, köprätt och bidrag inte till slakten av symbiotiska anemoner där inte ens var 10:e är levande när de kommer till affären samt 100% är döda innom 5-10 år (den längsta överlevaren har jag hört om blev 11 år men höls i ett off. kar med direktintag av havsvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Jag håller med sunny om att det är bättre att köra på anemoneliknande koraller istället.

Jag har en euphyllia torch ( tror den heter så ) och alla som sett den har trott att det är en anemon.

Jag är total nybörjare och fick lära mig idag att anemoner äter fisk. Men är inte anemoner en undergrupp koraller? (källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Coral ) ... Så de som trott att det var en korall hade väl rätt, de är de?

Men som sagt, jag kan inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är total nybörjare och fick lära mig idag att anemoner äter fisk. Men är inte anemoner en undergrupp koraller? (källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Coral ) ... Så de som trott att det var en korall hade väl rätt, de är de?

Men som sagt, jag kan inget.

Både koraller och anemoner är nässeldjur. Sen hur man ska dela up saker kan man ju diskutera, men jag tycker iaf det är viktigt att skillja på djur efter vad de kräver för skötsel. Tex är det ingen större skillnad på lps och sps koraller, båda är stenkoraller, men eftersom de generellt sett har olika krav på vattencirkulation, matning, ljusbehov mm. så är det bra att prata om dem som två skilda grupper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är inte en slags koraller utan två olika undergrupper av nässeldjur. Även blåsmaneter, kammaneter, vanliga maneter, skivanemoner m fl är egna undergrupper.

Frågan kan liknas vid att jämföra katter och ödlor - båda är ryggradsdjur (och är väldigt lika på många sätt, 4 ben, två ögon, liknande organ och celluppbyggnad etc), men de är inte särskilt nära släkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...