Gå till innehåll

Min fraggburk 180x90x35


Magnus

Rekommenderade inlägg

Tja, jag och digitalkameror... De är lite mindre förggranna i verkligheten men det ÄR bra färg på dem... Kameran är en Pentax k100.

"Tekniken" i burken just nu är 12x80w T5, lite blandade rör. Skummaren (Tunze 9015) har stått under rengöring i två veckor... Kanske behövs den inte... Cirkulation via 2 st Stream 12.000l/t plus returpump ca 2.000l/t.

Tillsatser:

TM Biocalcium

TM Biomagnesium

TM K+/A- element

TM Jod

KZ Kaliumjodfluorid

KZ järn

Polyp Lab Aminosyror + vitamin/omegafett

Aminosyrorna binder jag i Aquafair zeolitpulver

Kaliumnitrat och motsvarande fosfat från PMDD

Ska starta och pröva lite fler KZ-tillsatser (Coral snow + Coral Vitalizer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla vänliga ord men... burken är bara knappt inkörd och ännu ganska ostabil! Och inte speciellt skött... Har en tvårig son...

Ang ostabil - tror jag är den enda som matar min burk dagligen med BÅDE nitrat och fosfat... och då är det ganska mycket fisk i burken! Har full upp att hålla värdena på lägsta mätbara nivå (fosfat ROWA, nitrat Salifert) och det är svårt att hålla dessa nivåer stabila. Vet inte anledningen till detta - någon som har en idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Magnus. Det ska bli spännande att se hur det ser ut i verkligheten. Jag är även nyfiken på hur det blev med nitratgödningen (KNO3), om det nu var i den här burken du skulle testa det.

Japp, här är det nitratgödning! Svårt bara att hitta stabil nivå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte hela hemligheten ligger i tillsatser utan i ljuset och djupet i karet också. Jag har fått äran att se det i verkligheten men mins inte den marinblåa, borde gjort det om den fanns där då även om du har fler som jag suktar efter!

Inga hemligheter alls! Stabila, låga (inte för låga...) näringsvärden, stabilt Kh, tillsatser och bra ljus! Observera att flera koraller faktiskt får för mycket ljus - de skulle vara finare i mindre ljus eller blåare ljus!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus!

Stort tack för köpet av en KZ Acropora dunkelblau fragg i helgen. Trodde jag hade det mesta i färgväg på koraller men den här spöar det mesta i burken.

/Mattias

Och vart är bilden/bilderna? Eller kommer du behålla njutningen själv?;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...