Gå till innehåll

Erik & Linda dubblar upp från 420 till 828L.


Datate

Rekommenderade inlägg

Erik - jag brukar skylla på sömnbrist. Säger till alla att sonen håller mig vaken på nätterna men fast om sanningen ska fram så är det akvarierna som håller mig vaken långt in på natten...!

Men resultatet blir detsamma - hjärnan blir som en blöt strumpa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Erik - jag brukar skylla på sömnbrist. Säger till alla att sonen håller mig vaken på nätterna men fast om sanningen ska fram så är det akvarierna som håller mig vaken långt in på natten...!

Men resultatet blir detsamma - hjärnan blir som en blöt strumpa...

Ursäkta Erik att jag kommenterar i din tråd...Men kan ej hålla mig...

Magnus är det inte så att hjärnan blir/blivit poröst? ;) ;) ;) ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Erik att jag kommenterar i din tråd...Men kan ej hålla mig...

Magnus är det inte så att hjärnan blir/blivit poröst? ;) ;) ;) ;)

/Gustaf

Å den grabben servar man med koraller... Borde du inte fjäska lite...? Du ska få straffskura golvet i vår lokal vid nästa besök! Ha,ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik:

Startade du med Zeo produkterna samma dag du körde igång din zeovitreaktor eller kommande dag?

Din Hydnopora rigida é riktigt snygg. Jag har en som växt upp ifrån min LS men inte så stor.

attachment.php?attachmentid=25357&thumb=1&d=1218550265 är som en femkrona i storlek

attachment.php?attachmentid=25358&thumb=1&d=1218550300 ca 20x10cm

Har även en annan variant som jag tror är en Hydnopora

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Hmm...Vet inte om vi började tillsätta grundarticklarna samma dag, eller om vi startade det på kvällen innan vi började tillsätta. Är det något som man borde ha tänkt på?

Har tillsatt i 3 dagar nu.

Jo, dom är snygga. Lysgröna. Våran lossnade dock för någon vecka sedan, vartefter den fick flytta ner i sanden. Ser fortfarande helt okej ut, även om den inte lyser riktigt lika starkt kanske. Den satt tidigare limmad där vi istället ville ha lite acroporor så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär. Då har vi kört igång fas 2. Fram tills idag har vi kört reaktorn 3på/3av och tillsatt 8 droppar dagligen.

Fr.o.m idag gäller följande doseringar:

1skopa BioCalcium dagligen

3 droppar KaliumIodineFlouride dagligen

1.6ml Zeostart dagligen

1ml B-balance dagligen

8droppar zeobak/zeofood7 2ggr i veckan.

Vi hoppas att detta skall funka bra, även om vi nog får öka på doseringen av b-balance med tiden.

Det som syns i karet än så länge är klart mycket bättre blå färger på korallerna.

Testade igenom alla vattenvärden igår när vi då avslutat våran 2v "igångkörningsfas".

kH: 6

pH: 8.1

No3: ~0

Po4: ~0

Ca: 410

Mg: 1220

K+: 370

Efter mätningen har vi ökat KaliumIodine från 2 till 3droppar dagligen samt ökat BioCalcium från 1 skopa varannan dag till 1 skopa dagligen. Vi får mäta igen nästa helg å se om värdena på kH, Mg och K+ blivit ännu bättre.

I övrigt rullar det på bra med allt, även om vi plockat ut waveboxen. Den hoppade ut fästen och vi beslutade då att vänta med den tills alla andra ändringar blivit inkörda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga mängder med mulm, men visst ser man att det är lite vitaktigt som "ryker" ner i karet från returen när man pumpat. Blir dock långt ifrån grumligt. Förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre.

Den enda förändringen är väl att det blåa är mycket starkare. Dock har det nog mest med Kaliumiodinet att göra...och det kan man ju även köra utan zeovitmetoden.

Vi tillsätter dessa vid insuget på pumpen. Vi har ingen öppning för tillsättning, utan får isf plocka av locket, vilket är lite bökigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pumpar våra filter 2x50 gånger med 5 -10 minuter emellan 1 gång per dag. Har fått för mig att det blir mer mulm den andra gången man pumpar... Men det är bara min egna, helt ovetenskapliga teori just nu...

I övrigt har jag förstått det som att Zeobak + Zeofood är det som snabbt bygger upp mulmen men det körde ni väl med oftare med den första tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi pumpar våra filter 2x50 gånger med 5 -10 minuter emellan 1 gång per dag. Har fått för mig att det blir mer mulm den andra gången man pumpar... Men det är bara min egna, helt ovetenskapliga teori just nu...

I övrigt har jag förstått det som att Zeobak + Zeofood är det som snabbt bygger upp mulmen men det körde ni väl med oftare med den första tiden?

Bra information

Japp jag körde varje dag med Zeobak + Zeofood 6droppar av vadera

Har hört att de senaste och bästa mulmen är att pumpa varannan dag istället för varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra information

Japp jag körde varje dag med Zeobak + Zeofood 6droppar av vadera

Har hört att de senaste och bästa mulmen är att pumpa varannan dag istället för varje dag.

Alla sätt är bra utom de dåliga... vi får pröva oss fram! Testa gärna själv att skaka två gånger med ett litet mellanrum (även om du skakar varannan dag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tackar!

Är ju ingen mästerfotograf heller...och när man tar ner dom från 2½meg till 130k så blir dom ju inte bättre direkt ;)

Har inte fått igång den riktigt, men det är väl förhoppningsvis på G. Har fått någorlunda ordning på flödet...men Co2´n är slut.

Till salu...nja...inte i dagsläget tror jag. Vill gärna få igång den istället för att köra pulver eller snikballing.

Hur går det med mjukisen då. Överlevde den? Blåst upp sig något? (skulle dock bli väldigt förvånad om den inte överlevde då den har varit omöjlig att skada tidigare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... tyvärr så gick det bara några dagar. den blåste upp sig typ halft sen var den så i ett par dagar tills jag kom hem en dag och det var bara ett tunt skin... vet inte riktigt vad problemt är, skummaren hade slutat skumma tackvare en snigel i luftslangen men jag tycker att den borde ha klarat det eftersom allt annat lever...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket skumt....vi trodde den var totalt odödlig. Har skurit fraggar och haft den i flera år utan problem.

Kanske berodde på väldigt olika vattenvärden då, eller nått annat skumt. Beklagar :(

Du fick en sten på några kg iallafall...om det nu var någon tröst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Dax för lite uppdatering kanske.

Karet rullar på som sig bör. Har dock slutat med Zeovit för ungefär en månad sedan, med följden att korallerna mörknat en aning och det han tillkommit allt mer alger. Väntar på testresultatet från riktiga tester för att avgöra var värdena ligger numera.

Har fått igång Ca-reaktorn, men ännu inte skaffat någon prob (trots att jag köpt en pH-kontroller), så kör ännu på "känn".

Var på Helsingforskryssning under helgen, och passade på att besöka lite butiker på vägen hem. Blev Akvarieleasing i Sundbyberg, Triton i Täby och slutligen Korallrevet i Södertälje. Blev en Ozonisator på Triton och en liten sjöborre i Södertälje.

Nu återstår att justera in mängden ozon så det blir lagom...har ju igen Redoxmätare, så får ta det försiktigt!

Har oxå så smått börjat planera för en kommande nedgradering, som troligen blir av framåt sommaren.

Ska försöka ordna fram lite bilder, men det är ju så förbaskat bökigt att justera bilderna när man inte har photoshop på datorn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...