Gå till innehåll

Erik & Linda dubblar upp från 420 till 828L.


Datate

Rekommenderade inlägg

Hehe...det undrade Ted med när jag ringde honom och snackade zeovit förra vecka...men i dagsläget tror jag vi behåller den....även om det skulle vara ännu bättre om vi kom på hur vi ska ställa in den för att få bra skumning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe...det undrade Ted med när jag ringde honom och snackade zeovit förra vecka...men i dagsläget tror jag vi behåller den....även om det skulle vara ännu bättre om vi kom på hur vi ska ställa in den för att få bra skumning...

Hör av dig om ni behöver hjälp med fininställningen. (Det kanske nu idagsläget inte finns så mycket att skumma från karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte att det var dags att visa sig lite... har varit lite segt med bilder på sistone. Men här kommer några iaf. Tog lite bilder nu när vi stoppat i lite fler fiskar. De flesta av dem håller sig gömda än så länge. Men vi får väl se när de dyker upp. Det vart en wrasse, som vi inte vet vilken sort det är, några anthias, en gul dvärgkejsare, med blått runt ögonen, och så vart det 3 olika räkor oxå. Nu ska vi bara fortsätta jakten på nåt som kan äta upp alla hemska glasrosor, som vi inte kommer åt å kan mörda själva.

post-2506-14468915546479_thumb.jpg

post-2506-14468915546623_thumb.jpg

post-2506-14468915546732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Eftersom det var typ 1½ månad sedan vi skrev något här, så tänkte jag visa hur karet ser ut idag. Kommer börja med Zeovit om ca 2v, så det kan ju vara kul att ha lite "before-bilder" för att se om något händer när man kört zeovit ett tag.

Såhär ser då karet ut i dagsläget!

post-1765-14468915742109_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Primärt är det nog för att hålla bra vattenvärden, och ev kanske få till trevligare färger på korallerna. Men vist är det väl främst ett test. Det är ju dyrt, så man får se om man tycker det är värt kostnaden när man kört något halvår/år eller så.

Kommer köra alltmer SPS, och man har ju sett alla dessa grymma zeo-burkar. Nånstans där inne i huvet finns väl en dröm om att själv kunna nå dit en vacker dag hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstår tanken. Men de allra "värsta" SPS-burkarna har ju sällan någon större belastning av fiskar, utan är mest "korallkar". Jag tror man får bestämma sig om man vill ha ett "revkar" eller ett "korallkar". Jag kör zeolit i bägge mina kar, men så länge som jag också vill ha många fiskar blir det nog svårt att helt minimera näringsvärdena. Men med bra skummare och idogt arbete kan man nog jobba sig dit ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog så sant så. Dessutom behövs nog femtioelva olika preparat för att få fram de färger man vill åt. Idag kör vi dock bara AC Bio-ampuller,vilka är slut om 2v. Eftersom dom är på väg att ta slut har vi länge funderat på vad vi skall köra med istället. Fortsätta som vanligt, vodka, FM´s produkter, Kz eller fullständig zeovit. Till slut valde vi zeovit. Inte bara för allt man läst...utan oxå för att ha en orsak att åka ner ett par dagar till göteborg å gå på universeum och besöka bioted hehe

Förhoppningsvis får vi med oss både ett komplett startpaket för zeovit, 6 nya lysrör (de vi har idag är 16månader tror jag), ett gäng nya fraggar, samt en hel del ny kunskap ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker, men vi vill inte ha för vitt ljus. Gärna lite blåaktigt.

Idag kör vi följande bakifrån å fram:

  1. Aqua Science Duo
  2. Osram Blue
  3. Aqua Science Special
  4. Aqua Science Blue
  5. Osram 67
  6. Aqua Science Duo

Har funderat mycket fram och tillbaka, och har kommit fram till att detta ev kan komma att bli vår kommande uppsättning:

  1. Korallen-zucht Coral Light New Generation
  2. Aqua Science Blue
  3. Korallen-zucht Coral Light
  4. Korallen-zucht Fiji Purple
  5. Korallen-zucht Coral Light New Generation
  6. Osram 67

Anledningen...tjaa... Kz CLNG skall ge mycket bra ljus vad jag förstått. AS Blue skall enligt uppgift vara bland de bästa blårören för koraller. KzCL skall ge ett brutalt tryck enligt uppgift. KzFP skall ge lite mer rött och tydligen vara väldigt växtfrämjande. och så har vi då Osram67 som ger en väldigt fin blå färg.

I princip samma uppsättning som tidigare (men från en annan tillverkare). Skillnaden är väl att vi byter ett blårör mot ett lila.

Är väl inte 1000% spikat ännu, men det är den lösning som jag ser som mest trolig just nu. Vi får diskutera med Ted på plats och se om han har några tips och idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är något även jag undrar över. Den är riktigt trevlig och har växt på bra sedan vi flyttade över den till nya karet. Har flera koraller jag skulle vilja ha namnet på, men tror inte man kan använda samma bilder både i tråden och i "fråga korallen"-forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sklle tro det är en Hydnopora rigida.

ja det bör det vara.. ja har sånna oxo. växer så det knakar om dom. men dom e för*****A på att ta död på allt som dom kan tänkas nå.. så håll dom isolerade om du kan.. annars e dom grymt snygga när dom blir i storleken av en fotboll..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det hänt lite igen.

Har varit nere till GBG ett par dagar och kollat Universeum, Avenyn och ett par saltbutiker. Hann med ett 5h långt besök hos Ted där vi fick med oss både det ena å det andra. Tog oxå en sväng förbi Marinakvariet på vägen hem, och shoppade lite fisk.

Blev ny ljusuppsättning. 4xKz Coral Light New Generation och 2xKz Fiji Purple. Kan säga att jag nu sitter å kollar på karet med endast 4 rör tända, och vad man kan se med blotta ögat så är ljuset minst lika starkt som med de gamla rören. Å då är endå rampen 15-20cm högre upp än normalt. Återstår att se hur bra ljus det blir när de 2 sista NG går igång om ca 10min...

Blev oxå några "fraggar". Bl.a en grön och en röd millepora samt någon form av 2färgad acropora samt någon med mycket starkt blå toppar.

Köpte även ett Zeovit-startpaket med:

Zeovitsten

Kol

Zeobak

Zeofood

Zeostart2

B-balance

Kalium Iodide Flouride Concentrate

Reefers Best salt

samt ett gäng nya tester.

På Marinakvariet fick det bli en städpatrull som FÖRHOPPNINGSVIS kommer ge sig på våra förhatliga Valoriaalger som sprider ut sig som en pest över karet. Det blev en Foxface och ett par Mitraxkrabbor. Hittade oxå en Hepatus som vi letat länge efter. Inte stor, men snygg.

Nu väntar vi bara på vår reaktor, en GroTech 4L med invändig "kamare" för att inte stenen ska fastna så lätt. Dock har inte nyvarande ägaren fått sin nya ännu, men Ted skulle få den i dagarna, så det ska inte dröjja så länge innan vi får våran...hoppas jag...

Under tiden skall vi försöka sänka kH(11.4!!!) och Ca(470) samt höja Kalium(260).

Enligt Ted skulle Kalium Iodine Concentratet vara bättre till att höja Kalium än vad K-balance var. K-balance var bättre för att bara behålla ett bra värde.

På zeovit.com menade dom däremot att KIFC inte alls kunde användas till att höja Kalium med. Jag tror och hoppas att Ted har rätt...men det låter skumt!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jotack det funkar bra. Väntar på vår zeovit-reaktor som förhoppningsvis kommer på tisdag natt eller onsdag. Vi ska ju köpa en begagnad av en som ännu inte fått sin nya så...

Vi har lite problem med kH kontra Ca. kH låg på 6 medans Ca låg på 470. Vi har hela tiden kört TropicMarine BioCalcium och det har tyvärr inte balancerat värdena så som det gjort i våra 2 tidigare kar. Vi har dock tillfälligt slutat tillsätta BioCalcium och bara höjt kH med Saliferts kH/ph buffer. På så vis har vi lyckats få upp kH till 7.5 samtidigt som Ca droppat till 430.

Dock har jag räknat ut att kH går från 7.5 till 6 på 2 dagar utan tillsatser, vilket ger en sänkning på 0.75 enheter om dagen.

Dock växer allt och ser ganska okej ut så jag antar att det koncumeras en hel del.

Vad gäller Kaliumtillsatsen så fick vi på några dagar med rekommenderad dos upp värdet på K till 380-390, vilket syns på topparna på några av de blå acropororna. Effektivt medel må jag säga!

Får vi sen bara igång en wavebox och får igång reaktorn så kan det bli riktigt intressant hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu jäklar...nu är vi snart igång med Zeovit!

Var igår natt iväg å hälsade på 2 trevliga herrer i en "liten" lokal. Efter ett extremt givmilt möte lämnade jag lokalen med dels det GroTech-filter jag bokat upp mig på, men de vänliga herrarna hade visst fått generösa sjukan eller nått, för plötsligt hade de gett mig både en flödesmätare och pvc för att få ihop bygget!

Man tackar och bockar!!!

Nu ska jag straxt ut i garaget och börja limma PVC. Förhoppningsvis drar vi igång filtret innan dagen är slut.

Fick även ett trevligt paket från Herr Wrang häromdagen. En DIY wavebox modell Tunze. Nu ska jag bara montera i min överblivna tunze 6100 och sen montera den i karet. Sen får vi se vad den kan åstakomma.

Känns som en hel del spännande förändringar är på gång...!

post-1765-1446891586271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när man limmat klart allt och det lígger å härdar medans vi är å grillar hos föräldrarna, så börjar man ju fundera lite på hur man byggt.

Aprovinchen startar med pumpen, sen en pvc-kran. Sen upp genom flödesmätaren. Sen kommer totalt 3 90graders-böjjar innan det går in i filtret.

När man sen ska läsa av flödet lär et väl inte bli korrekt då det blir en del motstånd efter mätaren innan vattnet når filtret.

Egentligen hade det väl varit bättre om man kunnat montera mätaren på ut-röret, men hur det skulle ha gått till vet jag inte.

Ska ta en bild sen när vi kommer hem, så får vi se vad ni säger. Hoppas oxå att inte pumpen (en ehaim på 1200L/H) tappar för mycket genom rörbygget. Totalt skall det gå 800L/H genom zeolithen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tog en liten funderare och kom fram till att jag antingen är dum i huvet, eller helt enkelt glömde tänka.

Det kan ju inte gå 800L/H genom mätaren och sen bara komma ut t.ex 500L/H genom filtret. Det är ju givetvis samma tryck i hela konkarongen.

Ibland tänker man nog utan att först slå på hjärnan... :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...