Gå till innehåll

Sandvändande fisk?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har precis börjat lägga ett tunt lager sand i mitt kar och undrar om man skall vänta med sandvändande fisk (typ Valenciennea), eller om man kan stoppa i dem direkt? Det skall bli ett tunt lager sand, max 2 cm.

Så, skall sanden "mogna" eller kan man stoppa i dylik fisk från start. Förutsätter ajj jag ändå måste få dem att äta annan föda än de kan få från sanden, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några sandvändande sjöstjärnor, och dom gick ca 4-5 månader i mitt kar utan sand utan problem, så du kanske kan börja med att köpa 1-2 sandvändande sjöstjärnor för att få lite "vändning" av sanden, och sedan om några månader köpa en valenciennea eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strigator vänder ju sand bra... och skräpar ner något alldeles fruktansvärt !!!

.

Hur menar du att dom skräpar ner?

Visst att dom rör upp massa skit, men bättre det så att skiten kan skummas bort än att den blir liggande i sanden, eller missförstog jag dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove tänkte säkert på att de brukar inte enbart släppa sanden där den ska ligga, utan över precis hela karet, dvs över stenar och koraller. Se framför dig hur allt är på plats i karet och så häller du bara sanden rätt upp och ner över allt, då får du bilden framför dig. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja det kan ju va lite jobbigt.

Men min strigata var det inga problem med på det viset, han silade sanden bra men släppte den nere på botten.

Det enda problemet med honom var att han gillade sanden som låg under korallerna som stog på botten mest ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt forska lite mer om dem. Verkar som det kanske inte spelar någon roll hur mycket liv man har i sanden. Om man har liv i sanden så äter de ändå upp det fortare än det återskapas. Utfodring alltså den största källan till mat i vilket fall.

Angående att de stökar till. Verkar ju vara lite individuelt, men kanske också bero lite på vilken sort.

De verkar trivas bäst i par. Går det att könsbestämma dessa (tänker på Valenciennea av olika typer) eller är det ren chansning om man skaffar två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken anses som en "lätt" art när det kommer till överlevnad inom den här gruppen? Strigatan brukar ju inte bli så långlivad tyvärr.

Undrar jag också. När jag läste på reef-central så fick jag intrycket av att de dog som flugor :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ove tänkte säkert på att de brukar inte enbart släppa sanden där den ska ligga, utan över precis hela karet, dvs över stenar och koraller. Se framför dig hur allt är på plats i karet och så häller du bara sanden rätt upp och ner över allt, då får du bilden framför dig. ;)

Exakt så dumt beter dom sig !

LDSC01456.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puellaris är svåra att få att äta, klarar de sig så är det mycket bra då de stannar oftast på botten o silar sand. Strigatan och ex bryno gobyn "lyfter" från sanden och strör den lite överallt. Detta gör med att vattnet är alltid fullt med partiklar. Men sanden vänds oerhört bra och proteiner från avföring etc åker iväg med strömmen och fångas av skummaren. Sandvändande stjöstjärna är därför att föredraga: den gör inte att partiklar åker runt i hela karet och de vänder sanden på ett större djup. Sen är iofs fisk roligare att se på. Min peullaris, en av de två jag haft, tog mina små eremitkräftor som kom för nära i munnen o spottade ut lite längre bort. Stjöstjärnor är som att se färg torka då de saaakta saaakta går runt o gräver ner sig!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puellaris är svåra att få att äta, klarar de sig så är det mycket bra då de stannar oftast på botten o silar sand. Strigatan och ex bryno gobyn "lyfter" från sanden och strör den lite överallt. Detta gör med att vattnet är alltid fullt med partiklar. Men sanden vänds oerhört bra och proteiner från avföring etc åker iväg med strömmen och fångas av skummaren. Sandvändande stjöstjärna är därför att föredraga: den gör inte att partiklar åker runt i hela karet och de vänder sanden på ett större djup. Sen är iofs fisk roligare att se på. Min peullaris, en av de två jag haft, tog mina små eremitkräftor som kom för nära i munnen o spottade ut lite längre bort. Stjöstjärnor är som att se färg torka då de saaakta saaakta går runt o gräver ner sig!

Dave

Bra info.

Då jag är goby/blenny fanatiker så är det inte enbart sandvändandet jag är ute efter. Men det är en viktig funktion jag är ute efter. Utformningen av mitt rev gör att jag tror det blir svårt med sjöstjärna, så min plan är fisk plus sniglar (om jag får tag på dylika). Dock vill man ju gärna välja en fisk som överlever ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...