Gå till innehåll

problem med nyinsläppta fiskar


Rekommenderade inlägg

(Ompostar från min tråd om karet - det passar bättre här.)

Det är ju faen typiskt. Här svävar man på små moln, fiskarna trivs perfekt hela kvällen. Idag var jag iväg på kattutställning hela lördagen, så jag hann inte se karet tänt - fiskarna tog det lugnt i morse, så jag tänkte inte mer på det.

När jag kommer hem har två fijifröknar dött (men de hade sällskap av varsin överlycklig räka). Den ena har troligen varit död hela natten av skicket att döma. Hepatusen stoltserar dessutom med hela vintergatan i vita-prick...

Den sista fijifröknen verkar dock vara på topp. Bangaierna verkar rätt skygga och låga, det vore skönt om de inte slänger in handduken de också - det skulle kännas riktigt mörtigt faktiskt.

Någon som har erfarenhet av fijifröknar - jag har fått för mig att de skulle vara tåliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Ompostar från min tråd om karet - det passar bättre här.)

Det är ju faen typiskt. Här svävar man på små moln, fiskarna trivs perfekt hela kvällen. Idag var jag iväg på kattutställning hela lördagen, så jag hann inte se karet tänt - fiskarna tog det lugnt i morse, så jag tänkte inte mer på det.

När jag kommer hem har två fijifröknar dött (men de hade sällskap av varsin överlycklig räka). Den ena har troligen varit död hela natten av skicket att döma. Hepatusen stoltserar dessutom med hela vintergatan i vita-prick...

Den sista fijifröknen verkar dock vara på topp. Bangaierna verkar rätt skygga och låga, det vore skönt om de inte slänger in handduken de också - det skulle kännas riktigt mörtigt faktiskt.

Någon som har erfarenhet av fijifröknar - jag har fått för mig att de skulle vara tåliga?

Mattias..hur ser dina vattenvärden ut nu? jag vill minnas att du hade lite ammoniak o nitrit kvar sist du redovisade dina värden...men de kanske va ett tag sen...men eftersom hepatusen har vita prick, vilket är ganska ovanligt..så kan de va intressant att se om de finns nåt galet med ditt vatten. har du fått kalkalgerna att växa än?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är mottaglig för råd Trilobite så tycker jag att du skall ta det lite lugnare.

Du har ett kar som varit igång i 2 månader. Det är inte ens halvmoget.

Du är otålig för att kalkalgerna inte växer.

Du har problem med vattenvärden. Du fyller på med svåra fiskar (hepatus) Fiskar dör. Om jag minns rätt fyller du också på med mer ls.

Denna hobby kräver tålamod och långsiktighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är mottaglig för råd Trilobite så tycker jag att du skall ta det lite lugnare.

Du har ett kar som varit igång i 2 månader. Det är inte ens halvmoget.

Du är otålig för att kalkalgerna inte växer.

Du har problem med vattenvärden. Du fyller på med svåra fiskar (hepatus) Fiskar dör. Om jag minns rätt fyller du också på med mer ls.

Denna hobby kräver tålamod och långsiktighet.

De ligger mkt i de wiking skriver...dock måste man komma igåg att varje akvarium skiljer sej...vissa mognar snabbare än andra...därför är jag mkt nyfiken på dina vattenvärden trilobite...men precis som wiking skriver vill jag minnas att du har en del småproblem...att tex kalkalger inte växer alls efter 2 månader tycker åtminstone jag är lite konstigt...de kan finnas nåt underliggande fel som orsak. (mina har börjat växa efter 2 veckor..)

en hepatus är enligt min erfarenhet ganska tålig o efter 2 månaders inkörning bör de funka...men om du samtidigt lagt i LS nyligen, så backar du tiden lite o får sannolikt en ny nitritstegring etc.

Om du har problem...stoppa ett tag i inköp...se till att alla värden är bra o stabila en period innan du börjar köpa igen. de finns lösningar på de mesta..så om du ger oss all info du har så kan vi säkert hjälpa dej lite. Sen utöver att mäta, så är de viktigaste att läsa av burken. Miljön ,stenen, algväxten, är den bästa indikatorn på hur ett akvarium mår. Min käpphäst är att de enda som skall dominera i ett akvarium är kalkalger..resten skall finnas i en minoritet, och ett akvarium med massor av kalkager o inga skitalger, är ett friskt akvarium....de är därför jag oroar mej lite för att din akalkalger aldrig kommer igång.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har problem...stoppa ett tag i inköp...se till att alla värden är bra o stabila en period innan du börjar köpa igen.

Det var detta jag menade men aldrig skrev. Stoppa upp ett tag, kanske någon månad eller två. Få ordning på alla värden. Ägna denna tid åt planera inför framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som folk skriver så ger ny sten oftast nitritökning. Hepatus är stessprickkänslig nr1 och reagerar därefter just nu. Frökenfisken ÄR en tålig fisk, dock kan den skadats när den fångades hos handlaren etc. Mitt råd är köp bakteriekultur på flaska och tillsätt för att få igång nitrifikationen (svårt ord) Så får du se om det lugnar ner sig.

Tror vidare du har bra kunskap och är noggran så detta kommer lösa sig!!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller inte på med ny LS - jag frågade tidigare eftersom jag någon gång vill ha mer (om jag skaffar en extern skummare kan jag fylla sten i skummarfacket)

Vattenvärdena är stabila (senast mätt i söndags, mäter igen i morgon) Nitrit 0,1, Nitrat 5, fosfat 1. De har stått still sedan vecka två-tre, och jag hörde att så lite nitrit inte skulle vara skadligt.

Första kalkalgerna visade sig för ungefär en vecka sedan, äntligen (dagen efter att jag gnällt om att de aldrig kom). Ingen explosion, men i alla fall små kollonier. Jag är också bekymrad över att det inte blir någon riktig fart på dem, men det kanske är på väg att bli bättre.

Om du är mottaglig för råd Trilobite så tycker jag att du skall ta det lite lugnare.
Självklart är jag mottaglig för råd, annars skulle jag väl inte berätta om mina problem utan bara köpa nya fiskar!

Jag erkänner villigt att jag kanske gick för fort fram med fiskarna - jag hade ju haft 4 räkor, ett par clowner och en liten sandvändare som trivts bra allihop (och utan att vattenvärdena blev sämre) så jag tänkte att ett par firrar till borde funka. Min äkta hälft gav mig extra fiskar som födelsedagspresent när jag väl var i affären, vilket gjorde att vi köpte mer än planerat.

eftersom hepatusen har vita prick, vilket är ganska ovanligt

Jag trodde hepatus ofta fick prick vid stress, men att det gick över om de var i god kondition och fick lugna ned sig?

Jag har (kanske viktigt i sammanhanget) ett UV på 40W m 1000 L genomströmning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte den första som har varit ivrig och varit lite för snabb. Undrar om det finns någon här på SG som inte varit det någon gång (finns säkert någon). Den LS du köpte (för visst köpte du från Rikard) är väl inkörd men om man lyfter stenen över vatten ytan så kommer det ge en liten nitrit topp hur du än gör. Har karet väl inkörd sten så är inte detta ett problem. När du i framtiden kommer att köpa ny LS kommer du få en nitrit topp men karet klarar av den då det finns så mycket andra bakterier i karet då det är moget. Dock blir det problem om du byter ut allt för mycket av stenen utan byt lite sten i taget.

Som de andra säger ta det lugnt så löser detta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga förhöjda nitritvärden (fortfarande 0,1) och hepatusen, bangaierna och den sista frökenfisken lever fortfarande.

Jag kanske koppade ena påsen för fort (jag lagade mat samtidigt, så det blev ett himla springande eftersom vi skulle iväg på kvällen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hepatus får prick är tydligen vanligt, beror på stress, nytt miljö och att imunförsvaret rubbas. Jag fick själv panik när jag upptäckte att min fått prick, men det var bara att köra UV och mata med "vitlöks doppad" mat.

Jag pressade ner ca två klyftor vitlök i ca en deciliter vatten, sedan ploppade jag ner en mix av mysis, små pellets och Sea veggies (Julian sprungs). Fryste ner det hela i små isbitar. Firrarna älskade det och åt till å med vitlöksbitar som följt med. Vitlök hjälper till att movärka parasiter i både magen och på huden, firrarna smakar helt enkelt inte lika gott. Hur bra detta fungerar vet jag inte och jag har inte sett någon vetenskaplig studie. Men metoden är beprövad och inte att förakta =-)

PS:Sinularian jag fick var mycket omtyckt (av kirurgerna) som totalt massakerade den, jag vet inte varför dom gjorde det?! Dom käkade inte på den utan bara totalförstörde den, jäkla firrar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hepatus får prick är tydligen vanligt, beror på stress, nytt miljö och att imunförsvaret rubbas. Jag fick själv panik när jag upptäckte att min fått prick, men det var bara att köra UV och mata med "vitlöks doppad" mat.
Får prova det - mina fiskar är dessutom jättedåliga på att äta mina pellets, de sjunker för snabbt verkar det som. Då kan jag slänga i sådana i mixen också. Den har mindre prickar idag än igår, så det blir nog bra. Bangaierna däremot har inte ätit än, mina favoriter... :ledsen:
Sinularian jag fick var mycket omtyckt (av kirurgerna) som totalt massakerade den, jag vet inte varför dom gjorde det?! Dom käkade inte på den utan bara totalförstörde den, jäkla firrar!!
Det var värdelöst - var det båda kirurgerna? Du får väl stoppa nån kvist sinularia på tillväxt i nanot, annars kan jag nog skörda mer om ett tag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får prova det - mina fiskar är dessutom jättedåliga på att äta mina pellets, de sjunker för snabbt verkar det som. Då kan jag slänga i sådana i mixen också. Den har mindre prickar idag än igår, så det blir nog bra. Bangaierna däremot har inte ätit än, mina favoriter...

Prick går i vågor, första angreppet sker gansa milt. Sedan lossnar parasiterna för att lägga egg, därpå tar det ett tag. Sedan ska de nya parasiterna växa till sig för att parasitera som en andra våg, den är kraftigare än den tidigare. Därpå lossnar dom och....... hela livsloppet upprepas och dom blir bara fler och fler om man inte kör UV-c förstås =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom är det en av de prickkänsligaste fiskarna såvitt jag vet.

Då har vi olika erfarenheter där...tycker däremot acanthurusarterna är otroligt känsliga...känns betydligt mer motagliga än hepatusen...men ok...de kan säkert finnas variationer... o de klart att en dålig hepatus även den får prick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller inte på med ny LS - jag frågade tidigare eftersom jag någon gång vill ha mer (om jag skaffar en extern skummare kan jag fylla sten i skummarfacket)

Vattenvärdena är stabila (senast mätt i söndags, mäter igen i morgon) Nitrit 0,1, Nitrat 5, fosfat 1. De har stått still sedan vecka två-tre, och jag hörde att så lite nitrit inte skulle vara skadligt.

Första kalkalgerna visade sig för ungefär en vecka sedan, äntligen (dagen efter att jag gnällt om att de aldrig kom). Ingen explosion, men i alla fall små kollonier. Jag är också bekymrad över att det inte blir någon riktig fart på dem, men det kanske är på väg att bli bättre.

Självklart är jag mottaglig för råd, annars skulle jag väl inte berätta om mina problem utan bara köpa nya fiskar!

Jag erkänner villigt att jag kanske gick för fort fram med fiskarna - jag hade ju haft 4 räkor, ett par clowner och en liten sandvändare som trivts bra allihop (och utan att vattenvärdena blev sämre) så jag tänkte att ett par firrar till borde funka. Min äkta hälft gav mig extra fiskar som födelsedagspresent när jag väl var i affären, vilket gjorde att vi köpte mer än planerat.

Jag trodde hepatus ofta fick prick vid stress, men att det gick över om de var i god kondition och fick lugna ned sig?

Jag har (kanske viktigt i sammanhanget) ett UV på 40W m 1000 L genomströmning

mattias: Jag tror dina värden förklarar mkt: Fosfaten är på tok för hög...ett sånt högt värde hämmar all kalkbildning betydligt, dvs kalkalgerna. Du bör ligga under 0.04 helst. Där har du nog orsaken till uteblivna kalkalger.

Nitriten är också för hög=större probem än fosfaten. På saliferts tester kan du se att 0.1 klassas som "too high". åtminstone måste du ner till 0.05 eller helst ännu lägre.

beträffande fosfaten finns ju en lösning:rowaphos! de fungerar otroligt bra!

För nitriten skull skulle jag dosera med bakterier, o även tillsätta Fauna marines Ultralife: de kommer garanterat få ner dina nitritvärden.

Nitraten är helt ok, men den kommer också sjukna lite med ultralife...vilket inte skadar.

Lycka till...ge mej gärna feedback på detta..:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bry dig inte om att mata ett par dagar,fiskar klarar sig länge utan mat. dom kommer att börja äta när värdena är bättre. med tanke på nitriten, mår dom säkert lite kass. och ju mer mat desto längre tid tar det att få värdena bra!Jonas har redogjort hur du ska göra med fosfaten, men nitriten är viktigare i detta skede, för djuren! kör hårt smällar har vi alla åkt på:arg:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sicken tur att man gör det då! Hoppas inte röret är för gammalt bara, förra ägaren visste inte.

Visste inte förra ägaren hur gammalt röret i ditt uvc är så ÄR det för gammalt! Sätt det på listan för inköp!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom är det en av de prickkänsligaste fiskarna såvitt jag vet.
Hepatus är i klass med Achilles o Leucosternon i prickkänslighet.. om inte värre..
Då har vi olika erfarenheter där...tycker däremot acanthurusarterna är otroligt känsliga...känns betydligt mer motagliga än hepatusen...men ok...de kan säkert finnas variationer... o de klart att en dålig hepatus även den får prick.

Jag måste säga att jag håller med Christer och Bjarne i detta fall och säga att det är en prickkänslig fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visste inte förra ägaren hur gammalt röret i ditt uvc är så ÄR det för gammalt! Sätt det på listan för inköp!
Hehe, precis min tanke. Det hade inte varit i drift på tre år när jag köpte aggregatet.
beträffande fosfaten finns ju en lösning:rowaphos! de fungerar otroligt bra!
Jag kör med rowaphos och har 2:a strumpan i nu (har legat en vecka, den första låg tre veckor). Verkar inte hända mycket där...

Får köra bakteriere och ultralife verkar det som!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...