Gå till innehåll

NiXoN´s version 2.1/2


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Jag började trötna ordentligt på min 55cm höga bänk som inte gav nån vidare insyn i karet så de känndes aktuelt med en uppgradering...

Från början hade jag tänkt mig en betydligt större burk (350-450) men så råkade ja få tag på en i ungefär samma storlek som den jag redan hade.

Men med vissa skillnader som sump rördragning och en 1 meter hög bänk, akvariet var inte kubiskt som mitt förra utan 5cm högre och lite grundare mer som en pelare.

Det som jag gjort efter mitt inköp av burken var att återbygga vissa delar av rördragningen som inte använts, samt bygga en 10cm hög extra ram/kant i karet så de inte kan överfyllas från sumpen.

Teknik.

-Mce 600 i sumpen

-OR2500 returpump (måste bytas till nåt klenare)

-Tunze osmolator

-Koralia 1 (började låta faan efter rengöring)

-Nova2 150w mh med en Blv 14K lampa.

-Sump, har en maxvolym på 50 liter men den håller ca 30 liter för tillfället

-Rör 25 upp 32 ner med filterkorg...

Skall införskaffas

-Transportpump som kör mellan 1-2000 l/h och är reglerbar (samt tyst).

-Cirkulationspump/ar, lite fundersam över vilken variant skall vara styrbar.

-Sen funderar jag lite på balling med en grotech doserpump.

¤Har ni tipps på dessa så skriv en rad:)

Många har väl varit med om kaoset med att flytta en burk, inte vackert enligt regeringen som tog en bild för att påminna mig med nästa gång...

Den gamla burken ser rätt tråkig ut efter att den tömts på allt liv.

Jag lyckades få en rätt "luftig" men stadig revpelare med mina egen designade revpelarkonsoler(kommer snart till IKEA nära dig)

Fler bilder kommer...

//NiXoN

post-2702-14468914514388_thumb.jpg

post-2702-14468914514516_thumb.jpg

post-2702-14468914514594_thumb.jpg

post-2702-1446891451472_thumb.jpg

post-2702-14468914514856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konsolerna är gjorda av pvc rör 25 mm dvs samma diameter som röret dom fästs på.

Jag skall försöka lägga upp nån pedagogisk bild på hur jag sågat ut grundbiten, det blir 2 konsoler av en rörbit och nästan inget går till spill...

Jag har stadgat upp och förlängt dom med en klyvd rörbit och limmat ihop de med tangit vartefter jag har borrat hålen för buntbanden.

Sen för att få dom lite mer estetiska så har jag blandat en röra med silicon och korallsand som fungerade bättre än väntat.

Dom sitter riktigt ordentligt och går att flytta upp och ner längsmed röret samt vrida, ls bitar kring 1,5 kg har inte varit nåt problem.

Svårast är nog att få loss dom efter att man klickat dit dom på röret.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket grabbar...

Björn.

Jag har skummaren i sumpen men har inte haft några problem med att få den att sluta med microbublor när den hängde på karet, troligen så bör du släppa på mer luft.

Jag har fortfarande lite att ordna i burken med sand och eventuelt zeolit.

Mina pumpar känns dock som de mest akuta problemet just nu.

Jag har lite svårt att få till ett jämt flöde mellan sump o akvarium.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket grabbar...

Björn.

Jag har skummaren i sumpen men har inte haft några problem med att få den att sluta med microbublor när den hängde på karet, troligen så bör du släppa på mer luft.

Tack för tipset, skall prova och se om det hjälper.

Pump till sumpen: Jag har en äldre Tunze pump som jag funderar att köra som returpump. Den pumpar upp till 2.500L enligt spec med Hmax 2,3 m (tror jag det var). Den är 12V och man reglerar flödet på styrboxen. Jag hoppas kunna få till ett jämt flöde med den, men har inte provat ännu.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shoppade lite smått på triton i helgen, det blev en 6055 för att få lite snurr på burken samt en aquabee2000/1 som ny transportpump.

Allt funkar finfint och de ser ut att bli riktigt trevligt i burken, inga alger heller som jag var rädd för pga av flytten.

Lite ny sand aningen grövre för att få den att hållas på plats.

Korallerna har inte färgat ut riktigt som jag önskat mig men de kommer väl med tiden hoppas jag. Har en viss mistanke om att de finns för mycket fosfat i karet fastän jag inte får utslag på mitt salifert test.

Nu börjar de även bli dags att begrunda vad man skall ha för fisk i karet.

Jag har mest investerat i roliga smådjur som räkor krabbor rörmaskar och gobyn, de som behövs är en "center piece";)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nyare bilder, jag finner det dock hopplöst att fota med sambons kompaktkamera.

Bilderna är på min nyaste rekryt en lila-orange ricordea och en som grön-rosa som jag haft lite längre..

Jag fick även tag på en knallgrön ricordea florida, men dom är inte så värst stora.

Ibland lönar de sig att hänga på låset när sändningen kommer;) de är väl de enda sättet om man vill hitta guldklimparna.

Jag har märkt att de mesta i min burk är "smått" som man får leta ett tag efter, inte helt medvetet gjort men de funkar.

Dom flesta som varit här tycker att de är en konstant ahaa uplevelse då man hela tiden hittar nåt nytt.

//NiXoN

post-2702-14468914589932_thumb.jpg

post-2702-14468914590127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Höjd 60 bredd 56 djup 49.

Ja nog snurrar de på, lite dåligt med fotton men jag får inget att bli såpass bra så de tål publicering.

Nåt mupp är det dock jag bytte till grotechs calcium och kh, efter de så verkar åtgången av kemikalier ha minskat(antalet ppm per dag). Även tillväxten avtar, får öka vattenbytesfrekvensen då jag mistänker brist på nån form av mineraler eller annat krafs.

Tunzen resonerarn i mer eller mindre hela lägenheten då den varvar upp (jag har bytt ut den redan en gång).

Odlar phyto rotifer och tigerpods som jag matar burken med till och från, nån som vill hämta startkultur så är de bara att höra av sig.

AEFW har blivit besegrad men till vilket pris mer än ett dussin småfraggar som fick sätta livet till, så....

Inga Acroporor och när jag senast lyckades ta mig till triton så ville Leffe inte sälja mg några han tyckte att jag skulle bara misshandla dom(tror de vart nåt problem med försäljningskaret).

Jag skulle gärna vilja få tag på lite färigranna fraggar och försöka komma igång igen.

Som vanligt funderar man på ett större kar/fraggburk eller nåt sånt, jag har drossel och 4ggr 24 watt T5 liggande som inte gör nån nytta. Förslag på fraggburks storlek tas emot ;)

Värden som dom sett ut på sistatiden(salifert).

Kh 7-8

Ca 420-430

Mg 1350-1390

Fosfaten är lurig, ej riktigt mätbar.

Nitrat 3-6.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...